Reklam

 
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: TF Mustang P51

  1. #1

    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    6
    Klubb
    Ållebergs MFK

    Standard TF Mustang P51

    Hej på er!
    Nu har min P51:a rullat på egna hjul och gjort en första lättning (30cm) på fältet i Timmele. Taxade runt en timma och kollade av motor, radio, luft, ja ni vet. Vikt ca 12 kg kändes i mesta laget, men kärran vill flyga innan jag själv, så det ska nog gå bra. Egen ljuddämpare precis bakom brandväggen hoppas jag ska funka även i luften. Värmeisolerad med avgasbandage och isolering till braskamin. Mycket behagligt ljud. En fundering, behövs kompensering av höjd/dyk vid ansättning av klaff? Kan vara bra att var förberedd inför första start. Väntar på bättre väder inför första start.

    Ha det!

    Ulf
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	CIMG1045.JPG 
Visningar:	186 
Storlek:	179,1 KB 
Id:	30998   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	CIMG1044.JPG 
Visningar:	165 
Storlek:	186,8 KB 
Id:	30997  

  2. #2
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Kul!
    Jodå,den kommer med stor sannolikhet behöva lite dyk med full klaff,ett par mm dyk vid 45 graders klaff är en bra början.
    Men det är några saker som påverkar: dels så kommer den att stiga när du fäller in ställen för de gör att kärran s.a.s vill dyka..
    Så är den neutral med ställen ute så stiger den när du fäller in dem.
    Så jag tror att enklast är att trimma den neutral med ställen inne,sen kolla hur mycket dyk du behöver när både ställ o klaff är ute,
    Jag brukar känna på spaken hur mycket dyk jag får trycka och sen landa,ge samma dykutslag som jag hade däruppe och mixa in det på ett ungefär..
    Eller som vi gjort några gånger när jag har haft en Hanke/Henry bredvid mig:haft mixen öppen så har de fått ställt in den under flygning när ställ o klaff är ute.
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  3. #3

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard

    Hej Ulf!

    Vad roligt att se att du är redo för premiären. Jag hoppas innerligt att allt går bra. Tyvärr har jag inget bra tips vad det anbelangar höjd/dyk i samband med klaff, men jag är helt övertygad om att du kan lita på Bokis. Det skulle vara fantastiskt roligt att få se kärran i luften och då jag inte bor så långt från flygfältet i Timmele skulle det ju kunna vara möjligt om du skulle vilja "bjuda" in mig. Hör gärna av dig om du vill ha en mycket intresserad åskådare.

    Mvh Olov

  4. #4
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Himla roligt att se den klar. Hoppas bara jag/ vi får möjligheten att se den på film inom kort
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  5. #5

    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    6
    Klubb
    Ållebergs MFK

    Standard

    Hej!
    Lite småfix kvar, avgasrör nu monterade, blev sådär, klädde plastatrapperna med självhäftande alutejp som borstades med "disksvamp". Förebilden kanske ni ser är "Lady Alice" som ägs av Ken Wagner USA. Ska skaffa lite dekaler och lacka klart vingen över och under, sen hoppas jag på härliga flygpass med "mussen". Klart du är välkommen Olov, dra ett sms med ditt tel.nr till mig så hör jag av mig (0705-160457).

    Må väl!

    Ulf

  6. #6

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard

    Hej Ulf
    Jag har skickat ett SMS, men du får mitt nummer här också. 070-3165108.
    Mvh Olov

Liknande ämnen

  1. P-51 Mustang V 2.0
    Av warben i forum Skalamodeller
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2010-10-26, 08:30
  2. P51 Mustang
    Av Danne L i forum Elmodeller
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-09-19, 02:21
  3. Mustang P-51 med turbin !!!
    Av hocky i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-10-27, 09:06
  4. Combat mustang
    Av Dawson i forum Metanolmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-08-10, 11:48
  5. Mustang
    Av mac77 i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-12-23, 18:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •