Reklam

 
Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: hjälp ang roderspalter o lite annat..

  1. #1


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    585
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard hjälp ang roderspalter o lite annat..

    Påbörjat monteringen av min Extra 300 från Extreme Flight (kärra nr 2).
    Hur som..upptäckte nyss att höjdroder/stabbe inte var helt 100, den är rak i förhållande till vingröret, så det är ingen fara.
    Däremot är den så att säga förskjuten, så att ena sidan sticker längre ut en den andra. Slår dock bara på knappt en centimeter. Säg 110mm på höger sida och 100mm på vänster.

    Sen nummer två, skevroder på ena vingen hamnade lite galet så det uppstod ett glapp på några millimetrar mellan "roten" och rodret , den andra vingen blev bra möe bättre

    Är detta något att bekymra sig om tro?. Jitter inte skära loss o göra om hehe. =)

    Hade det varit en snabb edf/jetkärra så hade det kanske varit mindre bra, men på en sån här 3D/Acrobat kärra?

    //Kenneth (som önskar att man ibland kunde ta det lugnare med monteringen.. ;-) )

  2. #2
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Spalt mellan roder och vinge kan man täta med vanlig tejp. Fäll ned rodret till max utslag, lägg dit tejp och det är klart och så nära 100% tätt man kan komma.
    Superhero

  3. #3

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    410
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Rille has left the building.

    Standard

    Hej Kenneth!

    Att skevrodret är förskjutet lite åt sidan gör nog inget om jag förstår din beskrivning. Däremot att staben sitter mer åt sidan än åt andra kan nog göra att planet vill rolla med höjdroder & det kan bli lite lurigt.
    Det är också viktigt att täta roderspalterna på denna typ av modell enligt min erfarenhet, för att få bra roderverkan i alla farter. Det görs bäst med genomskinlig klädsel som värms på eller med gångjärnstejp.

    /Richard

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    585
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    Skar av stabben, lite jobbigt dock när det redan var limmat. Fick fixa till lite småskador som blev.
    Men o andra sidan så sitter den nu korrekt. Skevrodret struntar jag i
    @Richard var precis så jag menade med skevrodet, att det var förskjutet några millimetrar utanför vingspetsen därav gapet.

    @Henke Tack för tipsen !

Liknande ämnen

  1. minitris och lite annat
    Av numnutchris i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-07-16, 20:18
  2. ESM Typhoon å lite annat...
    Av DrHanke i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-07-25, 20:59
  3. Lite hjälp tack
    Av a8med i forum Elmodeller
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-01-29, 20:44
  4. Lite hjälp!?
    Av gretzky i forum Elmodeller
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2007-10-24, 21:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •