Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 40

Ämne: Börja med FPV

  1. #1

    Smile Börja med FPV

    Hej!

    Har funderat på vad jag ska köpa till min första FPV-setup i säkert 6 månader och nu känns det som att det är dags att beställa grejer! Tänkt skriva vad jag tänkte köpa och sen är alla förslag, tips o trix välkomna.
    Har dock inte bestämt mig vad för videoglasögon jag ska ha, har hört att Headplay ska ha den bästa upplösningen men det var ett år sen jag hörde det. Om Headplay duger så skaffar jag nog dom då man kan köpa dom relativt billigt i jämförelse med Fatshark. Här kommer min setup.

    Bildskärm: Headplay (inte 100%)
    vtx/vrx: 1,3Ghz 500mw Har radioamatör licens!
    Kamera: HoryzonHD
    OSD: Måste kunna se volten då jag flyger tricopter håller det simpelt till en början ingen GPS osv som kan krångla till det.
    Low pass filter: RangeVideo
    Antenn: Cloverleaf
    Ground station: Något billigt kamera stativ och ett 3cell 5000mah batteri
    och sist ett 500mah 3 cell till att driva kamera och vtx på tricoptern

    Något jag har glömt?

    Tänkte montera allt i en av mina bilar och köra runt med det så man vänjer sig vid att se allt igenom en kamera innan det monteras på tricoptern.

  2. #2

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    468
    Jobb
    Systemutvecklare
    Klubb
    Team Tornado

    Standard

    Hela listan ser jättebra ut! Jag har inte själv kollat på Headplay men de som kör med dem verkar nöjda. Det finns om jag inte missminner mig någon form av problematik med de videobrillorna, men jag kan inte riktigt komma ihåg vad det var. Kolla på RC-groups så hittar du säkert vad som går att hitta om dem.

    Möjligen var det bluescreenproblem med vissa versioner av headplay, men jag tror i så fallatt det har blivit avhjälpt numera. Jag kan också vara ute och cykla angående headplays.

    Skickat via Tapatalk 2
    Mvh, Thomas

    Modellflyg ur ett kretsloppsperspektiv
    Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

  3. #3
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    System-ingengör vid Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    Problemet var att bilden kunde frysa till , vilket aldrig hänt mig. Men även kunde man få låg framrate då man flög om det blev taskig mottagning, inga problem att flyga hem och landa iaf. Headplay gjorde en ny mjukvara som funkade mycket bättre, det verkar dock som att detta problem bara var knutet till PAL kameror så kör man i NTSC så var det inga problem alls.

    Bildmässigt är dom överlägsna det mesta, liberatorboxen kan man tycka är lite ivägen om man jämför med smidiga fatshark.
    Mina headplay är eventuellt till salu , vill egentligen ha kvar dom men jag kan bara ha ett par i taget

    //Matte

  4. #4

    Standard

    Jo det finns ett problem med dom och det är att ljuset kommer in då "skärmen" hänger några cm framför ögonen så man får ha en handuk över huvet. Tänkt göra som trappy och sätt dom i ett par skidglasögon det borde lösa problemet.
    Någon som har en horyzon hd v2? Undrar vad som händer med video feeden när micro sd kortet blir fullt. Roligt om den stänger av sig eller något... om den gör det så måste jag nästan köpa ett 32GB som kostar 800kr (mediamarket för några månader sen) eller så får jag ta med min laptop när jag ska flyga så jag kan tömma minneskortet.

  5. #5

    Standard

    Okej det låter inte så farligt då jag bara ska flyga LOS och blir kanske en quad med naza och gps nästa år så om något händer så är det bara att trycka på en knapp sen så kommer den hem. Skicka gärna ett pm om du känner för att bli av med ett par glasögon

  6. #6
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    System-ingengör vid Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    Köp Horyzon HD V3:an som kommer snart. Den har UHF-shield ifall du nån gång skulle skaffa ett sånt rc-system. Jag har V1:an och är nöjd än så länge, väntar dock på min UHF shield som ska monteras.

    med 16Gb så spelar du väl in 4timmar HD, ska du flyga långt?

    Ska fundera om headplayen...

    //Matte

  7. #7

    Standard

    Glömde att det är bara min Hk kamera som spara filer i ett dumt format så filerna blir hur stora som helst Man kan köpa UHF-shield löst för 6$ och blir den inte tyngre med det nya höljet? ser ut att vara i metall :S Men vikten kvittar nog då 3st DT-750 har nästan 3kilo lyftkraft och tricoptern väger bara 1KG med ett 3300mah batteri (ska flyga med ett 2200mah). Sätter jag det i ett flygplan så blir det i en stor flygande vinge då jag gillar hur dom flyger så några extra gram gör inget.

  8. #8
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    System-ingengör vid Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    Nej den är bara lackad med nått special, dom kommer vara svarta ut till kund.
    Vikten blir nåt gram tyngre kanske...

    //Matte

  9. #9

    Standard

    Okej då kan jag vänta

  10. #10
    rfnoises avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    330
    Jobb
    IT
    Klubb
    Kungsholmen STHLM

    Standard

    Tjena!

    Kul med nya prylar! Det är bra att spana runt lite innan man köper. Du ska få mina 0.02 cent;

    HeadPlay - Grym bild men lite issues; Skaffa RVs eget case och sätt i ett eget 2S lipo. Jag skaffade ett HP internt batteri av RV men det blev aldrig fullladdat och nu lyser Liberator rött nästan direkt. Det håller visserligen minst 2h men det verkar inte bli bättre. Driv den inte med ett fullt 3S lipo externt då bränner du säkringarna. Har testat och skaffat nytt styrkort.. De bild issues som jag har blir när jag kör PAL kamera och komposit. Du ser brus och så men "digitalt" det hackar lite men helt ok, dock så känns det som om bilden vid bra signal går i 20fps ungf? Jag kör istället med en composit -> VGA adapter som skrämmer upp bilden i 800x600 och får kanonbild. Problemet är att vid störningar så får jag blåskärm i några millisekunder. Pulshöjande när du är över 500m bort och 100m upp Jag kör också med handduk eller försöker hitta skugga.

    Om du ska handla på RV så handla video TX/RX där också, jag kör med både 300mw och 800mw och 300mw med klöver funkar ypperligt på en tricopter.

    Du behöver inte köra separat batteri, kör istället med ett filter från ex. Flytron (jag kör det) på huvudbatteriet. Jag har runt 6 batteriet som jag flyger med och kan köra dem på rad utan att behöva tänka på att ladda ett videobatteri också. Flygtiden är kring 8min med en GoPro2+OSD+300mw VTX. Jag har inga störningar alls.

    Jag gillar att ha en bra liten kamera som huvudkamera som är ljuskänslig för skymning och mörka utrymmen men det är väl en smaksak. Om du ändå väntar på Horizon V3 kan du ju beställa en 600TVL WDR Sony från Security2000 (2.8mm lins) och börja FPV träna?

    Vill du spara några kronor så kan du tillverka klövern själv. Det är inte så svårt om du får tag på rätt grejjor. (Lödkolv som klarar lite värme, fluss och lite fetare lödtråd) Jag körde efter rcexplorers guide.

    Lycka till,
    Calle
    Det går alltid att bygga om och bygga bättre!

  11. #11
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    System-ingengör vid Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    Calle: Jag kör bara composit och i 800x600 med kalasbild, har aldrig råkat ut för blåskärm men låg framrate var vanligt tills jag bytte till PAL firmware:n som headplay släppte. Kör mina med 3-cells acc och det funkar bra, har ändå lött dit en diod och sänkt med 0.7volt. Verkar som äldre headplay enheter funkar bättre än nyare. Men den där plastgrunkan som RV säljer ink modd för ombyggnad till 7.4 volt är ju nästan ett måste. Man får vara ganska försiktig med kontakten som sitter i liberatorn.

    //Matte

  12. #12

    Standard

    Tack för tipset!
    Tänkte köpa RVs liberator protector men bra att du sa det.
    När du säger filter mena du den här?
    Jo fundera på en Security cam men där finns så många så jag blev lite förvirad Men den som du nämnde ser riktigt bra ut med ett bra pris blir nog en sån och en GoPro istället för en
    Horizon V3 fast väntar med GoPro till nästa år.
    Har funderat på att göra en egen klöver antenn och såg hur xjet(På youtube) gjorde och det såg inte så svårt ut men vill köpa en färdig så jag har något att jämföra mina hemmagjorda antenner med.

    composit -> VGA Om det är en sån du menar så undrar jag hur du kopplar den till din vrx då den bara har den simpla s-video?


  13. #13
    rfnoises avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    330
    Jobb
    IT
    Klubb
    Kungsholmen STHLM

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Impulze Visa inlägg
    Calle: Jag kör bara composit och i 800x600 med kalasbild, har aldrig råkat ut för blåskärm men låg framrate var vanligt tills jag bytte till PAL firmware:n som headplay släppte. Kör mina med 3-cells acc och det funkar bra, har ändå lött dit en diod och sänkt med 0.7volt. Verkar som äldre headplay enheter funkar bättre än nyare. Men den där plastgrunkan som RV säljer ink modd för ombyggnad till 7.4 volt är ju nästan ett måste. Man får vara ganska försiktig med kontakten som sitter i liberatorn.

    //Matte
    Tja!

    När jag kör via komposit så får jag lite taggig bild men när jag kör med VGA adaptern så skickar den ut i den upplösning som jag väljer och 800x600 visas bäst. Kanske är lite overkill men med min 1.8r firmware så tycker jag att PAL är lite segt, har inte hört om någon PAL firmware, kan du kolla vad du kör?

    Jag körde med diod och 3S förut men lyckades ändå bränna dem så jag tar det säkra före det osäkra nu. Det är skönt att man kan ladda dem separat med indikering på liberatorn osv.

    Neu; jag kör med denna: http://www.ebay.com/itm/PC-Laptop-Co...#ht_4575wt_974

    Den kräver 5v så det blir bara mer grejjer i groundstation. Kul pryl förövrigt, du kan trycka upp bilden på en vanlig PC monitor.

    Ja det är samma filter från Flytron som jag har, kanon. Jag flyger med denna kamera med 2.8mm linsen - perfekt och har alla options! http://www.securitycamera2000.com/pr....8mm-lens.html

    Jag köpte ett kamerahus till den.

    Mvh,
    Calle
    Det går alltid att bygga om och bygga bättre!

  14. #14
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    System-ingengör vid Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    calle: Dom gjorde 2 nya firmwares för PAL användare. Den jag kör med heter 1.20r eller 21r.
    Typ för 3-4 år sen...

    //Matte

  15. #15
    rfnoises avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    330
    Jobb
    IT
    Klubb
    Kungsholmen STHLM

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Impulze
    calle: Dom gjorde 2 nya firmwares för PAL användare. Den jag kör med heter 1.20r eller 21r.
    Typ för 3-4 år sen...

    //Matte
    Tja! Jag körde med 21an förr men fick fps issues, fick fram att 1.18r var bäst för FPV så jag har haft den ett tag. Har ju kört med vga så det har inte spelat roll. Tills nu Ska göra lite tester märker jag..

    Jag har funderar en del på Range Videos uppköp av HPs lager. Fick de rättigheterna till mjukvaran? Vore det inte super om den gjordes till open source? Tänk om man kunde starta den direkt i composite läge tex?

    Tänkte maila RV om det.

    Mvh,
    Calle

    /Calle
    Det går alltid att bygga om och bygga bättre!

  16. #16
    rfnoises avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    330
    Jobb
    IT
    Klubb
    Kungsholmen STHLM

    Standard

    Ok, har hittat den som jag ska ha, http://rustrannik.ath.cx/Headplay/tv..._625_lines.zip

    Blev så insnöad på att 1.18r var den rätta, var ju längesedan man höll på och uppdaterade dessa goggles.

    Kanske blir nöjd trots allt.

    Sorry för kapningen Neu men det är ju bra info till dig också.

    /Calle
    Det går alltid att bygga om och bygga bättre!

  17. #17

    Standard

    Tackar för svaren och det skadar ju inte att veta vad för firmware man ska ha till goggels 11dagar sen är det bara att beställa Längtar som f.n hehe ska nog köpa en FPVRaptor eller Bixler2 fast kommer sätta hitec servon i den (inga mer hk servo efter min kinetic 800). Känner att jag ska börja med att ha det i ett plan inte i min tricopter. Ska även göra egna antenner kan 1mm koppartråd fungera?

  18. #18


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Om du ändå tänker byta servon till Hitec på en Bixler kan du nog lika gärna köpa originalet Easystar istället i RR-utförande för jag skulle vara förvånad om inte den redan har Hitec-servon. Bör kollas men antagligen är det så eftersom Hitec även äger Multiplex.
    Hälsningar
    Roger

  19. #19

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    468
    Jobb
    Systemutvecklare
    Klubb
    Team Tornado

    Standard

    1mm koppartråd fungerar finfint. Egentligen vill man ha tunnare tråd, men det fina i kråksången är att antennen tar ett bredare frekvensområde med en tjockare tråd, så det är rätt så bra med 1mm eftersom tillverkningen av antennen blir mycket enklare på det viset. Koppartråd är föredömligt smidigt att jobba med.

    Skickat från min GT-P3110 via Tapatalk 2
    Mvh, Thomas

    Modellflyg ur ett kretsloppsperspektiv
    Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

  20. #20

    Standard

    Ja det är sant och mpx har bra kvalitet. Litar inte kina grejer efter min funjet och kinetic

Liknande ämnen

  1. Börja med fpv
    Av lixxer i forum FPV Allmänt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-08-10, 09:09
  2. Hej Vart ska man börja.
    Av wohlfie i forum Bilar
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-07-07, 10:22
  3. Börja om på nytt
    Av Kurre i forum Allmänt och Tips
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2012-05-04, 09:36
  4. Börja med bränsleflyg.
    Av lixxer i forum Bensinmodeller
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2012-02-25, 11:05
  5. Vad ska man börja med?
    Av Westman i forum Elmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-05-06, 06:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •