Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Ibland har man tur i oturen

  1. #1

    Standard Ibland har man tur i oturen

    Var ute o flög en sväng o tog en repa framför mig o det rök lite mycket från planet så tanken va inte riktigt med utan jag tänkte jäklar va fett motorn (DLE30) går, ack vad jag blev alert när motorn dog för mig några sekunder senare. Nödlandning inleddes o blev mycket lyckad o när jag går fram mot planet ser jag att det ryker ur ett hål i motorkåpan lite lätt o tänker motor nypit eller vad ? men när jag är framme vid planet känner jag en doft man inte misstar sig på elbrand doft, nu jäklar blev det fart springer in i depån med planet o skruvar av kåpan på ovansidan av planet o ser att det ryker från ena batteriet, LiPo brand, bränt av lite kablar o tändningskabeln, förklarar motorstopp. snabbt ut med batteriet i bitar så gott det gick o koppla loss övriga batteri o begrunda vad som skett. Kunde fått ett häftigare förlopp om bensinen i kärran fattat eld o då hade jag haft ett radiostyrt eldklot som landat i bondens åker o det hade satt fyr på det mesta ... så summerat hade jag ändå en bra flygdag som löste sig väl..

    /Thomas
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	plan batteribrand.jpg 
Visningar:	326 
Storlek:	40,9 KB 
Id:	31062   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	batteri brunnet.jpg 
Visningar:	295 
Storlek:	72,8 KB 
Id:	31061  

  2. #2

    Standard

    Tur att det gick som det gick!
    Snygg lösning med batterierna i modellen, får ta att testa det på nästa modell om jag orkar, haha!

  3. #3

    Standard

    Jo mycket glad att den är så hel som den är bilden visar inte hela omfattningen av branden som gått snett framåt och hade jag inte haft de excellenta batterihållarna för två av mina batteri så hade nog bensintanken legat risigt till. Känner igen det där om jag orkar på nästa modell

    /Thomas

  4. #4

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,

    Om du vill kan du säkert hitta lämpliga LiFe batterier istället för LiPo så skall väl brandrisken vara eliminerad.
    T ex Hyperion har ett gäng LiFo i olika kapacitet.
    Kan batterihållarna ha bidragit till att branden starta - kan det ha legat och gnagt på nåt hörn på LiPo accen?

    /Bo

  5. #5

    Standard

    tjo

    Tack för rådet på batteri ska kolla upp ditt råd. Kollade nu på batterierna om det gnagt någe o det andra batteriet som ligger i samma sort vagga är det avskavt lite av gummiskyddet i nedkant, där har jag en tvärsgående balsabit som stopp. Så det är nog det som är felet, tack för din frågeställning som fick mig att titta efter detta. Så nu får jag konstruera om batterifacken så jag har lite dämpning där o runt batteriet för att minska vibrationerna samt risken för att det skaver sönder.
    /Thomas

  6. #6
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Vilken tur att det var batteriet till tändningen och inte mottagarbatteriet. Skönt att bensintanken klarade sig (och därmed planet och åkern).

  7. #7

    Standard

    tjo

    det var ena batteriet till mottagaren som brann och det var emcotec kontakten som räddade mig då jag alltid kör med dubbla batteri, kabel till tändning var det som brann av och orsakade motorstopp. ja bondens åker hade ju varit fint o sätta den i brand då det var varmt o torrt ute för en gångs skull

    /Thomas

  8. #8

    Standard

    Ja där ser man - det är farligt med bensinkärror
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

Liknande ämnen

  1. så det kan gå ! ....(tur i oturen)
    Av kenneth67 i forum Segel och Hang
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-09-07, 09:36
  2. Tur i Oturen
    Av Sigun i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-02-04, 11:27
  3. Otur i oturen.
    Av pilotkalle i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-11-09, 20:09
  4. Ibland går det fel... (FPV)
    Av Impulze i forum FPV och Flygfoto - Båda dina egna och andras
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-09-21, 23:50
  5. Tur i oturen
    Av Ompa i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-03-20, 13:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •