Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: St-FW-190 landställ.

  1. #1
    mogges avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    377
    Jobb
    Statsanställd
    Klubb
    Växjö-rc

    Cool St-FW-190 landställ.

    Har en st Fw-190 som envisade sig att stå på näsan i landningen. Mätte in CG o la bly i stjärten. Tog bort blyet o lade dit 19g i nosen. Ett helt annorlunda plan. Lyckades bryta av ett öra till knäleden men tog det hela från andra sidan o monterade dit. -Det trasiga satte jag på andra sidan. Det är samma reservdel. Nu flyger det superbra o stiger inte nämnvärt vid gaspådrag. Anser CG ligger en cm fel, känns baktung i sättningen. Finns en snutt på Växjö rc under film eller media,minns inte. Ännu en trevlig dag på Smålanda 12-08-01. Landar alltid med ca 20% gas så den får rulla ut. Har en Starmax F-9, samma sak med den,något baktung.
    Mogge

  2. #2
    Everts avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    233
    Jobb
    Kamikazeaspirant
    Klubb
    Electric Angels RC (FD. SKMFK)

    Standard

    Tack för detta!!

    Vart tycker du att CG ska ligga (i mm från framkanten)?
    Flyger: FT Spitfire (2015), FT Bloody Baron (2015), Scrachbyygd Me109, Scrachbyggd SAAB J22,
    I Flyghimlen: SU-27 ArtTech (2007), Cessna 182 ArtTech (2008), NineEagles Xtra 300 (2009), FW190 ST Models (2012),
    FT Bloody Wonder (2015) och J35 E-Domodels (2015).
    Pågående projekt: SAAB B18A


  3. #3


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Har också funderat på just denna modell men läst att de infällbara ställen är en väldigt svag punkt så jag har avstått hittills. Vad säger du Mogge - vågar man slå till när den skall flygas på gräsfält eller kommer det att kräva sin beskärda del av reservdelar till ställen ?
    Hälsningar
    Roger

  4. #4
    mogges avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    377
    Jobb
    Statsanställd
    Klubb
    Växjö-rc

    Standard

    Jo, jag har sett Zero o spit i 1400mm storleken som har haft samma tendenser, dom flyter ut tills dom stallar o på lågan så är det alltid nå´n vinge som slår i. Det brukar ju bli något av det mest destruktiva när hjulningen startar. Mc.Regor: Jag tycker det är en fantastisk flygare o när ingen ser på ger jag järnet i starten för att inte belasta dom stackars ställen. Jag upptäckte att fjädringsvägen är lång på ställen så att hjulställsluckorna tar i gräset o leker plog. Jag klippte bort 5mm i underkant o har inga bekymmer med landningen så länge jag har drivkraft på motorn,strax under stallfart, o flyger ner den med höjdrodet o minskar succesivt gasen. Nog tycker jag ställen är klena men å andra sidan blir det stora krafter i sättningen. Mina ställ är fortfarande ok. ,peppar,peppar. Mitt cg. ligger 1cm framför ritningens. Tycker planet är helt utan fel iom CG ändringen, stiger betydligt mindre vid gaspådrag. Stabil på höjden utan hyss. Stoora loopar o slöa rollar. Efektivt sidroder o prisvärd.
    Mogge

  5. #5
    Everts avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    233
    Jobb
    Kamikazeaspirant
    Klubb
    Electric Angels RC (FD. SKMFK)

    Standard

    Ok, jag har CG 1 cm framför vad man ska ha, och har upplevt det stabilt. Jag hade lite problem sist jag skulle landa, det blåste som fasen, och med flaps så blev det nästan svårt att sätta ned den, farten blev nästan negativ. Så när jag väl satte ned den, så gick den lite snett, varpå landningssället vek sig. Men det var ändå ok.

    Sen gav jag tusani både flaps och landningsställ och satte ner kärra in höggräset. Mycket lättare. Flaps kan man bara köra när det är rätt vindstilla. Men då är det kanske med alla modeller+?

    Jag brukar sätta ned genom att dra av gasen när jag är 10 meter från fältet 5 meter upp. Sen låter jag den sjunka succesivt mot backen och parrerar upp lite mot slutet. Men det blir lite som när man landar på hangarfartyg, kanske därför jag spräcker mina landnignställ... :-) Kärran som sådan är dock rolig att flyga och låter ju helt underbart. BRUUUUMMM !!!
    Flyger: FT Spitfire (2015), FT Bloody Baron (2015), Scrachbyygd Me109, Scrachbyggd SAAB J22,
    I Flyghimlen: SU-27 ArtTech (2007), Cessna 182 ArtTech (2008), NineEagles Xtra 300 (2009), FW190 ST Models (2012),
    FT Bloody Wonder (2015) och J35 E-Domodels (2015).
    Pågående projekt: SAAB B18A


  6. #6
    Everts avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    233
    Jobb
    Kamikazeaspirant
    Klubb
    Electric Angels RC (FD. SKMFK)

    Standard

    Just ja, byt gärna ut träskruvarna till motorfästet och dra in lite längre. Det yttre laminatet lossnade för mig förr förra flygningen vilket renderade i trasig propeller, nödlandning osv. Originalskruvana är sjukt korta.
    Flyger: FT Spitfire (2015), FT Bloody Baron (2015), Scrachbyygd Me109, Scrachbyggd SAAB J22,
    I Flyghimlen: SU-27 ArtTech (2007), Cessna 182 ArtTech (2008), NineEagles Xtra 300 (2009), FW190 ST Models (2012),
    FT Bloody Wonder (2015) och J35 E-Domodels (2015).
    Pågående projekt: SAAB B18A


  7. #7
    mogges avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    377
    Jobb
    Statsanställd
    Klubb
    Växjö-rc

    Standard

    Jag glömde nog att berätta att vi flyger på ett UL-fält där vi har en plätt som vi klipper extra kort. Men det är samtidigt lite kuperat om man så säger. Eftersom fältet är som ruffen så landar vi på fairway. Som jag ser det så är det blyet i nosen,att jag klippte bort ca 5 mm på landställsluckorna, ingenklaff o lite gas som gör att det går o landa på så ogynnsamt underlag.
    Mogge.

  8. #8


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Tack för alla tips. Få se om jag "vågar" slå till på en sån kärra med tanke på de ställ-problem som trots allt rapporterats rätt flitigt. Annars verkar den ju väldigt trevlig.
    Hälsningar
    Roger

Liknande ämnen

  1. Långsamma landställ
    Av Sigun i forum Elektronik
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-08-25, 22:53
  2. Luftdrivna landställ?
    Av Per P i forum Allmänt om flyg
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-11-22, 00:34
  3. landställ
    Av TOBBE2 i forum Allmänt och Tips
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-05-28, 19:58
  4. Elektronik Landställ
    Av Nexus i forum Elektronik
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-06-07, 21:39
  5. Landställ i kolfiber
    Av Palmpilot i forum Allmänt och Tips
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-10-08, 15:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •