Reklam

Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

mne: Lite hjlp angende en edge 540 micro 3d krra.

Reg.datum
    Dec 2009
    Inlgg
    322
    Jobb
    Busschauffr/ Lastbilschauffr
    Klubb
    Ingen klubb, dock s verkar det som att det finns ngra personer som flyger i Lycksele

Standard Lite hjlp angende en edge 540 micro 3d krra.

Hej! sg denna krra p hobbyking som jag vart riktigt sugen p. Har en futaba t6ex fasst 2,4ghz. Kan jag anvnda denna radio till denna krra http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...90mm_PNF_.html.

Jobbar som busschauffr och kr linje och bestllningstrafik och det kan bli en del vntetid s vore fint kunna ta med sig ett modellflygplan. Detta plan r helt perfekt, litet smidigt ha med sig. har ni tips p andra modeller s tipsa p. Modellen skall va som jag skrivit en mindre modell som r ltt att ta med, inte krva mycket yta flyga/starta/landa p.

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 848
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Hej,
    Det br fungera men r lite smbkigt eftersom servona har mini-kontakter. Nu vill jag minnas (OBS-bara minnesbild) att de Futaba-mottagare som ocks har mini-kontakter faktiskt har just Molex men det behver nog kollas. Sen r standarden obefintlig nr det gller hur kablarna r utkopplade p dessa sm kontakter s en del underskningsarbete fr du nog lgga ner innan du r sker.
    Alternativ krra r ju t ex Kinetic 800 (heter antagligen nt annat nu) allts kopian p Multiplex Merlin. Eftersom det r en EPP-krra som r hyggligt robust s passar den skert bra att ha liggandes i bussen i vntan p flygtillfllen. Fast den behver nog lite mera "ppen himmel" n en liten 3D-krra. Jag skulle nog kolla p nt a'la Merlin - allts en liten (typ 800 mm spv) elseglare/Warmliner. Alternativt en flygande vinge men d br den fungera att flyga lngsamt med (=krver mindre utrymmen) vilket bl a Toro 900 frn Hab gr om man inte lastar ner den med alltfr stor motor och stor ack - http://www.hab.se/toro-900-kompet-pa...925-c-362.aspx
    Det finns flera trdar om denna p bl a RC Groups och jag tror att nn byggt den med s liten motor som typ 25 g outrunner och d lyckats f nrmast en segelkrra. Men kp ingen alltfr snabbflygande vinge fr d behvs strre utrymmen.
    Hlsningar
    Roger

Standard

Ett tips p vad som verkar vara ett smidigt litet plan med 3D egenskaper och stabilisering r UMS Beast AS3X http://www.mft.nu/custom/3002/pages/...?ProdID=351831

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 848
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Tyvrr r inte Beasten nt vidare alternativ fr Lixxer eftersom han har en Futaba-sndare och det sitter Spektrum-elektronik i bl a Beast. Visst - det finns en "leksaks-sndare" som klarar Spektrum men det r ingen hjdare.
    Hlsningar
    Roger

Reg.datum
    Apr 2009
    Inlgg
    1 383
    Klubb
    Karlstads MFK

Standard

Hej,
    Om man var med fr lnge sen och kommer ihg Top Flite Contender s finns den nu i "mini" format:

http://www.top-flite.com/airplanes/topa1025.html
    http://www.towerhobbies.com/products.../topa1025.html

Det strre originalet av Contender kom redan 1969 och finns idag i en frbttrad Gold Edition.
    http://www.top-flite.com/airplanes/topa0210.html

Den lilla Contendern r en rtt kul grej, men kanske lite fr stor fr ditt ndaml (91 cm spnnvidd).
    Den r ju inte direkt nn "3D" maskin s r det ute efter det fr du leta vidare. Men tnk p att de sm halvmeters micromaskinerna kan bli svra att hantera om det blser.

/Bo

Reg.datum
    Dec 2009
    Inlgg
    322
    Jobb
    Klubb
    Ingen klubb, dock s verkar det som att det finns ngra personer som flyger i Lycksele

Standard

hej! hart vart jobbat idag som jag skrev s blire en del bestllningsresor och s vart fallet idag, ett gng kids som skulle spela fotboll i ume, nstan 3h vntetid, hade vart grymt nice ha en krra flyga lite med en sdan hr dag d det fanns mer en 1 fotbollsplan dr man ej var i vgen. Edgen r jag grymt sugen p men flygetyget br hlla fr lite transporter.

kpte fr ngot r sedan en edge frn kyoscho's minium serie vill grna ha ett litet strre plan men inte fr stort. ytor som ofta frekommer d jag knner att jag skulle velat ha en liten krra r. Tex fotbollsresor dr intill liggande planer kan frekomma, ishallarnas parkeringsytor, har mnga gnger bara vart en stor grusplan re inte elitseriematch brukar det va vldigt lite bilar sdant. detta r det vanligaste frekommande, Ume hnder det att jag far till d och d, beroende p hur resan r planerat s finns Mfk vingarna att beska dr spelar storlek p plan ej ngon roll utan d re mera transporten.

kom tnka p kyoschos minium serie va bra p s vis att planet gick transportera i den lilla lda som den leverades i men var vl inte alltfr kul flyga.

Reg.datum
    Dec 2009
    Inlgg
    322
    Jobb
    Klubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av zooks Visa inlgg
    Ett tips p vad som verkar vara ett smidigt litet plan med 3D egenskaper och stabilisering r UMS Beast AS3X http://www.mft.nu/custom/3002/pages/...?ProdID=351831
    re svrt konvertera en bnf fr futaba? vet ej hur de r byggda speciella kontakter p servon?

Mr Js avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    4 097
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

Standard

Citat Ursprungligen postat av lixxer Visa inlgg
    re svrt konvertera en bnf fr futaba? vet ej hur de r byggda speciella kontakter p servon?
    Det r inte svrt, det r i stort sett omjligt.

I en enhet r DSM2/DSMX mottagare, fartreglage och AS3X gyrostabillisering ihopbyggt...
    /\/\vh // /\/\r J.

Reg.datum
    Dec 2009
    Inlgg
    322
    Jobb
    Klubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av Mr J Visa inlgg
    Det r inte svrt, det r i stort sett omjligt.

I en enhet r DSM2/DSMX mottagare, fartreglage och AS3X gyrostabillisering ihopbyggt...
    happ synd, helt ok krra i min smak, knns lite halvsurt behva kpa radio med.

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 848
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Hej igen,
    Har du sm ytor att flyga p ven i luften s varfr inte vlja en typisk inomhuskrra som t ex Autopartners EPP-Sbach - http://www.autopartner.se/ap-sbach-e...633-c-438.aspx
    Den r stryktlig, vlflygande och gr att flyga utomhus. Det finns andra krror med ungefr samma egenskaper men just denna Sbach r vldigt poppis som frmst inomhuskrra. Startar gr du genom att hlla den i handen och gasa p lite lagom - mera behvs inte. Och landa - ja, lika enkelt det. Och du kan flyga lngsamt om vdret tillter det och drmed p sm ytor.
    Hlsningar
    Roger

freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslv MFK

Standard

Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlgg
    Hej igen,
    Har du sm ytor att flyga p ven i luften s varfr inte vlja en typisk inomhuskrra som t ex Autopartners EPP-Sbach - http://www.autopartner.se/ap-sbach-e...633-c-438.aspx
    Den r stryktlig, vlflygande och gr att flyga utomhus. Det finns andra krror med ungefr samma egenskaper men just denna Sbach r vldigt poppis som frmst inomhuskrra. Startar gr du genom att hlla den i handen och gasa p lite lagom - mera behvs inte. Och landa - ja, lika enkelt det. Och du kan flyga lngsamt om vdret tillter det och drmed p sm ytor.
    Hlsningar
    Roger
    Men utomhus flyger man helst med lite mer krm, t.ex. genom att anvnda 3S batteri. Vinden har en frmga att trycka in depron/EPP i trd och buskar, och det br man kunna tgrda.
    fredrik

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 848
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Fredrik har givetvis helt rtt och receptet brukar vara lika enkelt som han sger nmligen att g upp frn 2S till 3S.
    //Roger

Reg.datum
    Apr 2009
    Inlgg
    1 383
    Klubb
    Karlstads MFK

Standard

lixxer,

Den hr Multiplex Razzor RR(Reciever Ready) kunde kanske vara nt dr allt ingr utom mottagare och sndare (servon, el-motor, fartreglage, propeller osv ingr, men inte LiPo acc som br vara ca 800 mAh 3 cell). Den har i alla fall rtt storlek skulle jag tro med sin 62 cm spnnvidd. Vingen lstagbar fr enkel transport.

http://www.multiplex-rc.de/en/produc...e539877a87189a

http://www.autopartner.se/multiplex-...900-c-563.aspx

/Bo
    Senast redigerat av bem den 2012-08-13 klockan 10:42.

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 848
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Nja, om Razor ger "racing och adrenalinkick" r jag tveksam om den passar p parkeringen utanfr en ishall..
    Med de begrnsade ytorna s r det nog nt ltt och lngsamgende typ EPP inomhus-krra som passar bst.
    Det r i alla fall vad jag personligen skulle satsa p om det r vldigt begrnsade ytor att flyga p.
    Men man kan ju ha 2 krror ocks i bussen...
    Hlsningar
    Roger

Reg.datum
    Dec 2009
    Inlgg
    322
    Jobb
    Klubb

Standard

dr har du en pong med 2 krror, har haft en 2 meter's seglare med mig dock plockat isr vingarna. men sbacken hur tlig r dem egentligen?, och tnker nu i transportsyfte.
    Nja, om Razor ger "racing och adrenalinkick" r jag tveksam om den passar p parkeringen utanfr en ishall..
    Med de begrnsade ytorna s r det nog nt ltt och lngsamgende typ EPP inomhus-krra som passar bst.
    Det r i alla fall vad jag personligen skulle satsa p om det r vldigt begrnsade ytor att flyga p.
    Men man kan ju ha 2 krror ocks i bussen...
    Hlsningar
    Roger

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 848
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Ja, vilka krror tl en hockeytrunk...
    Skmt sido - den r frhllandevis tlig men du br nog kolla en sjlv och frska bilda dig en uppfattning.
    Som jag sa s finns det flera alternativ bl a frn RC Factory som bl a RC Flight sljer t ex denna - http://www.rcflight.se/%5CvisaProdukt.aspx?id=1811
    Frdelen (?) r att man slipper en massa kolfiberstag s den r vldigt "ren". Som inomhusmaskin r nog Autopartners Sbach lite bttre men utomhus fungerar nog bda rtt OK bara det inte blser s mycket. Men du kan ju testa att hnga p Hobbykings billiga 3-gyrostabilisator (Orange RX - https://www.hobbyking.com/hobbyking/...dProduct=25448) - visserligen blir krran lite tyngre men det kanske man har igen utomhus.
    Hlsningar
    Roger

Reg.datum
    Dec 2009
    Inlgg
    322
    Jobb
    Klubb

Standard

har ett utrymme p bussen dr vi aldrig lastar med resenrers saker, har transporterat mitt segelflyg dr men inbillar mig att den r aningen tligare en en depron. men typ sbacken r vingar avtagbara eller r man tungen transportera den som den r d man byggt den?

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 848
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Sbach'en r i EPP s den r riktigt tlig - men inga avtagbara vingar.
    //Roger

Reg.datum
    Dec 2009
    Inlgg
    322
    Jobb
    Klubb

Standard

okej, trodde den va i depron men d re en annan sak, d ska den g ha med p resor flygas i mn av vder och utrymme. kan jag ha min nuvarande mottagare eller behver man en mindre variant?
    Sbach'en r i EPP s den r riktigt tlig - men inga avtagbara vingar.
    //Roger

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 848
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Hej,
    Jag rekommenderar en ltt mottagare (minst 4 kanaler och typ 3--6 g tung) och servon runt 6 g - kanske ett 8--9 g som skevservo fr dr har vi ju 2 roderytor som skall pverkas. Nu r jag ju lite pverkad av allt inomhusflygande och d vill man ju pressa ner vikten p utrustningen fr att f lg vingbelastning men utomhus kan man ju kosta p sig ngra gram till. Annars kan du ringa Autopartner i Torshlla och snacka med Pelle - han vet precis vad du skall ha i den krran.
    Deras Sbach finns i bde depron och EPP s se till att bestlla rtt version.
    Hlsningar
    Roger

Liknande mnen

1. Lite tankar angende Graupner Epic Victory S..
    Av Ken1 i forum Turbin och EDF modeller
    Svar: 0
    Senaste inlgg: 2013-05-15, 09:28
  2. FPV Krra som tl lite vind
    Av jesse78 i forum FPV Flygmodeller
    Svar: 7
    Senaste inlgg: 2012-05-22, 17:43
  3. Svar: 2
    Senaste inlgg: 2011-05-31, 16:10
  4. Behver lite fakta angende motorer
    Av Peppsen i forum Allmnt och Tips
    Svar: 1