Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Lite hjälp angående en edge 540 micro 3d kärra.

  1. #1

    Reg.datum
    dec 2009
    Inlägg
    322
    Jobb
    Busschaufför/ Lastbilschaufför
    Klubb
    Ingen klubb, dock så verkar det som att det finns några personer som flyger i Lycksele

    Standard Lite hjälp angående en edge 540 micro 3d kärra.

    Hej! såg denna kärra på hobbyking som jag vart riktigt sugen på. Har en futaba t6ex fasst 2,4ghz. Kan jag använda denna radio till denna kärra http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...90mm_PNF_.html.

    Jobbar som busschaufför och kör linje och beställningstrafik och det kan bli en del väntetid så vore fint å kunna ta med sig ett modellflygplan. Detta plan är helt perfekt, litet å smidigt å ha med sig. har ni tips på andra modeller så tipsa på. Modellen skall va som jag skrivit en mindre modell som är lätt att ta med, inte kräva mycket yta å flyga/starta/landa på.

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Det bör fungera men är lite småbökigt eftersom servona har mini-kontakter. Nu vill jag minnas (OBS-bara minnesbild) att de Futaba-mottagare som också har mini-kontakter faktiskt har just Molex men det behöver nog kollas. Sen är standarden obefintlig när det gäller hur kablarna är utkopplade på dessa små kontakter så en del undersökningsarbete får du nog lägga ner innan du är säker.
    Alternativ kärra är ju t ex Kinetic 800 (heter antagligen nåt annat nu) alltså kopian på Multiplex Merlin. Eftersom det är en EPP-kärra som är hyggligt robust så passar den säkert bra att ha liggandes i bussen i väntan på flygtillfällen. Fast den behöver nog lite mera "öppen himmel" än en liten 3D-kärra. Jag skulle nog kolla på nåt a'la Merlin - alltså en liten (typ 800 mm spv) elseglare/Warmliner. Alternativt en flygande vinge men då bör den fungera att flyga långsamt med (=kräver mindre utrymmen) vilket bl a Toro 900 från Hab gör om man inte lastar ner den med alltför stor motor och stor ack - http://www.hab.se/toro-900-kompet-pa...925-c-362.aspx
    Det finns flera trådar om denna på bl a RC Groups och jag tror att nån byggt den med så liten motor som typ 25 g outrunner och då lyckats få närmast en segelkärra. Men köp ingen alltför snabbflygande vinge för då behövs större utrymmen.
    Hälsningar
    Roger

  3. #3

    Standard

    Ett tips på vad som verkar vara ett smidigt litet plan med 3D egenskaper och stabilisering är UMS Beast AS3X http://www.mft.nu/custom/3002/pages/...?ProdID=351831

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Tyvärr är inte Beasten nåt vidare alternativ för Lixxer eftersom han har en Futaba-sändare och det sitter Spektrum-elektronik i bl a Beast. Visst - det finns en "leksaks-sändare" som klarar Spektrum men det är ingen höjdare.
    Hälsningar
    Roger

  5. #5

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,
    Om man var med för länge sen och kommer ihåg Top Flite Contender så finns den nu i "mini" format:

    http://www.top-flite.com/airplanes/topa1025.html
    http://www.towerhobbies.com/products.../topa1025.html

    Det större originalet av Contender kom redan 1969 och finns idag i en förbättrad Gold Edition.
    http://www.top-flite.com/airplanes/topa0210.html

    Den lilla Contendern är en rätt kul grej, men kanske lite för stor för ditt ändamål (91 cm spännvidd).
    Den är ju inte direkt nån "3D" maskin så är det ute efter det får du leta vidare. Men tänk på att de små halvmeters micromaskinerna kan bli svåra att hantera om det blåser.

    /Bo

  6. #6

    Reg.datum
    dec 2009
    Inlägg
    322
    Jobb
    Busschaufför/ Lastbilschaufför
    Klubb
    Ingen klubb, dock så verkar det som att det finns några personer som flyger i Lycksele

    Standard

    hej! hart vart å jobbat idag å som jag skrev så blire en del beställningsresor och så vart fallet idag, ett gäng kids som skulle spela fotboll i ume, nästan 3h väntetid, hade vart grymt nice å ha en kärra å flyga lite med en sådan här dag då det fanns mer en 1 fotbollsplan där man ej var i vägen. Edgen är jag grymt sugen på men flygetyget bör hålla för lite transporter.

    köpte för något år sedan en edge från kyoscho's minium serie vill gärna ha ett litet större plan men inte för stort. ytor som ofta förekommer då jag känner att jag skulle velat ha en liten kärra är. Tex fotbollsresor där intill liggande planer kan förekomma, ishallarnas parkeringsytor, har många gånger bara vart en stor grusplan å äre inte elitseriematch brukar det va väldigt lite bilar å sådant. detta är det vanligaste förekommande, Umeå händer det att jag far till då och då, beroende på hur resan är planerat så finns Mfk vingarna att besöka där spelar storlek på plan ej någon roll utan då äre mera transporten.

    kom å tänka på kyoschos minium serie va bra på så vis att planet gick å transportera i den lilla låda som den leverades i men var väl inte alltför kul å flyga.

  7. #7

    Reg.datum
    dec 2009
    Inlägg
    322
    Jobb
    Busschaufför/ Lastbilschaufför
    Klubb
    Ingen klubb, dock så verkar det som att det finns några personer som flyger i Lycksele

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av zooks Visa inlägg
    Ett tips på vad som verkar vara ett smidigt litet plan med 3D egenskaper och stabilisering är UMS Beast AS3X http://www.mft.nu/custom/3002/pages/...?ProdID=351831
    äre svårt å konvertera en bnf för futaba? vet ej hur de är byggda speciella kontakter på servon?

  8. #8
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av lixxer Visa inlägg
    äre svårt å konvertera en bnf för futaba? vet ej hur de är byggda speciella kontakter på servon?
    Det är inte svårt, det är i stort sett omöjligt.

    I en enhet är DSM2/DSMX mottagare, fartreglage och AS3X gyrostabillisering ihopbyggt...
    /\/\vh // /\/\r J.

  9. #9

    Reg.datum
    dec 2009
    Inlägg
    322
    Jobb
    Busschaufför/ Lastbilschaufför
    Klubb
    Ingen klubb, dock så verkar det som att det finns några personer som flyger i Lycksele

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mr J Visa inlägg
    Det är inte svårt, det är i stort sett omöjligt.

    I en enhet är DSM2/DSMX mottagare, fartreglage och AS3X gyrostabillisering ihopbyggt...
    happ synd, helt ok kärra i min smak, känns lite halvsurt å behöva köpa radio med.

  10. #10


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej igen,
    Har du små ytor att flyga på även i luften så varför inte välja en typisk inomhuskärra som t ex Autopartners EPP-Sbach - http://www.autopartner.se/ap-sbach-e...633-c-438.aspx
    Den är stryktålig, välflygande och går att flyga utomhus. Det finns andra kärror med ungefär samma egenskaper men just denna Sbach är väldigt poppis som främst inomhuskärra. Startar gör du genom att hålla den i handen och gasa på lite lagom - mera behövs inte. Och landa - ja, lika enkelt det. Och du kan flyga långsamt om vädret tillåter det och därmed på små ytor.
    Hälsningar
    Roger

  11. #11
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Hej igen,
    Har du små ytor att flyga på även i luften så varför inte välja en typisk inomhuskärra som t ex Autopartners EPP-Sbach - http://www.autopartner.se/ap-sbach-e...633-c-438.aspx
    Den är stryktålig, välflygande och går att flyga utomhus. Det finns andra kärror med ungefär samma egenskaper men just denna Sbach är väldigt poppis som främst inomhuskärra. Startar gör du genom att hålla den i handen och gasa på lite lagom - mera behövs inte. Och landa - ja, lika enkelt det. Och du kan flyga långsamt om vädret tillåter det och därmed på små ytor.
    Hälsningar
    Roger
    Men utomhus flyger man helst med lite mer kräm, t.ex. genom att använda 3S batteri. Vinden har en förmåga att trycka in depron/EPP i träd och buskar, och det bör man kunna åtgärda.
    fredrik

  12. #12


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Fredrik har givetvis helt rätt och receptet brukar vara lika enkelt som han säger nämligen att gå upp från 2S till 3S.
    //Roger

  13. #13

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    lixxer,

    Den här Multiplex Razzor RR(Reciever Ready) kunde kanske vara nåt där allt ingår utom mottagare och sändare (servon, el-motor, fartreglage, propeller osv ingår, men inte LiPo acc som bör vara ca 800 mAh 3 cell). Den har i alla fall rätt storlek skulle jag tro med sin 62 cm spännvidd. Vingen löstagbar för enkel transport.

    http://www.multiplex-rc.de/en/produc...e539877a87189a


    http://www.autopartner.se/multiplex-...900-c-563.aspx

    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2012-08-13 klockan 10:42.

  14. #14


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Nja, om Razor ger "racing och adrenalinkick" är jag tveksam om den passar på parkeringen utanför en ishall..
    Med de begränsade ytorna så är det nog nåt lätt och långsamgående typ EPP inomhus-kärra som passar bäst.
    Det är i alla fall vad jag personligen skulle satsa på om det är väldigt begränsade ytor att flyga på.
    Men man kan ju ha 2 kärror också i bussen...
    Hälsningar
    Roger

  15. #15

    Reg.datum
    dec 2009
    Inlägg
    322
    Jobb
    Busschaufför/ Lastbilschaufför
    Klubb
    Ingen klubb, dock så verkar det som att det finns några personer som flyger i Lycksele

    Standard

    där har du en poäng med 2 kärror, har haft en 2 meter's seglare med mig dock plockat isär vingarna. men sbacken hur tålig är dem egentligen?, och tänker nu i transportsyfte.
    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Nja, om Razor ger "racing och adrenalinkick" är jag tveksam om den passar på parkeringen utanför en ishall..
    Med de begränsade ytorna så är det nog nåt lätt och långsamgående typ EPP inomhus-kärra som passar bäst.
    Det är i alla fall vad jag personligen skulle satsa på om det är väldigt begränsade ytor att flyga på.
    Men man kan ju ha 2 kärror också i bussen...
    Hälsningar
    Roger

  16. #16


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Ja, vilka kärror tål en hockeytrunk...
    Skämt åsido - den är förhållandevis tålig men du bör nog kolla en själv och försöka bilda dig en uppfattning.
    Som jag sa så finns det flera alternativ bl a från RC Factory som bl a RC Flight säljer t ex denna - http://www.rcflight.se/%5CvisaProdukt.aspx?id=1811
    Fördelen (?) är att man slipper en massa kolfiberstag så den är väldigt "ren". Som inomhusmaskin är nog Autopartners Sbach lite bättre men utomhus fungerar nog båda rätt OK bara det inte blåser så mycket. Men du kan ju testa att hänga på Hobbykings billiga 3-gyrostabilisator (Orange RX - https://www.hobbyking.com/hobbyking/...dProduct=25448) - visserligen blir kärran lite tyngre men det kanske man har igen utomhus.
    Hälsningar
    Roger

  17. #17

    Reg.datum
    dec 2009
    Inlägg
    322
    Jobb
    Busschaufför/ Lastbilschaufför
    Klubb
    Ingen klubb, dock så verkar det som att det finns några personer som flyger i Lycksele

    Standard

    har ett utrymme på bussen där vi aldrig lastar med resenärers saker, har transporterat mitt segelflyg där men inbillar mig att den är aningen tåligare en en depron. men typ sbacken är vingar avtagbara eller är man tungen å transportera den som den är då man byggt den?

  18. #18


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Sbach'en är i EPP så den är riktigt tålig - men inga avtagbara vingar.
    //Roger

  19. #19

    Reg.datum
    dec 2009
    Inlägg
    322
    Jobb
    Busschaufför/ Lastbilschaufför
    Klubb
    Ingen klubb, dock så verkar det som att det finns några personer som flyger i Lycksele

    Standard

    okej, trodde den va i depron men då äre en annan sak, då ska den gå ha med på resor å flygas i mån av väder och utrymme. kan jag ha min nuvarande mottagare eller behöver man en mindre variant?
    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Sbach'en är i EPP så den är riktigt tålig - men inga avtagbara vingar.
    //Roger

  20. #20


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Jag rekommenderar en lätt mottagare (minst 4 kanaler och typ 3--6 g tung) och servon runt 6 g - kanske ett 8--9 g som skevservo för där har vi ju 2 roderytor som skall påverkas. Nu är jag ju lite påverkad av allt inomhusflygande och då vill man ju pressa ner vikten på utrustningen för att få låg vingbelastning men utomhus kan man ju kosta på sig några gram till. Annars kan du ringa Autopartner i Torshälla och snacka med Pelle - han vet precis vad du skall ha i den kärran.
    Deras Sbach finns i både depron och EPP så se till att beställa rätt version.
    Hälsningar
    Roger

Liknande ämnen

  1. Lite tankar angående Graupner Epic Victory S..
    Av Ken1 i forum Turbin och EDF modeller
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-05-15, 09:28
  2. FPV Kärra som tål lite vind
    Av jesse78 i forum FPV Flygmodeller
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-05-22, 17:43
  3. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-05-31, 16:10
  4. Behöver lite fakta angående motorer
    Av Peppsen i forum Allmänt och Tips
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-07-17, 19:53
  5. Lite hjälp!?
    Av gretzky i forum Elmodeller
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2007-10-24, 21:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •