Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 40 av 40

Ämne: St model dh beaver

  1. #21


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Tobbe,
    Nu är det en Robbe Beaver på väg till undertecknad från Lindinger.
    Den är tänkt som min vinterflyg-kärra så vi får väl se om den hinner provflygas innan snön täcker vårt kära flygfält...
    Hälsningar
    Roger

  2. #22

    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    353
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    (miljonär i tid ) pensionär
    Klubb
    Kungsängens modellflygklubb

    Standard

    Va kul.Som sagt var det går ganska fort att få ihop kärran så nog hinner du flyga kärran innan snön,annars så får du montera skidor eller tofflerna som finns att köpa till.Flyger mycket med kärran och är hel nöjd,men den låga vingbelastningen på 42g/dm2 gör kärran lite känslig vid mycket vind
    Tobbe

  3. #23

    Standard

    http://www.flyzoneplanes.com/airplan...020/index.html
    Finns denna att köpa i Europa, det var nog snyggaste färgschemat tycker jag.

    Väldigt sugen på en Beaver

  4. #24


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Tobbe,
    Sen jag flugit in mig på kärran kommer jag nog att testa med OrangeRX 3-axliga gyrostabilisator. Har en sån i en Parkzone Trojan och den blev klart stabilare i blåsigt väder.
    Men just nu är det full fart (nåja...) i verkstan med byggen av inomhus-kärror eftersom säsongen drar igång om drygt 2 veckor. Men sen jag knåpat ihop dessa så är det Beavern som tar plats på byggbordet...
    Trevligt att höra att du är nöjd hittills med kärran. Tydligen så är det låg vingbelastning som är grejen för att en Beaver skall flyga bra - det är i alla fall vad min kompis KristianB säger och han har en del erfarenheter av den kärran. En tyngre Beaver är tydligen inte alls trevlig att flyga.
    Hälsningar
    Roger

  5. #25

    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    353
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    (miljonär i tid ) pensionär
    Klubb
    Kungsängens modellflygklubb

    Standard

    "fusk och tunt" med gyro
    Tobbe

  6. #26


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Tobbepostis Visa inlägg
    "fusk och tunt" med gyro
    Tobbe
    Jaja - så är det kanske men jag skall testa först och se hur den är utan.
    Sen får vi se....
    Och just nu är den på väg från Malmö uppåt landet...
    //Roger

  7. #27
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Tobbepostis Visa inlägg
    "fusk och tunt" med gyro
    Tobbe
    Det där är en rätt tråkig inställning.
    Säger du så till helikopterflygarna också?

    Vari "fusket" ligger förstår jag inte, gyrot flyger nämnligen inte planet själv, det bara assisterar piloten.
    Jag har provat det där på några stycken kärror som jag har upplevt som lite onödigt vindkänsliga och därmed inte speciiellt kul att flyga om det blåser lite, även om jag klarar av det.

    Så nu har jag enligt din uppfattning fuskat mig till lite fler flygdagar...?
    Hur vore det om du försökte flyga och ha roligt och inte hacka på andra som vill prova lite ny teknik?
    /\/\vh // /\/\r J.

  8. #28


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mr J Visa inlägg
    Det där är en rätt tråkig inställning.
    Säger du så till helikopterflygarna också?

    Vari "fusket" ligger förstår jag inte, gyrot flyger nämnligen inte planet själv, det bara assisterar piloten.
    Jag har provat det där på några stycken kärror som jag har upplevt som lite onödigt vindkänsliga och därmed inte speciiellt kul att flyga om det blåser lite, även om jag klarar av det.

    Så nu har jag enligt din uppfattning fuskat mig till lite fler flygdagar...?
    Hur vore det om du försökte flyga och ha roligt och inte hacka på andra som vill prova lite ny teknik?
    Äsch då Mr J - jag tog inte Tobbes kommentar så allvarligt. Tror bara Tobbe är avis för att jag fått tag i ett par stabilisatorer...
    Det är naturligtvis inget måste men som du skriver - kan man få kärran lite stadigare när det blåser så tycker också jag att det är mycket vunnet inte minst i start och landning. Och landningar i rätt kraftig sidvind är ju en baggis numera.
    Har en kompis som kör en liten Kinetic 800 med stabilisator och den är uppenbarligen mycket enklare att bl a landa numera om det blåser. Men kärrorna flyger sig ju inte själva även om man har en stabilisator utan fortfarande behövs ju en pilot.
    Hälsningar
    Roger

  9. #29
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Jag tar det inte heller speciellt allvarligt, jag tycker bara att det är ett j***a sätt att slänga ur sig sånt där, risken finns ju att någon nybörjare tar det på allvar...

    Det är lite lustigt, jag har också en Kinetic 800, och det är nog den sista kärran jag skulle få för mig att testa stabilisatorn på, mtp. att den klarar vinden så bra. (Om man undantar hangkärrorna förstås).
    /\/\vh // /\/\r J.

  10. #30


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    I full fart så är det inga problem med Kineticen har jag förstått men når det blåser och man flyger långsamt - t ex vid landningen - så gör det tydligen sitt till.
    //Roger

  11. #31
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Det största problemet brukar vara att öht. få ner den... Och där lär det inte göra nån skillnad med gyro.
    /\/\vh // /\/\r J.

  12. #32


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Min gissning är att det går att flyga långsammare även när det blåser och att det därmed är lättare att få ner den. Men det är inte min kärra - tog den bara som ett ytterligare exempel där ägaren blev positivt överraskad efter montering av stabilisatorn. Kanske inte 100 % nödvändigt men den blev lite enklare att hantera i blåst och då är det väl bra tycker jag.
    Och för att använda dina egna ord så tyckte han väl att det var kul att prova ny teknik...
    Nu har han också en stabilisator sittandes i sin Parkzone Albatros och därmed är även den kärran lite bekvämare att flyga när det blåser lite. Det gäller bara att vara lite försiktig med "gainen" så man inte drar upp den alltför mycket för då kan det tyvärr sluta illa - det har vi också sett exempel på.
    Men nu skulle ju denna tråd handla om ST Models Beaver så jag tycker att vi återgår till den. På måndag skulle jag gissa att min finns att hämta hos mitt lokala postkontor och det ser jag fram emot...
    //Roger

  13. #33

    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    353
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    (miljonär i tid ) pensionär
    Klubb
    Kungsängens modellflygklubb

    Standard

    Ser du citat tecknet?Har fullskala gyron?Ska vi efterlikna fullskalan?Sen är det upp till den enskilde att välja vad han vill eller?Själv klarar jag mig utan gyron.Är det en blåsig dag tar jag en tyngre kärra ut till fältet eller en kärra med mer symetrisk profil på vingarna som bättre klarar vinden
    Tobbe

  14. #34


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Lyfter denna tråd för nu har jag äntligen fått ihop min Robbe Air Beaver och hunnit flyga den några gånger. Kan bara hålla med de som säger att den nästan flyger som en trainer. Kräver som en Cub sidroder för att svänga snyggt men hittills inga hyss från kärran så man känner sig tryggare och tryggare med den. Hittills inte funnit nåt direkt behov av klaffarna men jag skall testa lite mera innan jag säger mera. Flera på klubben som gillar den så det skulle inte förvåna om det dyker upp nån till...
    Skulle jag önska nåt ytterligare så är det nog i så fall en lite högre rollhastighet.
    Gott om motorkraft och den går sagolikt tyst dessutom - lite förvånande för en billig foam-kärra.
    Servona kunde säkert ha lite bättre prestanda de också men för den typ av flygning den passar bäst till så har det ingen större betydelse. Så kärran kan utan tvekan rekommenderas för den som vill ha en maskin som utseendemässigt påminner om en riktig kärra och dessutom flyger lugnt och fint. Man kanske skulle köpa till tofflorna och börja flyga sjöflyg...
    Hälsningar
    Roger
    PS: Har inte hunnit prova med stabilisator i den och drar mig lite för det är en hel del stök att montera isär den igen och försöka hitta nån plats att placera burken på. Sen lär det inte bli så enkelt att justera den heller när den är på plats inne i kärran...

  15. #35

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    232
    Jobb
    Friherre
    Klubb
    Västerås Modellflygklubb

    Standard

    Stämmer som Roger säger. Den är så snygg att det gör ont att somna på kvällen och veta att jag inte får umgås med en sådan skönhet...
    Jag letar plats i hangaren för att kunna handla. Det löser sig nog om jag känner mig rätt
    Hoppas få se den flyga på vårt meeting i Västerås den 6/6
    En dag utan att ha lärt sig något nytt är en förlorad dag!

  16. #36


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Måste lyfta denna tråd igen efter att nu ha flugit Robbes variant av St Models Beaver en dryg månad. Det är en mycket trevlig, lugn kärra som flyger ovanligt harmoniskt. Helt utan egna hyss och med helt Ok motorisering. Fick jämföra den häromdagen när jag fick testa kompisens Funcub och i alla fall hans exemplar var väldigt orolig när det fläktade lite och inte alls lika harmonisk att flyga. Visst är det delvis olika typer av kärror men jag är väldigt glad att jag valde Beavern. Dessutom är den ju sååå mycket snyggare.
    Roger

  17. #37


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Sorry KG - jag flyger - filmar inte samtidigt...
    Men som sagt en utomordentligt "glidare". Många som är sugna på en Cub borde nog kolla denna modell istället för av liknande kärror i min hangar under åren (> 40 år) så är nog detta favoriten om man vill ha en skala-liknande, högvingad kärra i denna storleksklass att lattja runt med. Visst - det är ingen 3D-kärra men den har andra kvaliteter istället...
    Roger

  18. #38

    Standard

    Har sneglat på Beavern men haft svårt att motivera ett köp då FunCuben fortfarande är intakt. Kan den vara lämplig som FPV plattform på sjön? Har letat efter en lämplig sjökärra för FPV. Har färdigställt en Raptor för FPV - men enda sättet att komma ner i min vik är att sätta den i vassen och hoppas att grejorna håller... /Pelle

  19. #39


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Nu har jag inte flugit min Beaver med flottörer men med tanke på hur stabilt och "lätt" den flyger så borde den funka bra som FPV-plattform för sjöflyg. Enda (?) nackdelen är ju att behöver du montera eller komma åt prylar inne i kabinen så är det lite småstruligt att ta isär den i o m bl a vingstöttorna. Min är alltid ihopmonterad. Hade tänkt att testa ett 3-axligt gyro i den men inte ens det har jag gjort bara för problemet med att komma åt det efter monteringen. Nåja - man kanske skulle kunna göra nån lämpligt placerad lucka men jag har inte "orkat" tänka ut en sån lösning...
    Men annars är det en utmärkt glidarkärra - inte riktigt nån buskärra som Funcub även om den är helt odramatisk att flyga och inte nån enda gång visat några obehagliga klippningstendenser.
    Roger

  20. #40

    Standard

    Beaver rekommenderas....

    den är så snäll att flyga, så pass att till och med jag klarade den från första flygningen helt på egen hand

Liknande ämnen

  1. DH-2 Beaver?
    Av Ålänning i forum Metanolmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-08-13, 11:59
  2. St model - dhc 2 beaver
    Av Pelleflygare i forum Elmodeller
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-05-13, 19:54
  3. Big Beaver 120
    Av js_ i forum Allmänt om flyg
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-08-29, 14:01
  4. KMP Beaver
    Av DrHanke i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-06-30, 00:14
  5. KMP Beaver
    Av DrHanke i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-05-17, 15:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •