Reklam

 
Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: DJI Naza strul

  1. #1

    Standard DJI Naza strul

    Jag har en X4-quad med DJI Naza + GPS som flyger hyfsat bra men den har lite fuffens för sig.

    Dels så "hackar/skakar" till ibland, nästan som om pitch och roll är för nervösa. Har dock testat att minska gain lite men utan någon synbar förbättring.

    Sedan så verkar GPS-positionen vara lite underlig. Ibland så kan jag rotera på plats och ibland går den iväg i väldigt vida svängar.

    Och den sista konstigheten är GPS-lock som ibland fungerar att aktivera men ibland inte alls, har kollat att brytaren gör som den ska i "DJI Naza assistant" men ändå fungerar det konstigt. Någon annan som haft problem?



    Senast redigerat av Boopidoo den 2012-08-16 klockan 14:08.

  2. #2

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Jag har haft problem med att den "hackar/skakar till" ibland men kom sedan på att det hände när jag körde yaw.
    en sänkning med 5 så försvann det helt.
    Hade även liknande fenomen när centrum på propparna va obalanserade.

    Jag skulle nog försöka göra en ny kalibrering av gpsen om jag va du . testade min i tisdags och den står sjukt stabilt.
    den blev lite galen när man tog tag i den och drog iväg den någon meter men ordnade hyffsat snabbt upp det.

    Den är dock lite kinkig om den inte har tillräckligt med satelliter innan man lyfter.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  3. #3

    Standard

    Ok, så att sänka yaw-gain borde förbättra det?

  4. #4

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Om det är av samma orsak som för mig så ja.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  5. #5

    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    31
    Klubb
    Nyköpings modellklubb

    Standard

    Hade liknande problem på min quad,att den hackar till,balansera propparna kolla även att inte motorerna glappar.
    Och prova att kalibrera om Gpsen.

    Min funkar mycket bra nu,har till och med vågat retur to home and landig,skithäftigt att se den komma farande och landa.
    Lite äckligt när det kom farande emot en första gången.
    Och i helgen körde jag FPV med den för första gången,mycket fränt...

    MVH Tofta..
    Började 27maj-07.

  6. #6

    Standard

    Lånar tråden lite... Jag är ny i quadrocopter värden. Jag har en gaui 500x, utan gps. Hur stor skillnad blir det vad det gäller stabilitet med en gps?

  7. #7

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    den håller position väldigt bra , men den största fördelen tycker jag är att man har lite safety med gpsen.
    får du ett getingstick eller fpv googlarna immar igen ( har hänt mig flera gånger) så slå switchen och den stannar där
    tills du är redo att flyga vidare.
    och om du kommer lite lågt i batterispänning så flyger den hem åt dig.
    visst det är trevligt att den står så grymt still men det hade jag klarat mig utan, men hemflygning vid failsafe och dom
    sakerna är ovärderliga.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  8. #8

    Standard

    Ok tack! vilken skulle du rekommendera? Planen är att filma med quadron, kommer inte att använda jättetunga kameror till att börja med.

  9. #9

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Jag kör med en dji450 men då får man nästan hålla sig till goprokameror och den storleken.
    vill man ha en som klarar lite mer vikt får man nog välja en med lite fler motorer, sen blir det även säkrare då
    man kan klara ett motor bortfall. en quad faller som en sten om en motor dör. har testat ett gäng gånger
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  10. #10

    Standard

    Quadron har jag redan, en Gaui 500x, jag tänkte mer på vilken gps/stabilisator som du skulle rekommendera. Jag kommer främst att använda gopro och mindre videokameror tills jag har fått lite koll på läget..
    Jag tycker tyvärr inte att själva fixar biten är speciellt rolig, jag vill bara att grejerna ska fungera, bryr mig inte så mycket om hur det fungerar. Måste försöka ändra på det, tror det är bra att veta lite mer hur allt funkar och varför det gör det eller inte gör det.

  11. #11

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pioon Visa inlägg
    Quadron har jag redan, en Gaui 500x, jag tänkte mer på vilken gps/stabilisator som du skulle rekommendera. Jag kommer främst att använda gopro och mindre videokameror tills jag har fått lite koll på läget..
    Jag tycker tyvärr inte att själva fixar biten är speciellt rolig, jag vill bara att grejerna ska fungera, bryr mig inte så mycket om hur det fungerar. Måste försöka ändra på det, tror det är bra att veta lite mer hur allt funkar och varför det gör det eller inte gör det.
    Ok enligt mig så är det naza som gäller i denna prisklass. och vi är ju i naza tråden
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  12. #12

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    27
    Klubb
    Vänersborgs MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av simonarvestrand Visa inlägg
    den håller position väldigt bra , men den största fördelen tycker jag är att man har lite safety med gpsen.
    får du ett getingstick eller fpv googlarna immar igen ( har hänt mig flera gånger) så slå switchen och den stannar där
    tills du är redo att flyga vidare.
    och om du kommer lite lågt i batterispänning så flyger den hem åt dig.
    visst det är trevligt att den står så grymt still men det hade jag klarat mig utan, men hemflygning vid failsafe och dom
    sakerna är ovärderliga.
    Lite funderingar:
    Mig veterligen flyger den inte hem vid låg batterispänning utan autolandar på plats, så beter sig min iaf, har du testat o fått annat resultat?

    Sedan skall man nog ta motorbortfallet med en nypa salt, en wokoong klarar tydligen det INTE, tror ej heller nazan gör det då, även om man brukar säga så... MK är tydligen bättre på detta, efter vad jag har läst mig till...

    I övrigt håller jag med, nazan är grymt enkel, välflygande o klockren på många vis, hoppas min skall flyga lite bättre i vinter när jag flashat om reglagen till 400hz...

    Mvh Martin

  13. #13

    Standard

    Fick upp min träningsleksak i luften ikväll F450 + Naza med GPS.

    Grymt stabil, bara mindre justeringar behövdes och då körde jag med 3S/5000, GoPro och en liten lampa Det var lite för mörkt egentligen men jag var bara tvungen.

    --
    S

    Sent from my iPad using Tapatalk HD
    --
    Cinestar 8/Mikrokopter, QAV400/CC3D fpvmanuals Edition, Paparazzi Y6/WKM, DJI F450/NAZA+GPS, QAV500/CC3D Drotek Edition
    , ADS 400-Q/Naze32

    Blog
    Youtube
    Vimeo

  14. #14

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Om inte jag minns fel så är det en inställningsfråga som bestämmer om den skall flyga hem eller om den skall landa
    där den är.
    Har testat hemflygning med landning 3-4 gånger med bra resultat.

    Tror det finns en tråd här på forumet när en testar att koppla bort en motor och det funkar bra.

    Sen tror jag ju inte att nazan klarar det lika bra som mk eller wookong men man får ju 3-4 naza för en wookong
    dom spelar inte riktigt i samma liga.

    Citat Ursprungligen postat av Lidén Visa inlägg
    Lite funderingar:
    Mig veterligen flyger den inte hem vid låg batterispänning utan autolandar på plats, så beter sig min iaf, har du testat o fått annat resultat?

    Sedan skall man nog ta motorbortfallet med en nypa salt, en wokoong klarar tydligen det INTE, tror ej heller nazan gör det då, även om man brukar säga så... MK är tydligen bättre på detta, efter vad jag har läst mig till...

    I övrigt håller jag med, nazan är grymt enkel, välflygande o klockren på många vis, hoppas min skall flyga lite bättre i vinter när jag flashat om reglagen till 400hz...

    Mvh Martin
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  15. #15

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    501
    Klubb
    Edefors Penguins

    Standard

    Nazan flyger hem vid radiobortfall om man har ställt in den för det. Vid låg batterispänning flyttas trottelkurvan tills man inte har nåt annat val än att landa

Liknande ämnen

  1. Ny dator strul ?????
    Av Stiffe i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2013-07-15, 10:53
  2. Strul?
    Av Thomas i forum Allmänt och Tips
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-05-10, 20:41
  3. Fpv-strul, bilden flimmrar
    Av Fredda i forum FPV Allmänt
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2012-03-23, 12:43
  4. Da50r strul
    Av KenPro i forum Bensinmodeller
    Svar: 54
    Senaste inlägg: 2010-12-29, 21:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •