Reklam

 
Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Hjälp med val av motorer mm hexacopter

  1. #1

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard Hjälp med val av motorer mm hexacopter

    Behöver hjälp med val av motorer mm. till en hexacopter som ska klara av att lyfta en Sony Nex-5 kamera säkert.

    Y6:an jag har nu vågar jag inte pressa med för stora proppar och har därför bara en flygtid på ca 7 minuter. Väger 3900gram med 2st 4s5000mah accar. Kör med APC 10x4,7 på Rctimer 3536-9 910kv motorer. RcTimer flashade 30amp.


    Nästa maskin ska ha fartreglagen direkt under propparna för bättre kylning. Antagligen blir de en vanlig hexacopter med 6 armar, tycker jag förlorade tid med Y6 ?

    Tips på en bra konfiguration med nya motorer/fartreglage ? Tänker mig lite dyrare motorer ~400kr stycket.

    Vad väger era proffsmaskiner ? Flygtid ?

    Tack!

  2. #2
    magnusvrs avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    161
    Jobb
    Servertekniker
    Klubb
    MFK Viking

    Standard

    Hej!

    Jag håller själv på att fundera på min andra hemmabyggda hexa. Jag har en normal hex i klassiskt stjärnmönster. Nackdelen jag ser är att man får motorerna i bild. Där borde en Y6 vara bättre. Jag siktar på att bygga en Flyduspider-liknande nästa gång, där man har centrum och kameran framför vikt-mittpunkten och kompenserar genom att hänga batteri m.m. längre bak.
    Det borde ge en fri kameravy tänker jag.

    Hur som helst, för att räkna på motorer, lyftkraft m.m. så finns denna utmmärkta hjälp:

    http://www.ecalc.ch/xcoptercalc_e.htm?ecalc

    Tyvärr kan jag inte rekommendera några bra motorer, jag har själv alldeles för klena. Ca 100Watt. Jag kan lyfta en kompaktkamera och en hög utrustning som videolänkar osv, men jag har dålig kontroll över flygningen då den kör på 80-90% av kapaciteten upplever jag. Finns knappt kraft kvar att styra med.

    En referens jag sett är KapteinK's egna heavy-lift-monster med 6 st 350W-motorer. Han kunde lyfta 7 kg vatten med den, eller flyga riktigt fint med 4kg nyttolast. Finns på youtube.
    Det säger mig att det bästa borde vara att ligga någonstans runt 250Watt i motoreffekt?
    Jag fick tipset att inte välja onödigt stora motorer, för tydligen "ju större motorer ju större problem med balansering av motorer och proppar".

    /Magnus

Liknande ämnen

  1. Köp råd Hexacopter
    Av volmzilla i forum Elektronik-Mjukvara-Hårdvara
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2013-05-11, 13:31
  2. Y6 VS Hexacopter
    Av uffe40 i forum Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-02-01, 15:15
  3. Hexacopter för AP/AV/FPV
    Av Combee i forum Hexa
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-07-21, 21:46
  4. Hjälp med värdering av motorer
    Av Erik_S i forum Allmänt och Tips
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-03-17, 20:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •