Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 26 av 26

Ämne: Flyg inte om ni får störningar :/

  1. #21

    Standard

    Följande text tog jag från en annan tråd som hade med 9x att göra....McRegor var aktiv även där och just därför känns det onödigt att upprepa samma svar gång på gång i varenda tråd om Turnigy 9x och varje gång McRegor dyker upp och ifrågasätter vårt val av utrustning.....


    En tankeställare.....

    det finns ju ett antal erfarna modellflygare som stoppar in FrSky moduler i deras dyra "märkes-grejor", liknande modul har jag i min Turnigy 9x sändare, dessutom har jag bytt ut org. firmware i min sändare till er9x...är MYCKET nöjd med utrustningen och jag äger även en DX6i men trots det är det Turnigy med den nya programvaran som jag använder nästan alltid nuförtiden.

    Jag kan dessutom meddela er att jag anser mig vara en nybörjare men klarar alldeles utmärkt av att både installera FrSky modul, installera Smartieparts kort eller löda på kretskortet för att kunna byta firmware i min sändare. Finns så mycket bra hjälp online så man hittar samtliga svar bara man försöker. För att bevisa det så funderar jag på att lägga upp min Dx6i radio till försäljning men avvaktar med det än så länge.....

    Jag har nog aldrig sagt att Turnigy 9x är perfekt direkt ur boxen...dock anser jag mitt köp av Turnigy 9x vara ett av de bästa köpen på bra länge.....prisvärd som få andra varor anser jag....och det kanske finns en anledning att radion är nästan aldrig på lager hos HK......?

  2. #22


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av numnutchris Visa inlägg
    Det är nog inte gnäll pga att man inte gillar fpvflygare - både gnäller o flyger själv -
    utan är nog så att de med mer erfarenhet har sett alla sorters mishaps och olyckor.
    Och med FPV så har man ju ännu mer teknik att hålla reda på plus att en del blandar saker man inte helt har koll på; en bra radio klarar videon men videon störs ut, en sämre radio blir utstörd av videon och sen rent felaktiga kopplingar eller prylar i systemet som i visst läge får flygmaskinen manöveroduglig osv...
    Håller fö med om radio - har man en bra radio så har man möjlighet flyga allt.
    Ja, vad kan man säga annat än att numnutchris slog huvudet på spiken...
    Och jag har full förståelse för att de som är nybörjare eller bara hållit på med detta under nåt år inte kan ha den erfarenhet som vi "gamlingar" har för vi har sett både det ena och det andra. Därför är jag lite skeptisk till sånt som verkar vara för bra för att vara sant - t ex en komplett, fullt användbar och tillförlitlig radio för ca: 50 $.
    Det har ju kommit in en hel del svar och förklaringar och de som varit konstruktiva tackar jag för. Om jag skall våga mig på en kort sammanfattning av just detta med 9X så är det tveksamt om den kan rekommenderas till en nybörjare utan utpräglat elektronikintresse - främst p g a att kvalitetskontrollen inte är så utvecklad så kvaliteten är lite ojämn. Det positiva för de som är duktiga på elektronik är att den går att modifiera med bl a annan programvara vilket ger den många användbara funktioner vilka kan behövas för bl a FPV-flygare.
    Visst är det kul om man verkligen kan hitta ett guldkorn till RC-anläggning för runt 50 $ och som man till 100 % kan stå bakom och rekommendera - på samma sätt som jag utan tvekan kan rekommendera t ex en Futaba 8FG vilken dock är väldigt mycket dyrare. Tyvärr så har inte inläggen här gjort att jag vågar stå för en 9X-rekommendation till en nybörjare utan kunskap och intresse för elektronik - alltså en anläggning "direkt ur boxen". Vissa fungerar tydligen utmärkt men jag kan ana att felfrekvensen är klart högre än för t rex Futaba.
    Därmed känns det som att vi inte kommer så speciellt mycket längre i denna diskussion och jag måste än en gång be trådskaparen om ursäkt för min kidnappning av tråden. Lovar att jag skall försöka skärpa mig i framtiden...
    Till mickmick vill jag slutligen säga att jag tror det är tillåtet att diskutera i flera trådar och om samma ämne och är man lite listig så tror jag också att man förstår att diskussionen i de olika trådarna du nämnde faktiskt hänger ihop. Och att vi nog också måste tillåta även oss gamlingar att medverka i diskussionerna och dra nytta av den mångåriga erfarenhet som många av oss har - även om erfarenhet numera av många betraktas som något av ondo. Dock har jag alltid förespråkat en blandning av "ungdomlig entusiasm" i kombination med mångåriga erfarenheter som dock kanske ibland kan förefatta vara lite bromsande - men det är nog ofta nyttigt.
    Hälsningar
    Roger

  3. #23

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    501
    Klubb
    Edefors Penguins

    Standard

    Jag tror nog att alla som har hängt på det här forumet ett tag, nån gång har blivit hjälpt av dig mcregor. Jag är iaf väldigt tacksam för att du delar med dig av all din rutin och kunskap

  4. #24

    Standard

    Till McRegor vill jag bara säga att jag har varit många gånger på hans hemsida och haft stor nytta bl a av hans "Elflyg-skola för nybörjare" (Tack för den McRegor)......den vill jag rekommendera !

    Ang. 9x modifieringar så menade jag att om jag kunde klara det så borde vem som helst klara dessa moddar som gjorde utrustningen till något jag gillar att använda och "litar på" ute på fältet.

    Varje gång jag rekommenderade Turnigy 9x så var jag noga att tala om att man ska vara beredd att göra en del DIY jobb. Så nu börjar vi kanske närma oss lite grann i alla fall......

    Vill du använda radio direkt ur boxen = köp annat.

  5. #25
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Det som förvånar mig när jag läser en hel del trådar är att man inte från början köper beprövade kvalitetsgrejor.
    Det börjar bli legio o läsa om störningar m.m,ombyggnader,hur billigt den prylen är,ska jag köpa denna för 79 spänn m.m..
    Sen kommer det per automatik om nån skriver att det kanske ska funderas på att inhandla beprövade prylar att man inte har obegränsad kassa m.m..
    I såna fall så tycker jag att det är läge att börja fundera på att:
    1:Spara ihop till det där som är bra kvalitet på och som funkar.
    2. Lyssna på råden från de som är erfarna och nått bra resultat..
    3. Se sambandet mellan ovan.
    Jag har polare här som sysslar med FPV länge och som stadigt flyger hos mig och som har gett upp o ge råd om vad som bör införskaffas här på forumet för o få bra resultat .
    När det poppar upp en fråga om vad som ska köpas för att det ska funka bra,det sen svaras, så kommer det efter ett tag:
    -Den här för en tiondel av pengen verkar ju lika bra,jag köper den istället..Och så funkar det sisådär(snällt sagt)varpå följdfrågor kommer:
    -Vad ska jag göra nu då för att få det att funka?

    I min värld så finns det ett samband mellan pris och kvalitet och det senare kostar. PUNKT!
    Säger som Farbror Barbro:
    Det finns iiiinga genvääägar till det perfekta ljuuudet!
    jag kommer säkert att få på nöten för att jag skriver detta men för mig så är ovanstående sant.

    Jag är en av dem som ryggar när jag ser div. ombyggda radioapparater som styr det som är ovanför mig,känns
    osäkert (understatement)
    Och ju mer jag läser dessa trådar (OBS ,inte bara denna) desto mer övertygad är jag att det inte är rätt väg att gå!
    Jag är också sugen på FPV men jag är medveten om att för att få det jag vill ha i driftsäkerhet och kvalitet
    så kostar det mig minst 10 000 och då blir det till o spara eller hoppa över i den här delen av hobbyn
    ett tag till..
    Denna slutsats har jag kommit till efter att ha lyssnat på erfaret folk som har fått till det och vet vad de pysslar med och därmed så lyssnar jag,som nybörjare,på de råden..
    Men som det är nu så skrivs det oerhört mycket mera om det billigaste alternativet,oavsett om det funkar illa.
    I.o.f.s ganska självklart eftersom frågorna hopar sig när det inte funkar som det är tänkt.
    Om jag som total rookie kom in o läste dessa trådar för att få inspiration så skulle jag nog snarare dra örona åt mig och ägna mig åt knyppling.
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  6. #26

    Standard

    Two sides of the coin - Bara för det är billigt behöver det inte vara dåligt, men viss erfarenhet kan behövas för att sortera bort det dåliga billiga...
    Och å andra sidan, finns ju en del som bara förespråkar märkesprylar och en flygkamrat blev för många år sedan som nybörjare "pålurad" värstingradion 14MZ, som han klarat sej med förstås men skulle ha kunnat kört något för 1/5 av priset.
    Öööö, och ursäkt från mej med till trådskaparen... Nånstans kanske man borde skriva en rad om räckviddskoll med utrustning i gång, speciellt med sändare i handen och en i planet...
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

Liknande ämnen

  1. Hur loggar man sina FPV-flyg om man inte har inspelning på länken?
    Av MrOvanhill i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-08-07, 00:58
  2. Störningar
    Av Denke i forum Elektronik
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-10-09, 09:19
  3. inte ett skit me flyg å göra .. men skit kul
    Av kenneth67 i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-01-14, 22:18
  4. haha sjukt roligt ! (inte flyg)
    Av kenneth67 i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-12-26, 21:41
  5. Inte flyg precis....
    Av DanneG i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-10-14, 12:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •