Reklam

 
Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 64

Ämne: Vilken sändare skall jag välja

  1. #21
    tomasstroms avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    136
    Jobb
    System engineer - Saab Aeonautics

    Standard

    Har flugit i en massa år och aldrig behövt fler kanaler. Aldrig haft en radio som gått sönder och jag tror inte den här gör det heller. Har han inte behov av kanalerna så vet jag ärligt talat inte vad han skulle vilja göra med elflyg som inte går. Att en dyrare skulle hålla bättre tror jag inte heller på (tiden med tidigare radios har bevisat motsatsen). Det är inte som det var förr längre på senaste generationerna från bla Graupner. De är inte längre halshuggna...

    Behöver du fler kanaler så givetvis skaffa det. Vill du ha kullager i spakarna och mer "bling bling", är villig att betala, så köp det du vill ha givetvis. Funktionsmässigt lär du inte bli besviken på MX-12. Du kan till och med swappa kanalerna vilket var förr endast möjligt på Multiplex. Bry dig inte om modellminnet på 10 st. Du kan exportera till microSD-kort så kan du ha hur många du vill (följer med).
    - Zeitgeist -

  2. #22

    Standard

    Trevligt, även radion kostar 169euro så det blir ju flera 100 lappar billigare

    Ang telemetri vill jag främst ha det till att bevaka mottagaracc och drivacc.. inget nödvändigt alls men det är ju bonus om det finns.

    Gällande kanaler kan jag faktikst inte se mig ha behov av mer än 6


    Citat Ursprungligen postat av tomasstrom Visa inlägg
    Japp du får telemetri i displayen på radion Praktiskt och kunna se spänningen i accen framför allt. Supernöjd som sagt med min. Finns inget att klaga på. Bra fast man inte tänker på det först är att mottagaracc medföljer, laddare och interface för att koppla mottagaren till pc (om man vill) med usb En skoj grej (lite löjlig men rolig) är att man kan koppla in hörlurar och så "pratar" radion under tiden man flyger olika info

    Innan de nya mottagarna är släppta brukar jag köpa från Lindinger. Lite billigare i alla fall och gratis frakt. http://shop.lindinger.at/product_inf...37&language=en

  3. #23

    Standard

    Så fort man skall sätta ihop en modell större än 1.5m spännvidd och med dubbla höjdroderservon blir det problem med en 6-kanalig sändare. På Spektrum och Futaba är det stor skillnad i hur kunnig mjukvaran är och mixningar, Dual Rate mm mellan deras 6 och 7 kanaliga.

  4. #24

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AmRi Visa inlägg
    Så fort man skall sätta ihop en modell större än 1.5m spännvidd och med dubbla höjdroderservon blir det problem med en 6-kanalig sändare. På Spektrum och Futaba är det stor skillnad i hur kunnig mjukvaran är och mixningar, Dual Rate mm mellan deras 6 och 7 kanaliga.


    hmm jag förstår. Samtidigt kommer jag troligtvis inte flyga så stora plan.

  5. #25
    tomasstroms avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    136
    Jobb
    System engineer - Saab Aeonautics

    Standard

    Du har faktiskt fel. MX-12 fixar dual servos på höjd t ex utan problem. Finns färdiga mixrar för detta i radion. Två stegs dual rate också om man skulle vilja. Står på sidan 176 i manualen hur man aktiverar 2 servon i paralell operation för t ex höjdroder. (eller asynkron om så skulle önskas). Som sagt, den är mer kompetent än folk i allmänhet tror.

    Sedan kan man ju diskuttera huruvida 1.5m modeller vinner på dubbla servon. Inte många i den storleken som har varken möjlighet eller är lämpliga att ta den extra vikten.
    Senast redigerat av tomasstrom den 2012-08-21 klockan 20:36.
    - Zeitgeist -

  6. #26

    Standard

    Jag har i princip bestämt mig nu. Kommer att köpa MX12 från den tyska siten, blir typ 1450kr. Har dock två frågor som inte har blivit besvarat eller så har jag missat det.

    1 Ang telemetri, stödjer alla Graupner mottagare telemetri eller är det bara finare modeller?

    2 På den tyska siten finns en minimottagare kallad XR-12DX IFS 6K. Passar denna till MX12an?

  7. #27
    tomasstroms avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    136
    Jobb
    System engineer - Saab Aeonautics

    Standard

    1. Alla i dagsläget från GR-12 och "uppåt" stödjer telementri.

    2. Nej den mottagaren passar inte. Det är Graupners gamla system IFS.

    Kommer nya små mottagare till hösten här som är helt galet lätta (och billigare). Måste vara nära rekord viktmässigt. 1.8 respektive 1.6 gram totalvikt! Dessutom med 800m räckvidd vilket är riktigt bra för microprylar.

    http://www.graupner.de/en/products/33565/product.aspx

    http://www.graupner.de/en/products/33566/product.aspx
    - Zeitgeist -

  8. #28
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Efter mycket letande efter en ny radio då jag saknade bland annat expo och lite fria mixningar på min KDS radio har jag kommit fram till denna kombinationen för mig för maximal funktion till minimala pengar;

    Turnigy 9X 9Ch Transmitter utan sändarmodul - 49$
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...Firmware_.html


    FrSky DHT-U sändarmodul med telemetri
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...y_System_.html

    55$

    Sedan kostar mottagarna från 10$ (5kanal) upp till 25$ (8kanal med telemetri)



    Fördel med radion utöver pris är att det finns en open source community som tar fram riktigt bra mjukvara till den som är avsevärt bättre än den redan OK som finns. Telemetri är lite bonus på sändaren men andra viktiga funktioner såsom programmerbar failsafe på mottagarna finns samt att den skuttar på många band på 2,4Ghz frekvensen för att få minimalt med störningar.

  9. #29

    Standard

    Ser att du (Fluf) är "Datornörd på heltid", och jag har hört precis samma som du säger från flera håll, alla är troligen kollegor med dig...

    För mig som INTE är datornörd så vill jag påpeka att just det du ser som en fördel är, eller kan vara, en nackdel... Jag har hjälpt en kille med att programmera på en sådan sändare och menyerna höll på att göra mig totalt nipprig... Det slutade med att jag gav tillbaka radion och sa åt honom vad han skulle knappa in för värden, jag pallade inte med knappandet i menyerna som hade en för mig totalt obekant och vad jag gissar "asiatisk logik"...

    Ids man hålla på att programmera från grunden är den nog bra, men vill man flyga i första hand så må den vara billig men jag skulle inte råda någon att köpa den och använda som den är... Jag vet att jag inte skulle palla det... Men han jag hjälpte är nöjd så det är nog mycket personligt...

    Hälsar,
    Anders Ö
    Habo Hobby - Jönköpings största hobbybutik!

  10. #30

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kasoe Visa inlägg
    Ser att du (Fluf) är "Datornörd på heltid", och jag har hört precis samma som du säger från flera håll, alla är troligen kollegor med dig...

    För mig som INTE är datornörd så vill jag påpeka att just det du ser som en fördel är, eller kan vara, en nackdel... Jag har hjälpt en kille med att programmera på en sådan sändare och menyerna höll på att göra mig totalt nipprig... Det slutade med att jag gav tillbaka radion och sa åt honom vad han skulle knappa in för värden, jag pallade inte med knappandet i menyerna som hade en för mig totalt obekant och vad jag gissar "asiatisk logik"...

    Ids man hålla på att programmera från grunden är den nog bra, men vill man flyga i första hand så må den vara billig men jag skulle inte råda någon att köpa den och använda som den är... Jag vet att jag inte skulle palla det... Men han jag hjälpte är nöjd så det är nog mycket personligt...

    Hälsar,
    Anders Ö

    I så fall tror jag ni hade orginal firmware i sändaren. Ger man sig på Turnigy 9x och FrSky combo så har man nog i de flesta fall redan bytt firmware till något annat, er9x, open9x etc.....det är ganska stor skillnad mellan dessa och orginal.

    Det har redan sagts många gånger i diverse trådar att byta programvaran i en Turnigy9x är nästan ett måste om man vill ha en användarvänlig sändare och dessutom är det inte alls svårt. Kunde jag så kan de flesta fixa det, lita på mig

  11. #31

    Standard

    Det har redan sagts många gånger i diverse trådar att byta programvaran i en Turnigy9x är nästan ett måste om man vill ha en användarvänlig sändare och dessutom är det inte alls svårt. Kunde jag så kan de flesta fixa det, lita på mig
    Jag tror dig! Och kanske det är den direkta anledningen till att det finns en strark flora av open source firmware.

    Jag ville bara peka på just det att den inte är "användbar rakt ur lådan". Jag har hört mycket gott om denna sändare men jag tror alla har haft den omprogrammerad, och jag tycker än då det bör framgå av "rekommendationen"...

    Själv är det inte min bag med "programmering", "Firmware" och annat. Jag kör ännu 35 MHz men funderar (= har bestämt mig till "nästa plan") på Futabas T8J, jag räknar kanaler och har kommit fram till att jag minst "måste" ha 6 kanaler, 4 vanliga + ställ och flaps. Sen är det bra att ha en kanal extra för att kunna mixa t.ex. "flaperons". Då är jag uppe i 7 kanaler (vilket jag har idag...) och sen "en kanal extra om-uti-fall-att"...

    "Futabaskadad" sedan tidiga ungdomen, svårt att tvätta ur...

    Hälsar,
    Anders Ö
    Habo Hobby - Jönköpings största hobbybutik!

  12. #32
    tomasstroms avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    136
    Jobb
    System engineer - Saab Aeonautics

    Standard

    Turnigy radion är jättetrevlig. Hade en innan den jag har nu. Litar dock inte på pottarna i den då jag fick göra ren min för att den skulle funka korrekt. DX6i har samma pottar och de var inte heller bra (de fick ta tillbaka många en period). Sedan ser det ibland ut som en blind spetälsk kamel har lött ihop grejerna men det fungerar ju så egentligen spelar det mindre roll.

    Fick även skruva isär den och flytta på displaypackningen som stack ner i displayen. Också ett mindre problem men ändå något som var tvungen att göras.

    Prisvärdare radio finns dock inte, det är jag övertygad om också.
    - Zeitgeist -

  13. #33

    Standard

    Jahapp tack för all hjälp.. En MX12a är numera beställd från Örsterrike för 1430kr...

    Det ser även ut som jag kommer att ha mycket tid över att flyga eftersom det ser ut som jag kommer att få kicken snart från jobbet på Sony

  14. #34
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av newbadboy Visa inlägg
    Jahapp tack för all hjälp.. En MX12a är numera beställd från Örsterrike för 1430kr...

    Det ser även ut som jag kommer att ha mycket tid över att flyga eftersom det ser ut som jag kommer att få kicken snart från jobbet på Sony
    Autch, läste om det in Metro i morse. Beklagar.
    Baksidan på skilsmässan mellan Sony och Ericsson, att en hel del flyttas "hem" igen var inte helt otippat.

    Hoppas du hittar något nytt lagom snart, lite semester och flygtimmar innan höstrusket, sedan jobb för att försörja vinterprojekt

  15. #35
    tomasstroms avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    136
    Jobb
    System engineer - Saab Aeonautics

    Standard

    Aj fasen du jobbade där du :/ Beklagar. Men du lär nog hitta något nytt. Du har ju erfarenhet och kompetens uppenbarligen. Angående radion så tror jag du kommer bli nöjd Formattera inte minneskortet som medföljer för du behöver språkpaketen från det för att få rätt språk i displayen. Finns att ladda ner också men det är lättare om man inte gör det.
    - Zeitgeist -

  16. #36

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av tomasstrom Visa inlägg
    Aj fasen du jobbade där du :/ Beklagar. Men du lär nog hitta något nytt. Du har ju erfarenhet och kompetens uppenbarligen. Angående radion så tror jag du kommer bli nöjd Formattera inte minneskortet som medföljer för du behöver språkpaketen från det för att få rätt språk i displayen. Finns att ladda ner också men det är lättare om man inte gör det.

    Jag är en av dem som högst troligt får gå.. jaja...

    Oroa dig inte har inte direkt tänkt mecka för mycket mad radion, men atck för tipset iaf..

    Och vet ngn ett bra jobb i Helsingborg-Malmö området hojta till

  17. #37
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Kan passa på att meddela att jag precis beställt en Turnigy 9x + FrSky DHT-U samt en bakbelysningspanel och även en USB dongel för att flasha om sändaren till Open Source mjukvara.

    Detta som min andra "riktiga" sändare, den första som jag har nu men skall sälja är en KDS 6 kanlig sak, den fixar 5punkts kurvor men har inte expo eller fria mixningar vilket jag saknat. Och skall man ändå köpa nytt så är det lika bra att ha tillgång till telemetri

    Kanske inte den mest användarvänliga lösningen då jag kommer behöva löda och pilla lite, men tror resultatet ger oslagbart pris/prestanda.

  18. #38

    Standard

    Sådärja nu har jag fått hem sändaren ser onekligen rejäl ut. Jag har inte alls kolla i manual osv men det första jag reagerade på soom jag får lite ångest över att den vänstra spaken som man normalt använder som "gas" dvs i Y-led är återfjädrande, dvs att spaken hoppar tillbaka till mitten om man inte håller i den. Det gör de andra oxå. Ska det vara på det viset eller ska man själv ställa ngt i den mekaniskt?

  19. #39
    tomasstroms avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    136
    Jobb
    System engineer - Saab Aeonautics

    Standard

    Står i manualen hur du gör. Man tar bort bakstycket och skruvar på en skruv för att släppa fjädern.
    - Zeitgeist -

  20. #40

    Standard

    Hej, är ny på RC och tänkte börja lite med multirotor och fpv. Håller på med en tri för närvarande och tänkte sedan skaffa en quad eller hex. Eventuellt kommer jag i framtiden även testa på elflyg. Nu letar jag efter en sändare som jag kan växa med lite. Gillar tanken på telemetri då det skulle vara trevligt att veta ungefär hur flygtid man har kvar, eller iaf få en varning när spänningen i acken börjar bli farligt låg. Ett annat krav jag har är att det är en stabil länk mellan radio och mottagare, även på lite längre avstånd (hur långt går det egentligen utan att hålla på med UHF-grejer? läste om någon som hade flera km räckvidd på sin DX8).

    Funderar på följande:
    1. Spektrum DX8 - har läst mycket positivt om den, men även en del negativt, fast det negativa verkar numera vara fixat. Fördelar: telemetri ingår, verkar vara relativt enkel att programmera för nybörjare, ser ut att vara ganska välbyggd, ställbara varningar för olika händelse (t.ex. låg batterispänning) och dessutom med vibrator

    2. Futaba 8fg - ser ut att vara riktigt välbyggd och stabil, fler kanaler än DX8, krångligare att programmera?, saknar telemetri (man får hänga på någon separat modul - jobbigt och dyrt?), för mig känns det som ett kvalitetsmärke (trots att jag inte är så insatt)

    3. Graupner MX-16 - vet inget om denna egentligen, mer än att den har telemetri

    4. Hitec Aurora 9 - har telemetri, touchdisplay för programmering, dock verkar den väldigt plastig och är extremt ful - inte för att det borde göra något, men man vill ju ha något som känns bra i händerna och som dessutom gör sig bra på hyllan hemma

    Vad rekommenderas av ovanstående? Min budget är väl runt 4000:-, fast helst lite billigare.

    Edit:

    Hittade ytterligare ett alternativ som verkar lovande:

    5. JR XG8 - verkar ha nästan allt som DX8 har fast bättre kvalitet och känsla - kan det vara något?
    Senast redigerat av ulken den 2012-08-31 klockan 14:12.

Liknande ämnen

  1. Vilken LI-PO laddare skall man välja ?
    Av teamfj i forum Batterier och Laddare
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2009-09-17, 22:23
  2. Vilken EL-heli skall man välja?
    Av Rc-flygare i forum Helikopter
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2009-05-04, 22:39
  3. Vilken powerbox eller DPSI skall jag välja?
    Av AmRi i forum Bensinmodeller
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-01-13, 22:05
  4. Vilken ljuddämpare skall jag välja??
    Av loop i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-12-21, 07:27
  5. Vilken tidning skall jag välja ?
    Av loop i forum Allmänt och Tips
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-08-29, 11:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •