Reklam

 
Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 64

Ämne: Vilken sändare skall jag välja

  1. #41

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av tomasstrom Visa inlägg
    Står i manualen hur du gör. Man tar bort bakstycket och skruvar på en skruv för att släppa fjädern.

    Ahhh jag fick en tysk manual så därför har jag inte ens kollat i den... men då är ju allt i sin ordning, får bara ladda ner den engelska

  2. #42

    Standard

    Ulken:
    Har du hållet i Auroran? Jag håller med om att den är ful och ser lite ålderstigen ut. I ett nummer av RCM&e testas dock en JR radio och i den testen jämförs radion med just Hitec Aurora som författaren menar vara den radio med största kvalitetskänsla som han hållit i. Den hade "det" som var lite svårt att ta på och beskriva.

    Skulle vara kul att höra från någon med erfarenhet av den.

    /Mats

  3. #43

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Ulken:
    Har du hållet i Auroran?
    Tyvärr inte, det enda jag hållit i är en gammal Sanwa (glömt modell) och en Walkera Devo 7. Man kanske skulle ta sig någonstans och testa känslan innan man köper.

  4. #44


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hoppas ni har tur med era MX-12-sändare för det har inte en klubbkamrat haft med sin ( numera f d). Gick bra ett par månader men sen började konstiga saker hända så han har gjort sig av med den. Har inte exakta felbeskrivningarna men kan nog få det när jag träffar honom på fältet nästa gång.
    Hälsningar
    Roger
    Senast redigerat av McRegor den 2012-08-31 klockan 16:33.

  5. #45

    Standard

    Fler kanaler ? Trodde det var 8 kanaler för både DX8 och Futaba 8fg....


    Citat Ursprungligen postat av ulken Visa inlägg
    2. Futaba 8fg - ser ut att vara riktigt välbyggd och stabil, fler kanaler än DX8, krångligare att programmera?, saknar telemetri (man får hänga på någon separat modul - jobbigt och dyrt?), för mig känns det som ett kvalitetsmärke (trots att jag inte är så insatt)

  6. #46

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av mickmick Visa inlägg
    Fler kanaler ? Trodde det var 8 kanaler för både DX8 och Futaba 8fg....
    Ja det var det visst. Tydligen var det 8fg super jag kollat på, och den har 14 kanaler. Hur många versioner av 8fg finns det egentligen?

  7. #47

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av ulken Visa inlägg
    Ja det var det visst. Tydligen var det 8fg super jag kollat på, och den har 14 kanaler. Hur många versioner av 8fg finns det egentligen?
    Ursprungligen hette den 8FG men så korrigerade de med lite längre "spakar" på slajdarna bak/påsidorna samtidigt som mjukvaran uppgraderades och loggan på framsidan ändrades = 8FGS. Men mjukvaran är "samma" till båda så båda har 14 kanaler (12+2, förutsatt man laddat ner uppgradering till sin FG)

    Köper man ny så finns bara FGS om man inte råkar hitta nån butik som haft på lager 1år+ eller så.
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  8. #48
    tomasstroms avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    136
    Jobb
    System engineer - Saab Aeonautics

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Hoppas ni har tur med era MX-12-sändare för det har inte en klubbkamrat haft med sin ( numera f d). Gick bra ett par månader men sen började konstiga saker hända så han har gjort sig av med den. Har inte exakta felbeskrivningarna men kan nog få det när jag träffar honom på fältet nästa gång.
    Hälsningar
    Roger
    Ja du, har sett plan gå i backen pga trasig mz14, dx6i och mc-14 mm. Det finns måndagsex av allt.
    - Zeitgeist -

  9. #49

    Standard

    Efter att ha googlat, läst och funderat lite mer verkar det som valet står mellan JR XG8 och Spektrum DX8. Snälla hjälp mig välja rätt nu.

  10. #50

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av ulken Visa inlägg
    Efter att ha googlat, läst och funderat lite mer verkar det som valet står mellan JR XG8 och Spektrum DX8. Snälla hjälp mig välja rätt nu.
    Futaba 8:an, helt klart

    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  11. #51
    tomasstroms avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    136
    Jobb
    System engineer - Saab Aeonautics

    Standard

    En röst till på futaban i ditt fall
    - Zeitgeist -

  12. #52

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    en röst till på futaba t8fg. är otroligt nöjd med min
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  13. #53

    Standard

    Ja Futaban verkar riktigt nice, jag gillar dessutom att den ser så stilren ut. Dock så funderar jag på det här med telemetri. Hur vet man när det är dags att landa? Jag har läst att man bör ställa in ESC:arna på NiMh-batteri istället för LiPo, detta gör att strömmen inte bryts tvärt, däremot kan det skada acken. Jag skulle gärna vilja få ett larm när spänningen börjar bli för låg för batteriets bästa så jag hinner landa säkert. Hur märker man på en multirotor att det är dags att landa? Man kan väl inte enbart gå på en timer, då det ju kan variera en del beroende på last, batteriets kondition, vind osv. När man väl skaffar FPV-glasögon så kan man ju fixa en OSD på bilden där man kan se telemetridata, men jag tänkte börja lite försiktigt med bara en GoPro och sedan flyga och filma lite random bara. Finns det någon bra telemetrilösning till Futaban? Eller är telemetri helt enkelt överskattat?

  14. #54

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Jag kör på timer. eftersom man (enligt dom flesta ) skall ha 20% kvar i accen så har man så stor marginal
    så det spelar ingen roll om man flyger lite hårdare en flight. det händer att jag är nere på 10% och ibland 30% kvar.
    när jag kör fpv så har jag en liten osd som endast visar hur mycket det är kvar i accen.

    Det första jag gör med en ny farkost är att ställa timern riktigt lågt och sen flyga och efter detta mäta.
    då har jag hyffsad koll på vart jag skal lägga timern. efter kanske var 5e flight kollar jag acc status när jag laddar.
    både för att se om jag kan flyga längre och för att se om accar börjar tappa i kraft.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  15. #55

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av ulken Visa inlägg
    ---
    Hur vet man när det är dags att landa? Jag har läst att man bör ställa in ESC:arna på NiMh-batteri istället för LiPo, detta gör att strömmen inte bryts tvärt, däremot kan det skada acken.
    ---
    Det finns ackvarnare som kopplas in i balanskontakten som tjuter vid 3.3V och däromkring, och sådana man kan ställa in själv. Men nyss inkommen efter att ha flugit med HilleBille som kör utan nåt så märker man när multirotorn tappar kraft och det är slut på akrobatiken, dvs dags o landa.
    Själv kör jag inte så hårt utan har en beeper inställd på 3.6V och ESCarna på LiPo, Soft-Cutoff men på lägsta volten (vad det nu brukar vara, 2.8-3V?)

    Edit: Ena sorten larm jag använder:
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...age_Alarm.html
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  16. #56


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Jag gör som Smon nämligen kör på timer. Futaba har under många år (på vissa modeller) haft möjlighet att starta en timer på valfritt gaspådrag så den funktionen använder jag och den fungerar ypperligt. Numera finns det flera tillverkare som har samma timerfunktion men sällan på de allra billigaste modellerna tyvärr. Med denna funktion så är det ju ingen risk att man missar att dra igång timern (via en knapp) - nåt som tyvärr hände alldeles för ofta innan jag bytte till Futaba.
    //Roger

  17. #57

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    tömmer man accen så lågt som 2,8 så är det stor risk att den blir väldigt varm och sväller lite. tror inte det är så nyttigt för dom.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  18. #58

    Standard

    Ok, ni har nog övertygat mig. Det kanske blir Futaban trots allt. Bara en undran till, hur är det med throttlespaken? "Klickar" den? Jag vill ha den "mjuk", känns som man får bättre kontroll då. Läste på forum att man ska kunna ändra vilken typ det är, och att man eventuellt kan få köpa till en del man byter ut så att det inte "klickar" (ratchet heter det tydligen på engelska). Läste även något om att man med EU-modeller får med denna del i förpackningen. Fick ni med någon sådan till era T8FG(S)?

  19. #59

    Standard

    Hör med stället du köper ifrån, våra har vad jag vet kommit med heliratcheten extra så man fått byta från klickande till slät. Är du ovan vid radiomek hör om du kan få det gjort, har du nångång öppnat en sändare så lär du klara det själv...
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  20. #60

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Man har valet att köra med eller utan raster i den . mitt åkte ur direkt. man får dock öppna den , men inga problem alls.
    Delen ligger i förpackningen
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

Liknande ämnen

  1. Vilken LI-PO laddare skall man välja ?
    Av teamfj i forum Batterier och Laddare
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2009-09-17, 22:23
  2. Vilken EL-heli skall man välja?
    Av Rc-flygare i forum Helikopter
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2009-05-04, 22:39
  3. Vilken powerbox eller DPSI skall jag välja?
    Av AmRi i forum Bensinmodeller
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-01-13, 22:05
  4. Vilken ljuddämpare skall jag välja??
    Av loop i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-12-21, 07:27
  5. Vilken tidning skall jag välja ?
    Av loop i forum Allmänt och Tips
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-08-29, 11:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •