Reklam

 
Sidan 1 av 4 1234 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 64

Ämne: Vilken sändare skall jag välja

  1. #1

    Standard Vilken sändare skall jag välja

    Har inte flygit så värst mcyket de senaste 6 åren och innan dess hade jag en multiplex 35Mhz radio. Den är nu såld och jag tittar på ny men kan inte bestämma mig och saknar en del kunskap om 2,4Ghz systemet.

    Jag har titta mest på Futaba t6j men såg precis att den inte stödjer FASST, är detta en stor nackdel?

    Har även tittat på

    Hitec optic6
    Futaba 7c
    Spektrum DX6i

    Vilken av dessa är mest prisvärd? Jag läste att Hitec har ngn sorts synth så att den kan användas ihop med gamla 35Mhz, stämmer detta??

    Spektrum vet jag eg inget om men den lev med två mottagare.

    Sedan begriper jag inte heller hur kompatibla olika märker/ system är.. det kanske de inte alls är...

    Tack på förhand.

  2. #2

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Dx6i levereras med 2 EXTRA mottagare, totalt tre alltså. De två extra är av park-flyer-typ, den ordinarie är fullrange med satellit.
    Jag köpte en sådan, tycker det är väldigt prisvärt.
    Systemen är helt fabrikatspecifika, ingen kompatibilitet. Finns dock kina-kloner (OrangeRX) både för Futaba FASST och Spektrum DSM2 systemen.
    /A

  3. #3

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Om du var nöjd med din MPX så bör du ju titta på de nya av deras och då kanske SMART som är i klass med de 6-kanal som du skrivit om.
    2,4 har ju funnits några år och det kommer mer finesser med tiden.
    Telemetri är ju mer eller mindre standard i dag.
    MPX Smart verkar på något sätt ha lagt över hårdvaruinställningarna i mottagaren så att du inte behöver vara ängslig för att välja fel program i sändaren när man byter plan. På Spektrum finns det Model Match som ser till att man inte kan välja fel modell av misstag men där får man själv leta i sändaren efter inställningar.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  4. #4

    Standard

    Jag ställde själv samma fråga här på forumet, fick många bra tips.. Det blev en T6J för mig den räcker alldels utmärkt för mig.
    Och även priset på mottagre är helt ok under 400..

    Många tyckte jag skulle ha en typ dx8 eller t8j men jag tycker att 6 kanaler räcker lååååång..

    Lycka till

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Det är nog inte främst det att 6 kanaler inte skulle räcka (i de flesta fall) utan snarare att mekaniken är bättre och inte minst att programvaran är så mycket mera utvecklad och flexibel i t ex Futaba 8FG än i deras 6-kanalare.
    Är man inne på Futaba så är nog i dagsläget 8FG den som ger mest för pengarna. Kolla även denna tråd där en flygare nyligen bytt från DX6i till DX8 - http://www.svensktmodellflyg.se/foru...1&replypage=99
    Det är faktiskt inte bara så att man får flera kanaler och sändaren har man ju normalt rätt många år så man vill ju gärna trivas med den.
    Hälsningar
    Roger

  6. #6
    tomasstroms avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    136
    Jobb
    System engineer - Saab Aeonautics

    Standard

    Tycker mycket om Graupners Hott system så titta gärna även på det. Precis som Göran skriver så är det mer än kanalerna som skiljer dem åt. Tror dock inte du blir missnöjd med någon av dem. Har själv en "budget" radio mx-12 hott. Programvaran är galet bra för att vara i den prisklassen. Men som sagt, gillar man kullager, aluminium och bättre mekanik så kostar det lite mer
    - Zeitgeist -

  7. #7

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    1 471
    Jobb
    Gruppchef för teknikgrupp på Vattenfall Heat
    Klubb
    RFKViggen Borlänge

    Standard

    Vad flyger du? plan, heli, multirotor?

    Själv flyger jag mycket segel coh då är Futabas T8FGS riktigt bra. Stödjer FASST också

    MVH / Kajaken

  8. #8

    Standard

    Snabba svar det gillar jag tackar.

    Jag flyger endast flygplan, förr flög jag metanol. Innan jag la av gick jag över till en liten delta vinge som var eldriven. Nu håller jag på och bygger ett nytt plan med 1m spännvidd och ska smälla i elmotor i den oxå. Så jag kommer främst flyga med elplan i framtiden.

    Så vad jag kan se så har jag väl köpt ett märke som måste jag använda deras mottagare, surt men det är acceptabelt.

    Då har jag några fler frågor.

    Om jag köper t6j så kommer jag inte ha tillgång till FASST, spelar detta ngn roll eg?

    Såg precis att Graupner MX 12 har sjukt mycket funktioner för under 2000kr, bla annat telemetri.. men mottagarna verkar vara dyra

    Vilken sändare är det billigast att köpa utrustning till såsom mottgare etc? DVS vilken sändare ger "bäst" ekonomi för framtiden?



    Ska kolla på de andra sändarna som ni nämnt så länge
    Senast redigerat av newbadboy den 2012-08-19 klockan 13:37.

  9. #9
    tomasstroms avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    136
    Jobb
    System engineer - Saab Aeonautics

    Standard

    Graupner kommer med nya mottagare i september som ska ligga runt 30 euro. Mest ekonomiskt bland de stora systemen är nog i dagsläget spektrum. Annars finns ju diverse system som också är populära t ex FRsky. De kväver dock en radio som acceperar moduler (eller för den vågade, lödkunskaper). De är galet billiga men som sagt, det behövs en radio med modulstöd. När jag valde tyckte jag det var mest valuta och funktioner i Graupner och det är hyffsat fräscht system som går att uppdatera både i sändare och mottagare med en PC.

    Vill du ha max valuta för minsta summa skulle jag köpt en fin begagnad JR 3810adt (kallas även x3810)och ett FRsky paket (modul och mottagare). Radion är kanonfin och har troligen allt du kommer behöva. FRsky fungerar bra och är prisvärt.
    - Zeitgeist -

  10. #10
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Jag har hjälpt ett antal mer eller mindre nya piloter i år med div provflygningar och det verkar som om många valt Futaba. Dock är det verkligen ingen jag stött på som klarat av att programmera sin sändare.

    Att få till en dual rate på en switch har vi inte löst på fältet. Med Hitec, JR, Spektrum har det aldrig varit några problem.

    Det verkar som om många tycker Futaba är krångliga i menyerna.

    Jag kör själv en Spektrum DX8 idag av den enkla anledningen att den är kompatibel med de små BNF flygplanen. Är hyffsat nöjd och det är en bra om än plastig sändare.

    Jag rekomenderar ingenting mer än att satsa ett snäpp värre än du tänkt dig medans du ändå är på G och ha i bakhuvudet att de där små BNF kärrorna som poppar upp här och var faktiskt är riktigt kul att flyga också. (många sändare stödjer ju lös spektrummodul men inte alla?!)
    Superhero

  11. #11
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Jag har hjälpt ett antal mer eller mindre nya piloter i år med div provflygningar och det verkar som om många valt Futaba. Dock är det verkligen ingen jag stött på som klarat av att programmera sin sändare.

    Att få till en dual rate på en switch har vi inte löst på fältet. Med Hitec, JR, Spektrum har det aldrig varit några problem.

    Det verkar som om många tycker Futaba är krångliga i menyerna.
    Den var ny?? I såna fall så handlar väl det mera om vad man är van med eller?
    Jag har inga planer på att hjälpa en nybörjare med att programmera en JR eller Spektrum eftersom jag
    inte hanterar dessa i vanliga fall..
    För mig så är programeringen av Futaba glasklar,återigen beroende på att jag är van vid den.
    Och en god början kan ju vara för den som köpt en radio,oavsett märke att läsa instruktionerna och sätta sig in i metodiken..
    Att få till dual rate på en Futaba är lika lätt för mig som att du ska göra det på din JR/Spectrum..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  12. #12

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bokis Visa inlägg
    ---
    Att få till dual rate på en Futaba är lika lätt för mig som att du ska göra det på din JR/Spectrum..
    Öööö... instämmer helt. bara bläddra i menyn och ställa in precis som på många andra apparater. Värre kan det vara med mixar som ska aktiveras etc. om man har äldre radio men att fastna på D/R låter.... skumt...?

    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  13. #13

    Standard

    Ja det lutar starkt åt graupner, tycker den verkar vara gedigen med mycket innehåll. Hur är det eg med telemetri funktionen.. stödjer alla mottagara det eller måste man ha speciella?

  14. #14

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av newbadboy Visa inlägg
    Ja det lutar starkt åt graupner, tycker den verkar vara gedigen med mycket innehåll. Hur är det eg med telemetri funktionen.. stödjer alla mottagara det eller måste man ha speciella?
    Hott mottagarna GR 12 , 16 , 24 ,32 stöder telemettri.
    Köp min! Jättefin billig och bra. Finns under säljes.
    Senast redigerat av TommyzT den 2012-08-19 klockan 21:30. Anledning: ja

  15. #15
    tomasstroms avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    136
    Jobb
    System engineer - Saab Aeonautics

    Standard

    Japp du får telemetri i displayen på radion Praktiskt och kunna se spänningen i accen framför allt. Supernöjd som sagt med min. Finns inget att klaga på. Bra fast man inte tänker på det först är att mottagaracc medföljer, laddare och interface för att koppla mottagaren till pc (om man vill) med usb En skoj grej (lite löjlig men rolig) är att man kan koppla in hörlurar och så "pratar" radion under tiden man flyger olika info

    Innan de nya mottagarna är släppta brukar jag köpa från Lindinger. Lite billigare i alla fall och gratis frakt. http://shop.lindinger.at/product_inf...37&language=en
    - Zeitgeist -

  16. #16


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Skall man ha nån användning för telemetri-info (t ex ack-spänningen) så vill det nog till att sändaren "pratar" för inte vill i alla fall jag behöva släppa blicken från kärran för att kolla en liten display. Sen är det väl i ärlighetens namn inte så många som har ett reellt behov av denna info. Det är nog en hel del "bra att ha-känsla" för många av oss... Säger inte att det är onödigt men tror samtidigt att det för många liknar ett skapat behov - och bara mera att splittra sig på när man flyger...
    Bara mina enkla tankar...
    Det finns nog andra funktioner som generellt är mera användbara och som saknas på de s k instegsmodellerna av sändare.
    Hälsningar
    Roger

  17. #17

    Standard

    Jag skulle satsa på en minst 7-kanalig 2.4ghz sändare i 3000-4000kr klassen inkl. mottagare för idag får man oerhört mycket för de pengarna och kan behålla radion i många år. Som det nämnts ovan är programvaran ofta mycket bättre och kunnigare på flerkanaliga sändarna jämfört med en 5-6kanalig.
    Om det nu blir Hitec, Spektrum eller Futaba spelar det nog mindre roll bara man inte köper de enklaste modellerna för annars kanske man blir tvungen att byta upp sig efter en säsong eller så.

  18. #18
    tomasstroms avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    136
    Jobb
    System engineer - Saab Aeonautics

    Standard

    Sändaren "pratar" givetivs med pip om man inte har hörlurar inkopplade. Har man dem inkopplade säger radion i klartext vad som händer. För övrigt så tycker i alla fall jag inte det är några problem med MX-12:ans display att slå en snabb titt på om den piper under flygning. Men det är ju jag det.

    Jag tror inte heller att du kommer behöva byta som AmRi skriver. Jag kan då inte hitta någon funktion som inte finns och jag behöver i min radio i alla fall. Däremot kanske pryldjävulen slår klorna i dig och du vill byta ändå. Men det drabbar oss alla ibland
    - Zeitgeist -

  19. #19


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    MX-12 är ju Graupners instegssändare så givetvis har bl a deras dyrare sändare mera utvecklad programvara och andra skillnader. Jag håller nog med AmRi - minst 7 kanaler, gärna 8--9, för det brukar samtidigt innebära lite mera utvecklad programvara och allmänt lite högra kvalitet och bättre utförande.
    Om ekonomin tillåter så rekommenderar jag liksom många andra Futaba T8FGS - där har vi en sändare som kommer att fungera för många olika typer av kärror under många år. F n dock ingen Telemetri vad jag vet men det kanske kommer - den är ju enkelt uppgraderingsbar.
    //Roger

  20. #20

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Är otroligt nöjd med min t8fg, hoppas verkligen det kommer en uppdatering så man kan få den att pipa när
    krämen i accen början sina. vill inte ha en massa siffror en pip signal skulle räcka för mig.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

Liknande ämnen

  1. Vilken LI-PO laddare skall man välja ?
    Av teamfj i forum Batterier och Laddare
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2009-09-17, 22:23
  2. Vilken EL-heli skall man välja?
    Av Rc-flygare i forum Helikopter
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2009-05-04, 22:39
  3. Vilken powerbox eller DPSI skall jag välja?
    Av AmRi i forum Bensinmodeller
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-01-13, 22:05
  4. Vilken ljuddämpare skall jag välja??
    Av loop i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-12-21, 07:27
  5. Vilken tidning skall jag välja ?
    Av loop i forum Allmänt och Tips
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-08-29, 11:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •