Reklam

 
Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Sändare till nybörjare

  1. #1

    Standard Sändare till nybörjare

    Hej,

    Ska precis ta och börja med denna sport! Har inte flugit något speciellt mycket och är inte så inläst i ämnet sändare/mottagare. Men jag letar efter sändare och mottagare som jag kan "växa" med. Jag vill även ha stöd för telemetri då jag vill kunna koppla in lite meningslösa grunkor i luften.

    Har hittat två system som jag tycker verkar bra.

    Graupner MX12
    http://www.hab.se/graupner-mx12-comp...627-c-779.aspx

    Hitec eclipse pro 7
    http://www.hab.se/hitec-eclipse-pro-...153-c-778.aspx

    Det talar för Hitec:en där man kan köpa till en grunka till ipad/iphone/ipod som jag tycker verkar rolig.

    Men ni erfarna i gamet, har ni några synpunkter, erfarenheter och tips?

    mvh

    c-o

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Det finns ju en sändartråd till på forumet just nu så du kan ju kolla den. Telemetri kan ju möjligen vara en extra krydda men det finns andra funktioner i programvaran som jag personligen bedömer som viktigare.
    //Roger

  3. #3

  4. #4

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,

    Eftersom det är första radion kan det vara klokt att köpa av en handlare i Sverige, kanske.
    Men tänk på att den svenska kronan är stark i dagsläget mot Euron så t ex att köpa från Tyskland, Österike m fl länder kan spara en del pengar. T ex Graupner MX-12 HoTT som du gav länk till kostar hos den svenske handlaren där 1809 kr, jämför om man köper samma radio t ex hos Lindinger (stor handlare i Österike) så kostar den där 1394 kr och frakten är hos Lindinger gratis för order över 90 Euro.
    Två i klubben jag är med i har Graupner MX-16 HoTT dvs 8-kanalaren och de är nöjda med den (de har provat lite telemetri bl a höjdmätaren som finns som tillbehör). Observera att servon ingår ej i det priset på nån av dessa två inköpsställen, men det är bra för då kan du köpa servon som är anpassade både i vikt och prestanda/styrka till det/de plan du tänker använda dels i början och dels lite längre fram om du fastnar för denna hobby.

    Spektrum DX6i, DX7S eller rentav DX8 liksom Futaba 6J eller 8J alt 8FG kan du ta en funderare på också om du har lust - alla är garanterat radio du klarar dig med en bra bit in i modellflygets värld.
    Om du tror att telemetrin skulle vara kul och användbart för dig så kanske Graupner ligger lite före en del andra fabrikat, de har många sensorer, men även Spektrum har en del. Futaba ligger i startgroparna med telemetri för den bredare massan användare, i dagsläget har endast deras flaggskepp 18MZ det men fler av Futabas modeller följer nog ganska snart.

    /Bo

  5. #5

    Standard

    Hej,

    Tack för bra info. Nu lutar det år en DX7S, men det kommer säkert vända igen. Som du säger vill jag gärna klämma på sändaren så man får en hum om det är plast eller lite känsla i spakarna.

    /c-o

Liknande ämnen

  1. Svar: 34
    Senaste inlägg: 2013-07-19, 18:28
  2. 3D-profilplan till nybörjare
    Av EnJoker i forum Elmodeller
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2012-07-14, 08:50
  3. Val av sändare multikopter (nybörjare)
    Av Vindfrisk i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2012-01-23, 01:13
  4. Cub ritningar (till nybörjare)
    Av CAD:ar'n i forum Elmodeller
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-12-19, 14:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •