Reklam

 
Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: AP med sony nex 5n

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard AP med sony nex 5n

    Köpte en sony nex 5n för nån månad sedan. Kör med 18-55 objektivet.
    Tycker det presterar oerhört dåligt, 16mm objektivet ska ju vara ännu sämre. Vad tycker ni som använder samma grejor? Vad kör ni med för inställningar på kameran ? Slutartid/Bländare/Iso, eller kör ni bara Auto ? Raw eller Jpg ?

    För att försöka lösa problemet med oskarpa landskapsbilder beställde jag precis ett fast Sigma 19mm 2,8 Nex objektiv för endast 1490kr. Det har fått fina recensioner, men har ingen bildstabilisering. Får hoppas att tider runt 1/400 sekund kommer fixa skarpa bilder ändå!

    Skriver ihop en liten flygfotorecension om någon är intresserad!

    /Stefan

  2. #2
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Varför är det dåligt? Har du stängt av antiskak i kamerahuset? Antiskak bör vara påslaget. Skakar det så måste du höja ISO ifall du har autoexponering, eller så får du balansera motorer och propellrar så det slutar skaka. Jag har ingen systemkamera utan filmar från segelflygplan med en Contour HD 1080 på 150 gram. Det går bäst när motorn inte snurrar, men det går rätt bra även med motorn på, jag har balanserat motorn med tejp, och propellern på traditionellt sätt. Från flyg skulle jag förvälja ISO och ha autoexponering. RAW är bra om det blir felexponerat eller att man behöver göra om bilden till HDR efteråt. Annars tycker jag att RAW mest tar plats på hårddisken.
    fredrik

  3. #3

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Kitobjektivet är dåligt helt enkelt. Ofokuserat i hörnen på bilderna. Ett billigt zoom-objektiv är ofta dåligt i ändlägena, och jag vill såklart köra på 18mm på det.

    Jag kör raw-filer för att jag vill kunna göra bildjusteringar själv istället för att .jpg automatiskt ska göra samma sak som kanske inte alltid blir så lyckat.

    Jag vill försöka ligga på ISO200 för att det är optimalt för sensorn. Ligger man på högre ISO-tal blir bilden brusig, i jpg blir den "smetig" för att jpg lägger på brusreducering automatiskt.

    19mm objektivet var tydligen skarpt vid bländare 4-4,5 vilket innebär att det släpper in mer ljus till sensorn, vilket i sin tur medger snabbare slutartider där bildstabiliseringen inte är nödvändig. Hittade på en tråd på RcGroups där TS köpt 19mm objektivet. Fungerade dåligt till film, bra till fotografering. Han låg på 1/800 sekund i slutartid på en bild som var väldigt skarp i solnedgång.

    Därför är jag inte nöjd med objektivet!

  4. #4

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Du måste alltså ha en liten bländare, relativt lång slutartid, högt iso och dessutom får du oskarpa bilder med kit-objektivet 18-55.

  5. #5

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Anledningen till att jag frågar är att jag köpte nex-5 i tron att den skulle vara så bra. Det visade sig dock att min 5 år gamla pentax som vi köpte in för 2500kr tar bilder som nex:en aldrig kommer i närheten av med det där objektivet. Vikten är dock till nackdel, den väger 800gram mer än NEX.

    Har man inte provat bättre grejor innan NEX med kit-objektiv är det ju lätt att tro att det omöjligt kan bli bättre. Det kan det...

  6. #6
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    OK jag förstår. Själv har jag Sony Alpha A35 där kitzoomen är riktigt bra, endast slagen av mina fasta brännvidder och två gamla tunga minoltazoomar (BC 70-210, BBC 75-300). Så jag trodde kitzoomen är bra på Nex, men jag har läst på och insett att den är ganska kass. Kan du inte sätta på ett gammeldags manuellt objektiv och ställa skärpan på oändligt? Det finns billiga manuella objektiv på ebay/tradera hela tiden. Eller om du har råd Sony/Zeiss 24/1.8.
    fredrik

  7. #7

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    19mm skulle vara bra. Och så är den ju grymt lätt och billig!

    Det kan vara svårt att ställa oändlighetsfokus med objektivadapter och bra/gamla objektiv då det inte är säkert att markeringen på objektivet stämmer. Det är även svårt att se när man får bra fokus på den lilla nex-skärmen tycker jag. Autofokus får det bli!

  8. #8

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Här är en bild jag tagit med kameran. oskarp längst ner i högra hörnet. Beror iofs både på för lång slutartid samt att objektivet är oskarpt i hörnen.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	278946_369318589807333_1705425458_o.jpg 
Visningar:	189 
Storlek:	150,3 KB 
Id:	31319  

  9. #9

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Jag är rätt så ny på det här med kameror. Har förut mest tyckt att det verkar lite "rosa" med fotografering. Men har blivit totalbiten!

    Adobe Photoshop Lightroom är en höjdare för att redigera bilder snabbt. Bara de nödvändiga verktygen för att justera färger m.m. , inte en massa andra grejor som jag ändå inte fattar nått av som i photoshop.

  10. #10

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Här är en bild tagen med gamla K20D med sigma 18-55 objetiv. Knivskarp genom hela bilden! Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	414312_10151034587292979_1879664744_o.jpg 
Visningar:	206 
Storlek:	164,4 KB 
Id:	31320

  11. #11
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    System-ingengör vid Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    Jag köpte en NEX5 eftersom dom fått bra kritik just för flygfoto/film. Kolla lite i denna tråd..


    http://www.mikrokopter.us/the-fun-ga...-in-low-light/

    //Matte

  12. #12

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Vill nog se de där bilderna i full storlek för att bilda mig en uppfattning.

    Video säger jag inget om!

  13. #13

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Jaa... Men vem kan flyga med 1/30s slutartid ?

  14. #14
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    System-ingengör vid Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    Nog borde det ändå bli riktigt fina bilder med 18-55 objektivet, men jag ska snart upp och testa mitt så få se hur dom blir.

    //Matte

  15. #15

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Allt är ju relativt. Vi kör ut de flesta av våra bilder i A2 storlek, då måste det se riktigt bra ut!

  16. #16

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Jag får nog nya objektivet imorgon. Är det hyfsat vindstilla skickar jag upp kameran och knäpper några bilder med båda objektiven.

  17. #17

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Har nu testat 19mm objektivet! Vilken otrolig skillnad!!
    Slänger upp lite bilder till kvällen. Kamera med objektiv väger nu 461gram! (med snabbfäste för hexacoptern)
    Senast redigerat av SteffeB den 2012-08-22 klockan 19:40.

  18. #18
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    System-ingengör vid Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    Kalas!

    //Matte

  19. #19

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    En bild i molnigt, rätt så mörkt väder. Den stora är hela bilden helt oredigerad raw, de 2 andra är urklippta ur horisonten högst uppe till höger. En utan brusreducering, en med. Lite halvblåsigt, ISO 200, Bländare 5, slutartid 1/640 sekund, ingen bildstabilisering. Kör på A, bländarprioritering samt Fast ISO 200 för att få så lite brus som möjligt. Tiderna (som kameran sköter själv) blev skitbra med det här objektivet! Ska nog köra bländare 4,5 i molnigt väder för att hålla slutartiderna snabba, samt bländare 8 alternativt ett polfilter (som ger bättre färger i dagsljus men som höjer tiderna) i soligt väder för att hålla nere tiderna litegranna. Alltid ISO 200!

    Ska ta bilder med 18-55 objekivet imorgon om det är väder för jämförelse. Hade ingen riktigt bra nu med samma förhållanden.

    Summa sumarum: 18-55 objektivet duger till vardagsfotografering där man kanske vill zooma in. Zoomen behövs dock oftast inte på en fotomulticopter då du oftast kommer för långt ifrån. 14-19mm är nog gränsen för vad som är användbart, både för att komma nära vid flygfoto samt att hålla uppe kvaliteten på bilderna. Sigma 19mm objektivet är riktigt bra både till fina vardagsbilder samt flygfoto! För 1490inkl frakt är det ett klipp!

    /Stefan

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	_DSC3696.jpg 
Visningar:	171 
Storlek:	96,0 KB 
Id:	31382
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	_DSC3696-2.jpg 
Visningar:	137 
Storlek:	91,8 KB 
Id:	31383
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	_DSC3696-3.jpg 
Visningar:	127 
Storlek:	93,6 KB 
Id:	31384
    Senast redigerat av SteffeB den 2012-08-22 klockan 23:20.

Liknande ämnen

  1. FPV Sony Nex5n
    Av Perka76 i forum FPV Kameror
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2013-04-25, 17:33
  2. 60 fps på sony nex5n?
    Av Defuncta i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-04-12, 05:43
  3. Sony HMZ-T1
    Av Mr X i forum FPV Kameror
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-09-08, 09:06
  4. ClasOhlson Sony CCD
    Av cyberpete i forum FPV Kameror
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-06-09, 23:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •