Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28

Ämne: X4 Quad med DJI Naza och TSLRS

  1. #1

    Standard X4 Quad med DJI Naza och TSLRS

    Tänkte presentera min quad som kanske kan ge lite idéer för andra som går i liknande tankar.

    Flygkropp: X4 Quad med warthox-ram och 10x10mm alu-rör från Bauhaus
    Motor:4st KDA 20-34S 1500kV
    ESC: 4st 10A turnigy plush ESC
    Propellrar: 4st 8x4.5 kolfiberförstärkta
    RCRx: TSLRS NR Rx
    Kamera: GoPro Hero HD
    VideoTx: Hemmabyggd Vtx 2.4GHz 500mW baserad på AWM657-TX med en bluebeam CL
    OSD: Eagletree standard OSD med en E-Logger V3

    Motor och ESC kommer inom en relativt snar framtid att bytas ut mot E-MAX GT2210/13 1270kV och HK 20A BlueSeries ESC flashade med RapidESC. Detta kommer med samma propellrar ge en bättre respons tror jag.

    Jag kommer även att bygga något slags skal som skyddar mittkroppen mot fukt och dylikt (ex uppochned i högt vått gräs). Eventuellt byggs detta i KYDEX men jag skulle gärna använda något ännu lättare men jag vet inte vad, vacuumformad plast kanske?

    Hela quaden, min Futaba 12FG med TSLRS V6 sändare och Fatsharkgoggles ryms i samma väska samt extra batterier och propellrar. Väskan verkar vara av samma fabrikat som den som säljs på clas ohlson men i en större version. Den som jag använder är köpt på Maplin i England.



    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	120508-quad.jpg 
Visningar:	946 
Storlek:	89,0 KB 
Id:	29198
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	120511-quad-väska-2.jpg 
Visningar:	1011 
Storlek:	89,8 KB 
Id:	29197
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	120511-quad-väska-1.jpg 
Visningar:	1010 
Storlek:	88,2 KB 
Id:	29196

  2. #2

    Standard

    Haha - din klöver växer uppåner

    Snyggt bygge - lite mindre än mina - jag tycker Flyduino plattorna är lite veka - men det är bra med inbyggda lödöar för ESC
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  3. #3

    Standard

    Hehe, det finns flera anledningar till att klövern är uppochned.
    - Mindre störningar för LRS-systemet
    - Mindre som skymmer sändarantennen
    - Mer skyddad mellan benen
    - Får inte plats i väskan annars

    Hehe, varför skulle man behöva en ännu tåligare ram? Skämt åsido så har ramen faktiskt hållit mycket bättre än jag trodde efter alla krascher. Det blir det ju mindre påfrestningar på ramen ju kortare armar man använder. Den här ramen har varit med om en hel del både för mig och för berthrsd som byggde quaden från början och flög med den tidigare. Efter köpet har jag byggt på den en hel del med gopro, videosystem etc.

  4. #4

    Standard

    Nice! Kör du i atti eller manual? Tänkte köpa Naza för fpv i stället för mina Quadrinos.
    Men många på tex. rcg (tex. juz70, "fpv kungen") tycker det är lättare att köra "manuella" enkla kort som tex. open pilot, tom. utan acc. Vad tycker du?
    Bra fynd med väskan, synd att det inte skickar till Sverige? Du har inte sett någon ännu större variant av "classeväskan"?
    Senast redigerat av Jode den 2012-05-18 klockan 07:36.

  5. #5

    Standard

    Jag flyger oftast i Atti då jag är rätt grön avseende multikopterflygning. Men jag gillar att det är så enkelt att byta mellan lägena och att om man hamnar lite fel i Manual alltid kan gå över till Atti som kan reda ut rätt så "knasiga" situationer.

    Det jag har sett avseende andra FC är att Naza verkar vara betydligt beskedligare och "tamare" än exempelvis Open Pilot i det manuella läget.

    Nope, inte sett den stora väskan någon annanstans än på Maplin, har läst på nätet att CO även hade den större förut men inte längre.

  6. #6

    Standard Nya motorer, ESC, OSD och Naza GPS

    Nu är quaden uppdaterad med det mesta. Motorer och fartreglage har bytts ut till starkare dito dels pga av att det blev bättre och dels pga egen klumpighet (fråga inte varför). OSD-systemet har även det bytts ut mot en Skylark Tiny II OSD med GPS, höjdmätare och strömsensor. FC Naza-M har kompletterats med Naza GPS så att quaden nu har Position Hold och Return to Home mm. Det sitter alltså nu två GPS-mottagare på den förr så lilla och nätta quaden. Den är fortfarande liten men kanske inte längre lika nätt.

    Flygkropp: X4 Quad med warthox-ram och 10x10mm alu-rör från Bauhaus
    Motor:4st E-MAX GT2210/13 1270kV
    ESC: 4st Hobbyking F-30A flashade med RapidESC
    Propellrar: 4st 8x4.5 kolfiberförstärkta
    RCRx: TSLRS NR Rx
    Kamera: GoPro Hero HD
    VideoTx: Hemmabyggd Vtx 2.4GHz 500mW baserad på AWM657-TX med en bluebeam CL
    OSD: Hobbyking Tiny OSD (ommärkt Skylark Tiny II OSD)
    FC: DJI Naza-M med GPS/Compass-modul

  7. #7
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    System-ingengör vid Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    Bara fixa videos då )

    Förresten, vilken OSD har skylark kopierat då?

    //Matte

  8. #8

    Standard

    Ingen aning om Skylark har kopierat någon annan OSD eller ej, de har ju en hel serie med OSD, har de kopierat någon annans serie med OSD? För att förtydliga så är alltså inte HK Tiny OSD en kopierad Skylark, den är bara försedd med andra märkningar som allt annat som Hobbyking säljer. Men den var billig!

    Lite bilder...
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2012-06-25-22.19.09.jpg 
Visningar:	729 
Storlek:	130,6 KB 
Id:	30014
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2012-06-25-22.20.18.jpg 
Visningar:	763 
Storlek:	124,3 KB 
Id:	30015

    EDIT: Apropå Skylark så har de den här månaden ett, enligt mig, kanonerbjudande på deras AAT (Auto Antenna Tracker) för endast $258 inklusive en adapter så att den kan användas till vilken OSD med GPS som helst.
    http://fpvlab.com/forums/showthread....0%94July-25%29
    Senast redigerat av Boopidoo den 2012-06-26 klockan 09:38.

  9. #9
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    System-ingengör vid Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    Det var just trackern jag tänkte på, en kopia på www.myflydream.com AAT trackern. Om dom gör så bra kopior så har dom ju säkert gjort kopior på fler produkter.

    //Matte

  10. #10

    Standard

    Skulle inte förvåna mig om det är ett samarbete om inte annat har sagts från myflydream vill säga?

  11. #11

    Standard

    Hur som helst så verkar de trevliga till form och funktioner och lägger kanske en ny väg för många andra
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  12. #12
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    System-ingengör vid Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    Nej det är inget samarbete, men det är ju inget ovanligt att man kopierar andras prylar.

    //Matte

  13. #13

    Standard

    Boopidoo

    Vet inte om du märkt det själv men du har GPS:en monterad fel Pilen på GPS/Kompassen skall peka frammåt .

  14. #14

    Standard

    Ok, säkert så men varför ska det spela någon roll?

  15. #15

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    501
    Klubb
    Edefors Penguins

    Standard

    Kompassen som håller koll på riktningen sitter i GPSen

  16. #16
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    System-ingengör vid Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    Men kompassen vet väl inte vad som är fram och bak?

    //Matte

  17. #17

    Standard

    Jo, jag inser det nu att så måste nog vara fallet. Men det står ju inte direkt tydligt i manualen vad jag kan hitta. Däremot finns bilder som visar hur kompassen bör ändras om den inte flyger rakt och där kan man ana en pil.

  18. #18

  19. #19
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    System-ingengör vid Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    Det är ju en digital kompass så det borde inte spela nån större roll att pilen pekar bakåt.

    //Matte

  20. #20

    Standard

    En liten som jag tog innan jag fick hem Naza GPSen, flygningen var dels för att testa min nya OSD samt att dokumentera mitt tak innan det byts.


Liknande ämnen

  1. FW uppdatering TSLRS
    Av Kjelle köttspak i forum FPV Radio 35 - 2.4 - LRS
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2013-09-24, 13:13
  2. Instalation TSLRS RX antenn
    Av Kjelle köttspak i forum FPV Radio 35 - 2.4 - LRS
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-08-08, 09:18
  3. RH 770 antenn på TSLRS. tx kan det vara bra ?
    Av Kjelle köttspak i forum FPV Radio 35 - 2.4 - LRS
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-06-09, 22:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •