Reklam

 
Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Nybygge, 1660mm glasfiber FPV - spåna lite om drivlinan mm.

  1. #1
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard Nybygge, 1660mm glasfiber FPV - spåna lite om drivlinan mm.

    Funderar skarpt på denna till nästa bygge


    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...th_Flaps_.html

    Tyckte denna verkade vara ett intressant projekt för att bygga FPV i lite senare. Först skall den flygas på klassiskt sätt dock.

    Jag kommer nog inte flyga särskilt långt eller länge till att börja med i alla fall och då siktar jag på att ha lite mer drag i propellern.

    Vad jag funderat på än så länge är en något överdimensionerad 35-36 1400Kv motor som levererar upp till 550W på 4s
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...00Kv_550W.html
    Axeln på motorn är iofs riktad mot den sida man skruvar fast i planet, men om jag förstått saken rät är det inte värre än att demontera motorn, knacka ur axeln och sätta axeln bakochfram så att spåret för "kläm-ringen" eller vad det heter blir på rätt ställe.


    Och med hjälp av den fantastiska ecalc http://www.ecalc.ch/motorcalc_e.htm har jag kommit fram till att en 8x5 sport propp borde fungera rätt bra. Tex denna;
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...idProduct=8016

    Även om det är lockande att kika på olika varioprop 3-5 bladiga för att leka med.

    Som ESC någon prisvänlig 50-60A (overkill då 40A räcker men spara på temperaturen) från Kina.

    Denna setup skulle enligt mina beräkningar ge följande siffror med 4s 4000mAh;
    Max current: 35,6A
    Max static thrust: 1995g
    Max pitch speed: 134km/h
    Full Power flighttime: 6,73min
    Gentle cruise speed: ca20min
    Total vikt (utan FPV) ca 2000g


    Nu är det möjligt att jag är helt ute och cyklar men det känns som man kan få en del flygtid med snällflygning och man kan köra rätt hårt men inte obegränsat vertikalt med denna kombination.

    Är det något jag har missat i tankegångarna kring motor och propvalet?

    Vidare skall man välja lite servon till detta bygget med. Det står på sidan 5 servon men det verkar inte riktigt stämma.
    1x Höjdroder
    1x Sidroder
    1x Noshjulstyrning
    2x Skevroder (svårt att tro att det är ett servo till skev på denna modellen)
    1x Flaps

    Jag var väldigt nöjd med deTurnigy TGY-113MG Metal Gear Digital Servo som jag satte på swashen i min 450 helikopter, tysta och kändes väldigt pålitliga. Jag kommer att ha stabilisering, autopilot och lite annat godis i den senare så ett par lite tåligare digitala servon kändes som en god idé. Frågan är om de är för stora eller inte då de är lite djupare än vanliga 9g servon.
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dProduct=24763

    Utöver det jag har nämnt och så klar långa servokablar, är det något jag har missat?


    Synd bara att planet är så himla grått, blir nog att lacka om det till något lite gladare och mer lättspottat i skyn.

  2. #2
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Det ser bra ut på allt utom servon. Metalldrev tar mycket stryk av att ständigt röra sig. Jag skulle valt högkvalitetsservon från hitec. T.ex. HS-81 eller HS-65. Kan det vara samma servo till noshjul och sidoroder, bara med två stötstänger?
    Spara inte för mycket på fartreglage, Turnigy Plush/Hobbywing FlyFun är värda merpriset, då de håller väldigt bra och har bra verkningsgrad. Du måste ha minst 40A och SBEC. Jag avråder från varioprop och flerbladigt då du får sämre verkningsgrad.
    fredrik

  3. #3
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Det ser bra ut på allt utom servon. Metalldrev tar mycket stryk av att ständigt röra sig. Jag skulle valt högkvalitetsservon från hitec. T.ex. HS-81 eller HS-65. Kan det vara samma servo till noshjul och sidoroder, bara med två stötstänger?
    Spara inte för mycket på fartreglage, Turnigy Plush/Hobbywing FlyFun är värda merpriset, då de håller väldigt bra och har bra verkningsgrad. Du måste ha minst 40A och SBEC. Jag avråder från varioprop och flerbladigt då du får sämre verkningsgrad.
    Tack för input, ang servon. Det är stjärtmonterat för sidorodret (man ser hålet för servon på bilden) så det är definitivt två olika servon för noshjul och roder. Tack för tipset på Hitec HS-65, är det att föredra med karbon eller metall gear? DVS 65HB eller 65MG. HS-81 verkar lite väl stora och tunga?

    De aktiva ytorna blir skev, sido och höjd roder. Så 4st högkvalitativa servon till dem (trots allt ca 20$ styck) flaps rör sig två gånger på flygning så de behöver inte vara lika stryktåliga och noshjulet är inte lika kritiskt men kommer att röra på sig en del.
    Behöver således 4st servon med styrka och uthållighet - HS-65 ser bra ut till dessa.
    Ett servo med uthållighet för att inte bränna ut (noshjul) och mindre kritiskt - Finns det något billigare alternativ här?
    Ett-två OK men inte kritiska servon för flaps.

    EDIT;
    Ang ESC, vad tros om Turnigy Trust 55A SBEC (3A BEC), är den rimligt tillförlitlig? Goda recensioner och ser bra ut på papper + programmeringskort;
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...ontroller.html
    Senast redigerat av Fluf den 2012-08-21 klockan 10:55.

  4. #4
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Förresten, Vingarna är någon form av film på balsa/ply konstruktion, vad skall man tänka på om man vill måla/spraymåla sådan film?

    Vill inte ha modellen helgrå utan något mer iögonfallande av båda praktiska och estetiska skäl.

Liknande ämnen

  1. Hobbykings glasfiber FPV
    Av radioactive i forum FPV Flygmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-10-08, 01:02
  2. Nybygge?
    Av dm4 i forum Ritningar och Konstruktioner
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-08-04, 16:54
  3. Nybygge, E-flite Piper Pawanee
    Av Elflygarn i forum Elmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-05-09, 09:09
  4. Glasfiber
    Av Lelle i forum Allmänt och Tips
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-06-16, 20:22
  5. Att klä med glasfiber???
    Av Micke i forum Allmänt om flyg
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-06-26, 15:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •