Reklam

 
Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Flyga inne coax modell

  1. #1

    Standard Flyga inne coax modell

    Har testat det, det verkar inte vara det lättaste måste jag säga, det kräver nog en del träning i alla fall i ett litet vardagsrum
    På Youtube filmer ser det ju hur lätt som helst ut. Där stiger många rakt upp i luften och står stilla där.
    Det måste kanske vara en välbalanserad helikopter modell dyrare om det skall funka. Min kostade bara dryga 1000 lappen. Den far iväg direkt till vänster så fort den lyfter så jag hinner aldrig parera upp den innan den far in i en vägg eller möblemang, så det är bara utomhus som gäller, men det hade ju varit kul att kunna flyga lite inne, när det nu snart blir Vinter och kallt.

  2. #2
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Har du inga trimfunktioner på din radio?
    Vad är det för märke/modell på din coax?
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  3. #3

    Standard

    Skrev fel den kostade strax under 1000. 999 riksdaler.

    Den heter Art-Tech Angel 300. Det skall vara en nybörjar modell som är lättflygen

    Jo det finns trimmers, jag har försökt justera dessa utomhus när det är helt vindstilla,men lyckas inte så bra. När den lyft vill den direkt börja flyga i stora cirklar så man måste vara snabb att styra upp det hela så den inte dimper i backen vilket jag hitills lyckats undvika tack och lov. Jag har inte lyckats få den att sluta flyga i cirklar trots att jag mixtrar med Trim funktionerna under flygning. Den har inte direkt en krash tålig kaross. Det borde ju en nybörjar maskin ha tycker man.
    Och så finns det en 12 v DC kontakt i sändaren där man kan plugga in laddnings kabeln för helikopterns batteri laddare. Den vet jag inte riktigt vad den är till för. Möjligen kanske den är för att ladda batterierna i sändaren om man använder ladd bara Batterier i den
    Senast redigerat av reppson den 2012-08-25 klockan 01:52.

  4. #4
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Här har du en hel del tips för att få den stabilare. Bl.a nämner man ack-fästet på helin, att batteriet kan sitta löst, vilket såklart är obra för stabiliteten:
    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1679471
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  5. #5

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av reppson Visa inlägg
    Har testat det, det verkar inte vara det lättaste måste jag säga, det kräver nog en del träning i alla fall i ett litet vardagsrum
    ---
    Jag jämför med ESky Lama (coax på c:a 3hekto) och menar du att den väl uppe i luften flyger stora cirklar med nosen åt samma håll eller vrider den sej också?
    Vrider den sej så har det varit en kombination peta på trim, låta styrenheten kalibrera sej innan man startar och kolla så länkar etc är hela.
    Hovrar den i cirklar men med hyfsat bibehållen riktning så låter det som obalans, antingen paddelstången på något vis (krökt tex?) eller att länken till den inte har rätt längd.
    Sen minns jag Laman inte gillade flyga för lågt eller för nära objekt då den liksom blåste bort sej själv, utan man fick vara rapp på gasen i vardagsrummet så den lyft en halvmeter och sen landa i liknande maner så den inte hann driva in i soffa, bord etc.
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  6. #6

    Standard

    Hej tack för svaret.

    Nu lyckades jag hitta en kanske udda lösning på problemet. Jag satte på Rotorblad från en gammal Biltema helikopter som inte längre fungerade. De var aningen längre och satt tajtare i sina fästen och går inte att vika åt sidan så lätt. De är dessutom mjukare och tål mark kontakt utan att gå sönder så lätt Gick sedan ut och testade och helikoptern flög mycket bättre och inte i cirklar längre utan flög rakt upp i luften och stod i stort sett stilla där tills man rörde reglagen.

  7. #7


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Jag skulle vilja säga att det är alldeles för lite utrymme i ett mindre vardagsrum - det är nog den enkla sanningen. Med en van pilot och en vältrimmad heli kanske det går hjälpligt - alltså att hovra lite. Underskatta inte utrymmesbehovet - speciellt om du är nybörjare. Sen kan den givetvis vara feltrimmad också i ditt specifika fall men grundtipset är ändå att undvika att försöka flyga i vardagsrummet - det är ändå för små utrymmen för att vara roligt.
    //Roger

  8. #8

    Standard

    Jo det är ju roligare flyga ute, men nu lyckades jag flyga inne lite försiktigt efter byte till Biltema rotorblad, då blev den mycket stabilare och flög inte längre i cirklar okontrollerat Utomhus. Orginal bladen var väldigt sköra och gick lätt av vid markkontakt. Dessa är mjukare och tål ganska rejäl mark kontakt

  9. #9

    Standard

    Grattis till lösningen Då är det bara öva på tills du kan flyga mellan rummen, tyckte själv det gav rätt mycket i att träna riktningar med "billigare leksak" när jag och kompis flög i vardagsrum och källargång :P
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  10. #10

    Standard

    Flyga mellan rummen kan bli svårt har bara ett rum Till köket kan man ju prova.
    Dessa blad är ju inte orginal och sitter mer tajt i sina fästen. Man får räta ut dom innan man flyger. Orginal bladen var mer rörliga i sitt fäste. Brukar det ha nån betydelse hur den beter sig i luften?

  11. #11

    Standard

    Heehehe.. jag brukade flyga min t-rex 450 i vardagsrummet och ibland i garaget Eller kanske ska kalla det hovringsövningar.. Så länge an lyfter upp den till ca 1 meter direkt i start är den stabil som attans om man ställt in sakerna ordentligt.
    Har testat att testhovra min raptor e620se också i vardagsrummet och det går fint för den tycker jag inte är så känslig för nån markeffekt.. dock inga övningar utan bara hovring

    En sak att tänka på när dte gäller bladen är att inte spänna dom allt för hårt.. då kommer dom få svårt att "centrera" sig eller hur man nu ska förklara det. Alltså att räta ut sig av kraften när man varvar upp motorn, gäller både huvudrotorn och stjärtrotorn. Dom går inte sönder lika lätt när helin lägger sig på sidan..

    Att den känns/är stabilare i luften kan mycket väl bero på att du har större rotorblad på den nu..

Liknande ämnen

  1. är inne på chatten nu.
    Av Daniel L i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-12-21, 03:48
  2. Flyga eller bara flyga?
    Av Ernie i forum Allmänt och Tips
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-01-14, 22:49
  3. Inne flyg i mönsterås
    Av wesse i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-01-12, 18:40
  4. Slammis flyger inne
    Av wesse i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-12-03, 22:38
  5. Äntligen inne!!!!
    Av ssn i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-06-01, 08:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •