Reklam

 
Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Segelbogsering med kardborrband

  1. #1
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard Segelbogsering med kardborrband

    När jag och kollegan bogserar glasfiberseglarna har vi släppkoppling både i dragarplan och seglare. Dessa seglare är så pass tunga att det behövs ett riktigt bra fält för att få upp farten så att seglaren lättar.

    Idag prövade vi bogsera min lilla 2 m foam-seglare (ASW 28). Den har jag inte släppkoppling så jag fäste kardborrband på seglaren och bogseringslinan.
    Första försöket hade jag tryckt fast för stor del av kardborr-ytan, så trots att kollegan dök med dragarplanet och jag drog fullt höjdroder på seglaren fick vi den inte att släppa. Efter flera försök återstod det enda alternativet att han släppte linan från dragarplanet och jag landade seglaren med en 25 m lina bestyckad med små tygstycken längs med hängade från nosen. Det gick hur bra som helst att få ner seglaren på detta sätt.

    Så småningom lärde vi oss hur stor del av kardborrytan som skulle utnyttjas för att få loss seglaren genom att ge fullt höjdroder. Och vilken skillnad att bogsera en lätt foam-seglare med liten vingbelastning; den lättade på ett par meter och det var mycket lätt att bli bogserad, bara att hålla vingarna horisontellt och låta dragarplanet dra seglaren i rätt riktning.

    Ska nog ändå konstruera en släppmekanism med servo också till foam-seglaren, roligt att kunna komma upp efter dragarplan även när fältet inte är perfekt för de större seglarna (kräver kortklippt gräs och lång startbana).

  2. #2
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Ett tips som har cirkulerat är att du fäster snörets kardborre på ett magnetkort (bankkort). Detta magnetkort får bättre bändkraft och lossnar när du vill (drar höjd på seglaren).
    mvh //Fredrik
    fredrik

  3. #3

    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    17
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Här finns en noskoppling för segelplan:
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dProduct=13365

  4. #4
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 250
    Jobb
    Egen företagare
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    vi körde med en klädnypa med kardborreband på. Funkade perfekt. Jag använde min EF extra 48" och drog upp seglare på 2,5 meter på detta sättet. Jag har även fuskat och bogserat upp min dlg(blaster 3) upp till 484m.
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

  5. #5

    lassebetongs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Fabriksbetongsprocesstekniker
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Har bara en erfarenhet av bogsering med kardborre och det slutade med att vingen gick av och seglaren fick grävas fram.
    Otroligt vad bra vidhäftning ny kardborre har. Numera sitter det släppkopplingar i mina seglare.
    //Lasse

Liknande ämnen

  1. Segelbogsering
    Av sundqvistjohan i forum FPV och Flygfoto - Båda dina egna och andras
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-07-25, 01:00
  2. Segelbogsering på Vängsö/Gnesta nu till Helgen
    Av teamfj i forum Allmänt om flyg
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-04-16, 00:41
  3. Förödande konsekvenser vid segelbogsering
    Av teamfj i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-03-10, 14:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •