Reklam

 
Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Kontakter till kablar

  1. #1

    Standard Kontakter till kablar

    Hej! kom nyss hem efter en misslyckad flygning med kortis och massa rök. Skulle kasta iväg planet precis som jag brukar men fick inte upp det så det gick i backen och när jag kommer fram till planet och lyfter det så börjar det ryka och smattra lite, kablarna är brända så antar att någon kabel har lossnat och orsakat detta. lyckligtivs så FUNKAR allt men vill inte att det ska hända igen och undrar nu hur ni har kopplat ihop allt, vill helst undvika att löda kablarna, använder hellre kontakter, tänkte lägga en beställning redan idag från Hobbyking så tar gärna emot produkter som dom säljer

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Det finns nog ingen större möjlighet för dig att slippa löda om du vill hålla på med elflyg så det är nog bara att acceptera att lödning är en del i denna roliga sysselsättning.
    Hälsningar
    Roger

  3. #3

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Det finns nog ingen större möjlighet för dig att slippa löda om du vill hålla på med elflyg så det är nog bara att acceptera att lödning är en del i denna roliga sysselsättning.
    Hälsningar
    Roger
    Det är klart att jag ska löda men använder ni inga kontakter alls mellan tex vtx, kamera, batteri osv?

  4. #4
    markusbs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    1 405
    Jobb
    Servicetekniker el/elektronik/maskiner

    Standard

    Tänk på att kontakter är en ytterligare felkälla.. Alltid bättre att löda/krympslang om det är något man inte behöver kunna lossa.
    En servoförlängare har släppt för mig under en trikopterflygning. Jag var just då 50cm upp tack och lov.
    SMA-kontakter gängar upp sig om jag inte loctitar dom lite, bulletkontakter mellan motor/esc har glappat på mina radiobilar och efter lödning har det funkar felfritt.

    Löd!

  5. #5
    markusbs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    1 405
    Jobb
    Servicetekniker el/elektronik/maskiner

    Standard

    Mellan kamera-vtx har jag lött. Det är bara in i själva lådorna det sitter kontakter, dom som sitter original på kretskorten.
    Som matning använder jag JST-pluggar som är kraftigt överdimensionerade för strömmarna som grejjerna förbrukar.

  6. #6

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Jag kör med en skvätt smältlim på alla kontakter så dom inte ska kunna hoppa ur av sig själva.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  7. #7

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Timtimtim Visa inlägg
    Det är klart att jag ska löda men använder ni inga kontakter alls mellan tex vtx, kamera, batteri osv?
    Kolla på Readymaderc han har allehanda kablar färdiga, lat själv numera och köper färdiga.
    http://www.readymaderc.com/store/ind...cPath=11_66_67
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  8. #8
    tomasstroms avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    136
    Jobb
    System engineer - Saab Aeonautics

    Standard

    Brukar köra med EC3 (de här http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...idProduct=9625) till kraftigare accar och JST till lite mindre (http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...0pcs_set_.html samt http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...0pcs_set_.html).

    EC3 är galet lätt att löda och sitter som berget i socklarna. Tryck hårt med en skruvmejsel tills den klickar fast i hylsan. JST kläms fast men jag brukar löda dessa också. Aldrig haft några problem med några av typerna.
    - Zeitgeist -

  9. #9

    Standard

    Tack för tipsen! Har en liten Annan fråga, var ute och flög en sväng idag och märkte ibland att bilden blev lite skakig eller vad ska jagsäga som att se bilden genom en brinnande låga typ, vad kan detta vara?

  10. #10
    markusbs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    1 405
    Jobb
    Servicetekniker el/elektronik/maskiner

    Standard

    Det beror på att du inte lött dina kablar än och dom håller på att brinna upp

  11. #11

    Standard

    Hade helt och hållet missat det, jäklar också!! Nej men seriöst kan det hjälpa med ferrite ring eller något?

Liknande ämnen

  1. Skärmade kablar till fpv?
    Av Defuncta i forum FPV Allmänt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-06-03, 21:52
  2. Renovera motor(kablar) till Skysurfer?
    Av Wiciman i forum Elmodeller
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-08-21, 09:56
  3. Grova till småa kablar
    Av wesse i forum Elektronik
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-04-23, 20:23
  4. Kontakter till LiPo?
    Av gimbo i forum Elmodeller
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-10-31, 12:38
  5. Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-05-17, 14:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •