Reklam

 
Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Fortfarande problem med PH, Cinestar 8 (MK)

  1. #1

    Standard Fortfarande problem med PH, Cinestar 8 (MK)

    Hallå,

    Jag har fortfarande problem med PH. Gjorde några tester idag efter byte av en BL-Ctrl och Flight-Ctrl 2.1. Det är samma problem som innan, någon sekund efter aktivering tiltar koptern och drar iväg

    Jag gjorde två tester, vad jag kan se så ser all data ok ut. Den här gången var jag beredd så jag kunde rädda upp situationen genom att avaktivera PH.

    Jag bifogar några bilder på de grundinställningar som koptern kom med och två GPX-filer.

    GPX 0: PH vid 56s
    GPX 2: PH vid 88s

    https://www.dropbox.com/sh/prrth0j9cx1ciga/_hkONp0NyX

    Hoppas att någon av alla kloka människor här har några idéer. Vad jag hittar är mest inlägg om att ladda batteriet (3V) på GPS-kortet men vad jag förstår så handlar det bara om hur snabbt den hittar satelliterna (kalenderminne över sat.pos.). Kanske det ändå har med saken att göra?

    --
    S
    --
    Cinestar 8/Mikrokopter, QAV400/CC3D fpvmanuals Edition, Paparazzi Y6/WKM, DJI F450/NAZA+GPS, QAV500/CC3D Drotek Edition
    , ADS 400-Q/Naze32

    Blog
    Youtube
    Vimeo

  2. #2

    Standard

    Kan du ta en bild på Mixer setup i mktool? Eller verifiera att du har laddat Octo2.mkm filen och inte octo.mkm?

    Det du kan börja med att prova är att minska GPS-Gain till 90, jag misstänker att du "lider" av "Toilet bowl" syndromet, sen att den glider iväg som jag ser i din fil ca 5-6m kan kännas läskigt om man inte är van men låt den glida iväg å se vad den gör. Jag skulle gissa på att den kommer göra en fin cirkel på ca 10m.
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  3. #3

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av DrHanke Visa inlägg
    Kan du ta en bild på Mixer setup i mktool? Eller verifiera att du har laddat Octo2.mkm filen och inte octo.mkm?

    Det du kan börja med att prova är att minska GPS-Gain till 90, jag misstänker att du "lider" av "Toilet bowl" syndromet, sen att den glider iväg som jag ser i din fil ca 5-6m kan kännas läskigt om man inte är van men låt den glida iväg å se vad den gör. Jag skulle gissa på att den kommer göra en fin cirkel på ca 10m.
    Jag ska fixa en skärmdump när jag kommer hem igen.

    Du har helt rätt, riktigt läskigt Av fem försök har den gått i backen två, som tur är inte allt för hårt. Nu när jag testar är jag väldigt snabb med att slå av PH om den bär iväg.

    I den första GPX-filen kan man se att den bär iväg i ca 55 km/h innan jag manuellt hinner bromsa upp den.

    Kanske problem med navi och/eller gps?

    --
    Stig

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
    --
    Cinestar 8/Mikrokopter, QAV400/CC3D fpvmanuals Edition, Paparazzi Y6/WKM, DJI F450/NAZA+GPS, QAV500/CC3D Drotek Edition
    , ADS 400-Q/Naze32

    Blog
    Youtube
    Vimeo

  4. #4

    Standard

    Jo jag tror det är din kompass som kan göra detta. Hur har du kalibrerat den?
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  5. #5

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av DrHanke Visa inlägg
    Jo jag tror det är din kompass som kan göra detta. Hur har du kalibrerat den?
    Jag följde instruktionerna här http://www.mikrokopter.de/ucwiki/en/...ebnahme/Step12

    --
    S


    Sent from my iPad using Tapatalk HD
    --
    Cinestar 8/Mikrokopter, QAV400/CC3D fpvmanuals Edition, Paparazzi Y6/WKM, DJI F450/NAZA+GPS, QAV500/CC3D Drotek Edition
    , ADS 400-Q/Naze32

    Blog
    Youtube
    Vimeo

  6. #6

    Standard

    Kan du göra följande:

    1, Gör om kompass kalibreringen på ett så öppet fält som du kan finna, var noga med att rikta bommen som är fram rakt mot norr eller söder då du gör kalibreringen. Använd INTE telefonen för att finna norr! Vanlig kompass gäller alt om du tar ut exakt norr på ex Eniro å har en bra ref att stå emot.

    2, När du gör kalibreringen se till att hålla den så rakt du kan i alla steg. Snurra varje steg till du inte hör att den piper mera. Prova snurra ett extra varv på varje steg för att förvissa dig om att du är helt ok.

    3, När du har gjort detta koppla in dig med mktool när du står på fältet. Kontrollera att kompassvärdena motsvara din vanliga kompass i handen då du vrider den runt.

    4, Provflyg igen.

    Det kan verka larvigt men stämmer inte kompassen och man flyger med PH så är det nästan 100% garanti att den gör precis som du säger, den drar iväg i full rulle. Det står uttryckligen så på wiki sidan samt flera andra guider.

    Finally, you have to be certain that the compass actually points to North (about 350° to 10°) when the front of the MK actually is exactly pointing to the North. If this is not correct, then the GPS control will cause the MK to circle around the set point or the MK will just fly away.
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  7. #7

    Standard

    Detta ska jag göra när jag är hemma igen, på torsdag.

    Tackar!

    --
    S

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
    --
    Cinestar 8/Mikrokopter, QAV400/CC3D fpvmanuals Edition, Paparazzi Y6/WKM, DJI F450/NAZA+GPS, QAV500/CC3D Drotek Edition
    , ADS 400-Q/Naze32

    Blog
    Youtube
    Vimeo

  8. #8

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av DrHanke Visa inlägg
    Kan du ta en bild på Mixer setup i mktool? Eller verifiera att du har laddat Octo2.mkm filen och inte octo.mkm?
    Jag har tagit skärmdumpar på mixer-setup och växlat mellan normal, ph och ch.

    https://www.dropbox.com/sh/prrth0j9cx1ciga/_hkONp0NyX

    Kan tyvärr inte göra kompasskalibreringen idag, regn och åska

    --
    S
    --
    Cinestar 8/Mikrokopter, QAV400/CC3D fpvmanuals Edition, Paparazzi Y6/WKM, DJI F450/NAZA+GPS, QAV500/CC3D Drotek Edition
    , ADS 400-Q/Naze32

    Blog
    Youtube
    Vimeo

  9. #9

    Standard

    Jag blir inte riktigt klok, kan du ta bilder på Channel, Navi-Ctrl samt Navi-Ctrl2 tabbrarna i MK TOOL?

    Sen kan du verifiera att när du flippar spaken för Free, PH, CH att absolut inga andra kanaler rör på sig?

    Alla dina filer du lagt upp så händer exakt samma sak, den får helt enkelt för sig att pysa iväg och jag vill verifiera att du verkligen inte har råkat få in någon form mixer eller nått som förvillar kontrollern.
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  10. #10

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av DrHanke Visa inlägg
    Jag blir inte riktigt klok, kan du ta bilder på Channel, Navi-Ctrl samt Navi-Ctrl2 tabbrarna i MK TOOL?

    Sen kan du verifiera att när du flippar spaken för Free, PH, CH att absolut inga andra kanaler rör på sig?

    Alla dina filer du lagt upp så händer exakt samma sak, den får helt enkelt för sig att pysa iväg och jag vill verifiera att du verkligen inte har råkat få in någon form mixer eller nått som förvillar kontrollern.
    Ja, mycket märkligt det var senast åt samma håll båda gångerna.

    Jag kalibrerade om kompassen och var väldigt noga med det men problemet kvarstår som du ser i GPX-filerna och i filmen.

    http://www.youtube.com/watch?v=pQ6dPy9ddOQ

    Du hittar var jag aktiverat PH i filerna på:

    https://www.dropbox.com/sh/prrth0j9cx1ciga/_hkONp0NyX

    GPX0000 - 196s flighttime
    GPX0001 - 62s flighttime

    Jag ser att Targetdistance och Targetbearing ändras när jag aktiverar PH, ser det normalt ut? Och vad betyder de?

    GPX0000
    Flighttime 196 197 198
    TargetD 0.0 0.9 3.2
    TargetB 270 225 0

    GPX0001
    Flighttime 62 63 64 65
    TargetD 0.8 0.8 2.2 3.3
    TargetB 169 169 230 203


    Jag är ute och reser och får ta ytterligare skärmdumpar när jag kommer hem, på torsdag.

    Kollade mixer i både mk och på sändaren och allt rör sig som förväntat.

    --
    S


    Sent from my iPad using Tapatalk HD
    --
    Cinestar 8/Mikrokopter, QAV400/CC3D fpvmanuals Edition, Paparazzi Y6/WKM, DJI F450/NAZA+GPS, QAV500/CC3D Drotek Edition
    , ADS 400-Q/Naze32

    Blog
    Youtube
    Vimeo

Liknande ämnen

  1. Cinestar gimbal med Alexmos BLS kitt.
    Av Fredrik R i forum Allmänt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-06-10, 23:17
  2. Kds problem
    Av Alanthor i forum Helikopter
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-11-01, 22:12
  3. Svar: 14
    Senaste inlägg: 2012-10-18, 12:45
  4. Problem med ARF:er ??
    Av Sigun i forum Allmänt och Tips
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2007-12-29, 00:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •