Reklam

 
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Skillnad på motorer 1234-xx

  1. #1

    Standard Skillnad på motorer 1234-xx

    Hej,

    har tittat runt efter en bättre motor. När man kollar på olika modeller finns det olika varianter (olika turns), men vad innebär denna beteckning?

    ett exempel:

    http://www.hab.se/axi-282010-brushle...284-c-294.aspx
    http://www.hab.se/axi-28208-brushles...305-c-294.aspx

    den med mindre "turns" har fler rpm/v, vilket är en bra sak väl? Men vad är där mer för skillnader med tanke på att det är samma pris så borde där vara någon fördel med 10-turns?

  2. #2

    Standard

    Hej,
    För att välja rätt motor är vikten och kv-talet, dvs varvtal per inmatad volt, av betydelse i normala fall.
    Motorns vikt kan man multiplicera med 10 för att veta hur tungt flygplan motorn kan användas till med bra prestanda.
    Kv-talet bestäms främst av spänningen, dvs antalet lipoceller i serie, och hur stor propeller som får plats på planet med god markfrigång. En större propeller vid något lägre varvtal är oftast att föredra eftersom man då får bättre verkningsgrad.

    Beteckningarna på motorerna är oftast motorns diameter, längd (ibland magneternas) och antal lindningar.

  3. #3
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 664
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Lägre kV brukar tåla högre spänning. Högre spänning gör att man måste ha mindre propeller.
    Lägre kV brukar tåla större propeller.
    Stor propeller har bättre verkningsgrad än liten.

    Jag brukar välja så stor propeller som möjligt sett ur t.ex. markfrigång eller på seglare frigång från vinge.

    Jag har en mycket bra 2820/12, som jag använder på 3S med 12x6.

    Men har börjat gå över till lite sämre men mycket billigare elmotorer Emax och Turnigy SK3.
    Emax från rcflight.se, Turnigy från hobbyking.com

    Det går inte att jämföra beteckningar mellan märken.
    Det jag jämför är max spänning, kv, vikt på motorn och max ström.

    I Kina överdriver man gärna, så en Kinamotor som tål 55A tål i realiteten samma som en AXI som tål 37A. Jag kollar hur varm motorn blir för att avgöra hur mycket den tål.
    mvh //Fredrik
    fredrik

  4. #4

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Jag kan hålla med dig om att det verkligen inte är lätt att få ut något av beskrivningen på hemsidan du länkar till.
    Man hänvisar till 8-16 celler och 12-17 volt vilket man får anta är Nixx-celler som knappast är relevanta i dagens modellflyg.
    Om man översätter till Lipo kan man nog säga att 4-5 celler är vettigt då 3 celler nominellt är 11.1 volt och 5 celler är 18,5 volt.
    Jag skulle välja motorn med lägst KV om det inte gäller ett racerplan eller fighter som tidigare sagts ger bättre moment och sannolikt bättre verkningsgrad. 4 celler Lipo ger ca 15 volt motsvarande 12 celler Nixx som ju ligger mitt på det rekommenderade spanet.
    Det ger med 1100 KV ett obelastat varvtal på 16500 rpm
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  5. #5

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pgrts Visa inlägg
    Jag kan hålla med dig om att det verkligen inte är lätt att få ut något av beskrivningen på hemsidan du länkar till.
    Man hänvisar till 8-16 celler och 12-17 volt vilket man får anta är Nixx-celler som knappast är relevanta i dagens modellflyg.
    Om man översätter till Lipo kan man nog säga att 4-5 celler är vettigt då 3 celler nominellt är 11.1 volt och 5 celler är 18,5 volt.
    Jag skulle välja motorn med lägst KV om det inte gäller ett racerplan eller fighter som tidigare sagts ger bättre moment och sannolikt bättre verkningsgrad. 4 celler Lipo ger ca 15 volt motsvarande 12 celler Nixx som ju ligger mitt på det rekommenderade spanet.
    Det ger med 1100 KV ett obelastat varvtal på 16500 rpm
    det är detta plan jag tänkte sätta motorn i:

    http://hyperion-world.com/products/p...-P51D-V3-SI-25

    Där rekommenderas det 3 celler, då tolkar jag dig som att motorn är en aning för kraftig?

  6. #6
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 664
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Du ska kolla på rek motor, hyperion Hyperion ZS3025-08. Den har kv=970 och väger 200 gram. Då bör du ha en ersättningsmotor på cirka 200 gram med kV cirka 1000.

    AXI 2826/x stämmer in ganska bra (lite för lätt).

    Att det är rek 3S beror på att planet går bra med stor prop (12x6).
    fredrik

Liknande ämnen

  1. Skillnad mellan bnf pnp
    Av lixxer i forum Elmodeller
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-02-11, 17:28
  2. skillnad??
    Av Henrik.A i forum Allmänt och Tips
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-07-17, 20:52
  3. Skillnad på flygegenskaper?
    Av gretzky i forum Elmodeller
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-01-03, 05:26
  4. skillnad 2s 3s
    Av tronic2000 i forum Elmodeller
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-05-04, 19:15
  5. skillnad
    Av Agaton.sax i forum Elektronik
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-08-16, 14:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •