Reklam

 
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Äter stift

  1. #1

    Standard Äter stift

    Hej hej
    Jag köpte en ZDZ 100 för ett tag sen och den har en fantastisk förmåga att käka stift. Min enkla fråga är om det kan bero på att motorn blir för varm? Cylindrarna mätte lite över 100 grader efter flygning. Hur varmt får det bli innan något far illa? Jag tror det är stiften i alla fall. Flera gånger har den startat men har problem med att få bägge cylindrarna att gå. Senast fick jag ha full gas i kanske 10 sekunder på endast en cylinder innan den andra vaknade. Testade idag med nya stift igen och den går klockrent. Nästa gång kan det vara den andra cylindern som inte vill (olika hela tiden). Jag har lite svårt att tänka mej att det är tändningen eftersom allt fungerar perfekt med nya stift.
    och
    om nu detta är anledningen så vad göra?? Jag har styrning på luftflödet och gott om hål ut (ca: 5 ggr större än in). Jag kör på 2% akrylatsoppa.
    Kanske öka oljan till 3%.

    Jag har tidigare bara haft DLE, DA, DLA och aldrig upplevt nått problem.

    Eller kanske är någon som har en annan ide´om vad det kan vara.
    Kan tllläggas att jag kör på Ngk stift.

    Mvh Robban

  2. #2
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Jag har inte någon bra erfarenhet av akylatbränsle, (OKQ8), fick besvär både med flygmotor och grästrimmer samt snöslunga.
    Bytte till Aspenbränsle, går klockrent.
    Med akylatbränslet så gick motorerna några tankar sedan var dom omöjlig att starta tills jag tankade med vanlig handelsbensin.
    Provade sedan med akylatbränsle igen med samma resultat. Jag gissar att det blir nån sorts beläggning på stiftet som gör motorn svårstartad.
    Men som sagt...Aspen fungerar klockrent.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  3. #3
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Aspen är också Alkylatbränsle... http://www.aspen.se/Om_alkylatbensin/FAQ
    /\/\vh // /\/\r J.

  4. #4

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    410
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Rille has left the building.

    Standard

    Jag skulle gissa på att det är den iblandade oljan som är problemet med just OKQ8:s bränsle.

  5. #5
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Må så vara, men det finns bränslen som kallas för alkylat men är utblandat med andra kemikaler. Nu är det många år sedan jag använde Ultimabränslet men om jag inte minns fel så innehöll Ultima förutom Aspen även Etanol. Möjligt att det var det som ställde till problemet.
    Jag skrev också till OKQ8:s produktansvarig och frågade varför motorerna reagerade på det sätt som jag beskrev ovan. Svaret jag fick var, "vi vet inte men vi känner till att en del motorer får sådana problem".

    Jag köper numera bara ren Aspen och blandar i en racingolja själv och har inga problem.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  6. #6

    Standard

    Ok.
    Kan ju vara bränslet. Jag ska prova köra på vanlig soppa så får vi se om det är någon skillnad.
    Jag har kört upp ca 35 liter OKQ8 på andra motorer och inte märkt något men det kan ju kanske vara från motor till motor.
    Tack för tipset.
    Mvh Robban

  7. #7

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Hej!

    En i vår klubb hade problem med just ZDZ100 men fick tipset att minska luftgapet på stiften till 0,3-0,4 mm och därefter har den gått klockrent. Kan bero på att tändsystemet inte orkar driva två stift med mycket längre luftgap. Tydligen inte lika känsligt på de encylindriga ZDZ jag har. Jag har lyckats bränna ett stift med segelbogseraren som går på fullgas långa tider. Verkade vara avstörningsmotståndet i stiftet då resistansen ökade.

    /Ingemar

  8. #8

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av IngemarTh Visa inlägg
    Hej!

    En i vår klubb hade problem med just ZDZ100 men fick tipset att minska luftgapet på stiften till 0,3-0,4 mm och därefter har den gått klockrent. Kan bero på att tändsystemet inte orkar driva två stift med mycket längre luftgap. Tydligen inte lika känsligt på de encylindriga ZDZ jag har. Jag har lyckats bränna ett stift med segelbogseraren som går på fullgas långa tider. Verkade vara avstörningsmotståndet i stiftet då resistansen ökade.

    /Ingemar
    Det här har jag läst någonstans på något forum. Jag testar soppan först och funkar inte det så tar vi gapet. Jag har nu 0,6 mm.
    Tur att inte stiften är så dyra

    Mvh Robban

  9. #9

    Standard

    Hej igen¨
    Ville bara meddela att nu går den kanon. Bytte stift, tändsystem och kör på vanlig 95 med 3% olja. Funkar perfekt. C:a 10 flygningar på trevliga Ripa fältet i helgen. Kör den rikt ännu men ska snåla in den lite när man är på hemmaplan igen. Hoppas nu att problemet inte återkommer pga Malmöluften.

    Tack för hjälpen

    Mvh Robban

  10. #10
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Härligt Robban,, kör hårt!! Men du, återgå till alkylat om du inte vill det ska stinka f-n i bilen o hemma i hobbyrummet =)
    Våga vägra Powerbox!

  11. #11

    Standard

    Hej Per

    Det kan kvitta. Jag luktar inte så gott jag heller.

  12. #12

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av rnermfors Visa inlägg
    Hej Per

    Det kan kvitta. Jag luktar inte så gott jag heller.


    Ja vet iaf en som tycker att din fru luktar vääääälidgt gott .....

Liknande ämnen

  1. Irvine 53 äter stift???
    Av rnermfors i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-07-08, 21:59
  2. Stift
    Av trapperwolf i forum Bensinmodeller
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-12-05, 11:50
  3. Stift till Kyosho 40
    Av Heda i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-09-19, 22:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •