Reklam

 
Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Swiss JAS 39 Gripen

  1. #1

    Standard Swiss JAS 39 Gripen

    Högaktuell affär i dagarna.
    Kom ihåg var ni såg den först

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Swiss 39 Gripen.jpg 
Visningar:	458 
Storlek:	130,8 KB 
Id:	31609

  2. #2

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Har du begärt royalty??
    Retroholic!

  3. #3

    Standard

    Hej,

    Det ser ut som om jag har köpt samma JAS som du har. Min är en Starmax med 3S 1350 maH batteri och 30 A fartreglage. Jag har världens problem att få den att flyga, iaf från handkast. Den orkar inte få upp farten även med fullgas förrän den har åkt ner i backen. Tyngdpunkten är enligt dokumentationen med hjälp av några små vikter i batterilådan. Men flera misslyckade startförsök pekar på att tyngpunkten är för långt fram. Jag kommer nog att prova med tyngpunkten 2-3 cm länge bak nästan gång. Jag undrar hur din beter sig och om du har upplevt liknande problem?

  4. #4

    Standard

    hej
    sorry att jag inte har svarat på ditt meddelande är i Syd-Korea och jobbar.
    Hursom, jodå min flög oxå rakt ner i backen på första flygturen på full gas, jag handkastade själv och höll ungefär på mitten undertill, då gick den tunna nosen i tusen bitar, eller remsor rättare sagt.
    Sen kastade jag på samma sätt full gas och stenhårt med en vinkel på kanske 10-15 grader uppåt, då flög den iväg fint och steg hyffsat, det var min första EDF så jag hade inget att jämföra med, den flyger ca 4 minuter på ett 3 cells 1800mAh lipo vilket räcker gott och väl för mina nerver.
    Den flög ca 10 ggr på orginalmotorn sen smälte fläktpaketet ihop av värmen och fläkt+motor pajade, men med en superservice av MFT löstes problemet med en ny modell, den blev Swiss edition och är helt orginal och flyger bra efter några ggr.

    Allmänt: flyger mina på 3 cell/1800 mAh med tyngdpunkten ungefär runt den angivna kanske ca 2 cm bakom, men den är inte så känslig på tyngdpunkten, den fläkten/motorn som sitter i dessa modeller är av medioker kvalite och klen men den fungerar om man låter den svalna ordentligt mellan flygningarna annars smälter fläkten, servona har iaf i mina två modeller fungerat utan problem, likaså fartreglaget, för kylningen av fartreglaget har jag tagit upp massor av kylhål i den svarta plastskenan för att öka på kylningen av det, jag har inte kört någon av mina Starmax JASar utan denna modif, har även ökat på inloppshålen för luften undertill något med en skalpell, det verkar ha gett lite lite mera tryck i maskinen, numera håller jag och kastar under canardvingen och det är helt odramatiskt, men full gas gäller.
    Modellen flygger helt ok och jag gillar den skarpt.
    Till den havererade maskinen köpte jag så småningom en motor och 64mm fläkt (paket) från HK för typ 20 dollar (hopplöst svårt att få tag i passande fläktpaket i SWE, den passade rakt i och ser ut att vara av bättre kvalite än Starmax egen, dock är draget lika marginellt i den.
    mvh

  5. #5

    Standard

    Tack för informationen. Det har nog sparat mig flera överaskningar. Det är uppmuntrande att höra att det ska gå att kasta. Jag pröver igen utan extra vikter och med lite motvind och ser om det går bättre.

    Jag antar att du har skurit ut lite av batterilådans vägg mot nosen för att få plats åt en 1800 mah batteri? Låter som om det blir lite korta flygtider på en 1300 mah.

    När jag satt ihop modellen fyllde jag nosen med byggfoam, lite i taget och försiktigt för att inte överfylla den. Det gjorde att nosen har klarat sig skapligt från minst fem misslyckade startförsök och en störtdykning. Jag satte också på glassfiber för att skydda nosen och undersidan. Har även limmat på ett par HK wing skids för att skydda servon på undersidan. Det var bra tips från en annan i klubben och det visade sig vara värt.

Liknande ämnen

  1. JAS 39 Gripen
    Av Baua i forum Turbin och EDF modeller
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-07-19, 22:09
  2. JAS 39 Gripen
    Av Baua i forum Byggdagboken
    Svar: 171
    Senaste inlägg: 2012-05-01, 21:11
  3. MD3-160 Swiss Trainer
    Av teamfj i forum Byggdagboken
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-04-09, 12:57
  4. Jas Gripen
    Av rf4 i forum Turbin och EDF modeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-03-20, 18:34
  5. GRIPEN
    Av bokis i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-05-20, 00:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •