Reklam

 
Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Metanol förgiftning

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1
    NickeLs avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    378
    Jobb
    Webbutveckling, IT
    Klubb
    Eskilstuna flygklubb

    Standard Metanol förgiftning

    Hej.
    jag är metanolfygare och brukar ibland oroa mig för om jag har fått i mig metanol.
    man får ju metanol på händerna lite då och då t.ex om pumpen läcker lite eller när man står vid ljuddämparen så kan det "sprätta" lite metanol på händer och armar och så.
    om jag sen kommer hem och tvättar händerna i tvål samt vatten och t.ex tar ett äpple när jag tvättat händerna.... Kan jag vara säker på att jag inte blir metanol förgiftad?

    Sen ibland när man håller på och provar motorn mm och kanske lyfter upp kärran rakt upp med motor igång eller böjer sig nr för att ta bort glödaren så kanske man får lite av avgaserna i mun och ansikte.

    Hur förligt är detta???
    Borde man sluta med metanol?
    har ju ingen lust att bli blind eller dö pga att jag har flugit med ett metanol flygplan...

    /Nicke

  2. #2
    NickeLs avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    378
    Jobb
    Webbutveckling, IT
    Klubb
    Eskilstuna flygklubb

    Standard

    OJ!
    trodde att den hamnade på "Allmänt" men det vart visst Allmänt multirotor...
    går det att flytta?

  3. #3

    Standard

    Jag är känslig mot methanol. Får klåda och ibland utslag. Vet att jag har känslig hud, så det kan ju spela in. Men man ska nog vara försiktig.

  4. #4

    Standard

    Tror inte att metanol är farligt i de mängder som en modellflygare får på händerna. Man skall vara försiktig och ha en handduk till hands så man torkar händerna direkt efter att man fått soppa på de för det torkar ut huden också. Det värsta är om metanol ligger kvar någonstans så att kroppen hinner dra åt sig det. Skräckscenariot är att få metanol i gummistövlar och att det ligger kvar under lång tid så det tas upp, som det hände någon stackare för ett tag sedan och han blev förgiftad.

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Metanolförgiftad blir du om du dricker metanol!
    Sluta oroa dig och flyg!!

  6. #6

    Standard

    Hehe..

    Har stått länge med metanol på fingrarna och aldrig ens märkt av att händerna reagerat på det. Inte mer än att det blir jevligt kallt när man vinterflyger och får det på händerna..
    Och hur många gånger har man inte stått med en kall klöddande motor där man vatt tvungen att suga fram soppa från tanken eller liknande med munnen och fått i sig en flabb.. man får spotta en gång extra och skölja ner det med en kopp kaffe.

    Passa ögonen bara, för det är inte skönt att få det i dom.

  7. #7

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Läs http://sv.wikipedia.org/wiki/Metanol !!

    Googla även på "Säkerhetsdatablad Metanol", (punkt 4, förtäring) så rekommenderar de flesta att man tar en rejäl sup om man råkat svälja metanol!

    Dom eventuella droppar man får i munnen när man blåser slangar o.d. är nog försumbara... Svälj bara inte!
    Retroholic!

  8. #8
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Man ska alltid vara försiktig med bränslen men för de som gillar bensin är det betydligt värre,metanolen är hyfsad i jämförelse...
    Inga trasor i fickorna som man har torkat med och inget spill på klädesplagg som man behåller på så klarar man sig långt..
    Gäller alla bränslen.
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  9. #9

    Modellflygarns avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    453
    Jobb
    Bygger stora flygplan!
    Klubb
    Tranås MFK

    Standard

    Tja... Hållit på i över 30 år med metanol och har inte tagit nån skada. Tycker jag själv iaf.
    Här är ett skyddsblad från Masen så kan du bedöma själv.
    Lite sunt förnuft bara så...
    Bifogade filer Bifogade filer
    Niklas/
    Absolut söndagsflygare
    http://odeshogsmodellflygklubb.freemore.se/

  10. #10

    HS-Racings avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Inlägg
    207
    Jobb
    Landsvägsriddare
    Klubb
    RFK Utvandrarna

    Standard

    Ja hur många gånger har man inte stått där med en klöddande motor och fått skiten i flabben.. då sportar man å fräser som en avvisad marskatt..
    Men jag kan inte påstå att jag har lidit något av det... förutom att jag kanske är lite ilsk !! men det kanske inte beror på det

    Jag tog tom upp metanolflygandet igen efter ett tags el/bensin flygande.. lite nostalgi blev det allt, ett sönderskruret finger pga en oslipad APC propeller.. och ett jäkla vevande innan den hoppade igång !!
    Men doften och ljudet är bättre än både bensin å el

    Nåja.. jag tror du kan vara lugn, ha dock alltid med dig något att torka av dig på.. sunt förnuft !!
    Fly Low - Hit Hard
    Om det kanske går - Så går det troligvis..... ....kanske !!!

Liknande ämnen

  1. Metanol förgiftning
    Av NickeL i forum Allmänt om flyg
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2012-08-29, 15:25
  2. Metanol vs bensintank?
    Av Thomas i forum Metanolmodeller
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-08-14, 14:57
  3. metanol
    Av magnus_per i forum Metanolmodeller
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-08-07, 09:10
  4. Metanol i dosan
    Av Kamikaze i forum Allmänt och Tips
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2008-05-11, 23:04
  5. Metanol
    Av Kamikaze i forum Metanolmodeller
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-03-04, 10:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •