Reklam

 
Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Metanol förgiftning

  1. #1
    NickeLs avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    378
    Jobb
    Webbutveckling, IT
    Klubb
    Eskilstuna flygklubb

    Standard Metanol förgiftning

    Hej.
    jag är metanolfygare och brukar ibland oroa mig för om jag har fått i mig metanol.
    man får ju metanol på händerna lite då och då t.ex om pumpen läcker lite eller när man står vid ljuddämparen så kan det "sprätta" lite metanol på händer och armar och så.
    om jag sen kommer hem och tvättar händerna i tvål samt vatten och t.ex tar ett äpple när jag tvättat händerna.... Kan jag vara säker på att jag inte blir metanol förgiftad?

    Sen ibland när man håller på och provar motorn mm och kanske lyfter upp kärran rakt upp med motor igång eller böjer sig nr för att ta bort glödaren så kanske man får lite av avgaserna i mun och ansikte.

    Hur förligt är detta???
    Borde man sluta med metanol?
    har ju ingen lust att bli blind eller dö pga att jag har flugit med ett metanol flygplan...

    /Nicke

  2. #2
    tångarnes avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    114
    Jobb
    Prototypeenginer
    Klubb
    Älmhults RC

    Standard

    Hej!
    Då skulle man varit både blind och död för länge sedan
    Mvh Tobias

  3. #3


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    585
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    Ingen fara , lite stänk är inga problem. Visserligen går metanol liksom även vanlig etanol även genom huden,
    och därför bör man kanske undvika att tvätta saker i metanol. Först när du dricker metanol som det blir allvarliga konsekvenser, så fortsätt du flyga metanolkärror.
    Har själv lattjat med metanolmotorer i bilar.. även där med stänk o bös o jag lever ännu.

  4. #4

    Standard

    Det brukar vara värre med ricin oljan i bränslet i sådana fall. Vet inte om man fortfarande använder det dock?

  5. #5

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Metanol är absolut inget att leka med... än mindre att dricka!
    På svenska kallas det träsprit, och en halv kaffekopp är dödlig dos. Omvandlas till myrsyra och formaldehyd i kroppen.
    Den lilla droppe man eventuellt får i sig när man blåser slangar o.d. är nog i minsta laget för att orsaka skador.

    Kuriosa i sammanhanget är, att får man i sig metanol så ska man dricka en rejäl klunk ETANOL, d.v.s. vanligt brännvin!
    Kroppen förbränner i första hand etanolen, under tiden hinner metanolen dunsta ut ur kroppen.

    Kolla säkerhetsdatabladet, punkt 4!
    http://www.solveco.se/files/sakerhet...nol%2099,5.pdf

    Se även http://sv.wikipedia.org/wiki/Metanol
    Retroholic!

  6. #6

    Standard

    Ok, jag läste lite om det för några år sedan och fick intrycket att metanolen inte var så farlig just iom att den förångas etc, ricin oljan ligger kvar däremot och är ganska jobbig att tvätta bort förhållandevis. Dessutom andades man in ganska ansenliga mängder, åtminstone med de motorer jag hade.

    När man tänker tillbaks på allt det här med metanol så funderar man osökt på varför gnäller vi så mycket om att lipo batterierna är brandfarliga för? :-) förutom brandfarlig så är ju metanolen dessutom giftigt, bullrigt, kladdigt och man har ingen tapp i väggen med metanol :-P

    Sent from my GT-P3113 using Tapatalk 2

  7. #7
    tångarnes avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    114
    Jobb
    Prototypeenginer
    Klubb
    Älmhults RC

    Standard

    Metanol kladdigt nä nä äkta kärlek kladdar oljud nä musik med förbränningsknatter batteri är till för en klump av gummi med obalans för damer

  8. #8
    NickeLs avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    378
    Jobb
    Webbutveckling, IT
    Klubb
    Eskilstuna flygklubb

    Standard

    Okej, Men det verkar som att de flesta är överens om att det inte är någon fara.
    Så jag fortsätter lungt att flyga metanol :P

    /Nicke

  9. #9

    Standard

    Njae recinoljan är nog inte farlig som någon påstod att den skulle vara. Den har ju använts som läkemedel vid t. ex förstoppning och nu påstås den även vara bra för hårväxten Jo det finns faktiskt en hel del om det om man Googlar på recinolja. Har inte tänkt på om gamla modellflygare skulle vara särskilt hårfagra

    /Mats

  10. #10

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Nicke!
    Det är bra att du är nyfiken. Det du däremot som den flygplansrenoverare du är vara försiktig med är EPOXY!! Det är en riktigt lurig kemikalie som fordrar skydd.
    /Lelle

  11. #11
    ewaldss avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Inlägg
    532
    Jobb
    Tekniker
    Klubb
    Trelleborgs modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Lelle Visa inlägg
    Nicke!
    Det är bra att du är nyfiken. Det du däremot som den flygplansrenoverare du är vara försiktig med är EPOXY!! Det är en riktigt lurig kemikalie som fordrar skydd.
    Kan hålla med om att Epoxy är "lurigt".. Jag har 24h epoxy som är i det närmaste doftfri... Annars brukar det ju dofta lite som typ, CA-lim, vilket säkert inte är spec hälsosamt heller..

    /Micke

  12. #12

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av ewalds Visa inlägg
    Kan hålla med om att Epoxy är "lurigt".. Jag har 24h epoxy som är i det närmaste doftfri... Annars brukar det ju dofta lite som typ, CA-lim, vilket säkert inte är spec hälsosamt heller..

    /Micke
    o lägg därtill om man klär me tyg celulosa lack thinner kanske spännlack osv tror vi utsätter oss mer vid bygge än flygning ))

  13. #13

    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    170
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Kuriosa i sammanhanget är, att får man i sig metanol så ska man dricka en rejäl klunk ETANOL, d.v.s. vanligt brännvin!
    Kroppen förbränner i första hand etanolen, under tiden hinner metanolen dunsta ut ur kroppen.
    Det har jag försökt förklara för frun att jag behöver en stor grogg av medicinska skäl när jag kommer hem efter en dags metanolflyg.

    /Steffe
    Det finns landningar , och så finns det ankomster

  14. #14

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Steffe Visa inlägg
    Det har jag försökt förklara för frun att jag behöver en stor grogg av medicinska skäl när jag kommer hem efter en dags metanolflyg.

    /Steffe
    Bra försök!
    Men på vissa kärringar biter inget...
    Retroholic!

Liknande ämnen

  1. Metanol förgiftning
    Av NickeL i forum Allmänt och Tips
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-08-30, 23:58
  2. Metanol vs bensintank?
    Av Thomas i forum Metanolmodeller
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-08-14, 14:57
  3. metanol
    Av magnus_per i forum Metanolmodeller
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-08-07, 09:10
  4. Metanol i dosan
    Av Kamikaze i forum Allmänt och Tips
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2008-05-11, 23:04
  5. Metanol
    Av Kamikaze i forum Metanolmodeller
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-03-04, 10:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •