Reklam

 
Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Tx/rx vad står de för egentligen?

  1. #1

    Reg.datum
    dec 2009
    Inlägg
    322
    Jobb
    Busschaufför/ Lastbilschaufför
    Klubb
    Ingen klubb, dock så verkar det som att det finns några personer som flyger i Lycksele

    Standard Tx/rx vad står de för egentligen?

    Hej! vad står tx/rx för egentligen? äre förkottning för reciver och motagare?

  2. #2

    Standard

    Transmitter och Receiver.
    Sändare och mottagare.
    Vad x'et skall stå för vet jag inte, men kanske data (information, inte dator).
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  3. #3

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Nästan rätt. Transmitter/Receiver.
    Fråga mej inte var "x"-en kommer ifrån, man verkar vara helt galna i dessa bokstäver i den engelskspråkiga världen. Finns hur många förkortningar och namn som helst med dessa, speciellt inom datorområdet. Div-X, X-vid, directX, ActiveX, X11, Xbox, etc etc etc
    /A

  4. #4

    Reg.datum
    dec 2009
    Inlägg
    322
    Jobb
    Busschaufför/ Lastbilschaufför
    Klubb
    Ingen klubb, dock så verkar det som att det finns några personer som flyger i Lycksele

    Standard

    ok då har jag koll och det är samma sak i gällande fpv sett att tx7rx förekommer där med

  5. #5

    Standard

    xet kommer, har jag för mej, från gamla kristallsystemen "x'tal"; när man flög med långa antenner och inte kunde ha samma kanal som annan pilot utan var tvungen byta frekvens oftast genom byte av "kristallen".
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  6. #6
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Med risk för att framstå som uråldrig så tror jag att jag har jag en förklaring.
    Förr när sändare och mottagare var kristallstyrda så hade man olika kristaller för sändare och mottagare, och det var svårt att få in hela orden "Transmitter crystal" och "Reciever Crystal" på de ganska små kristallerna.
    Så man gjorde ungefär samma förkortning som Christmas = Xmas, så det blev RX-tal och TX-tal, som senare vidareutvecklades till bara RX och TX. Sen kom dessa förkortningar på nåt märkligt sätt att representera även hela sändaren och mottagaren, förmodligen när kristallerna försvann ur bilden.
    /\/\vh // /\/\r J.

  7. #7

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Hmm xet har ju använts inom datatrafik hela tiden har det verkligen något med radio att göra? Skulle mer gissa på transmit x med x som i det x är just nu.
    Kommer ju inte på vad x beräkning kallas just nu.

    Sent from my HTC One X using Tapatalk 2
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  8. #8
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mr J Visa inlägg
    Med risk för att framstå som uråldrig så trr jag att jag har jag en förklaring.
    Förr när sändare och mottagare var kristallstyrda så hade man olika kristaller för sändare och mottagare, och det var svårt att få in hela orden "Transmitter crystal" och "Reciever Crystal" på de ganska små kristallerna.
    Så man gjorde ungefär samma förkortning som Christmas = Xmas, så det blev RX-tal och TX-tal, som senare vidareutvecklades till bara RX och TX. Sen kom dessa förkortningar på nåt märkligt sätt att representera även hela sändaren och mottagaren, förmodligen när kristallerna försvann ur bilden.

  9. #9

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Mr J !

    Det ser ut som om du varit med ett tag. För på tidiga sjuttiotalet, innan datorernas intrång i vardagslivet, så benämnde man sändarkristallen TX-tal och mottagaren RX-tal. Dvs kristaller= X-tals. Att det är en kvarlega sedan dess är det nog inget tvivel om och att det hängt med så pass länge beror nog på att det är väl inarbetade begrepp. Att benämna det Receiver och Transmitter i dagens förkortningsvärld är kanske att önska för mycket ! Fast kristallen har ju inte försvunnit helt ännu, så vi får kanske leva med begreppet ett tag till.

    Trevlig helg på Er !
    Kay krut

  10. #10
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av lixxer Visa inlägg
    Hej! vad står tx/rx för egentligen? äre förkottning för reciver och motagare?

    Kul att någon vill lära sig det finns mycket som jag är ganska övertygad om att man bara använder utan att veta betydelsen av idag.

    ESC
    C
    A
    V
    S
    Kv
    rpm/v
    motorbenämningar så som 2210-6
    propeller tex 9x6
    Ghz


    Ja listan kan göras lång

    Hur många volt har förresten en 4cells ack fulladdad och korrekt balanserad?
    Superhero

  11. #11

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Kul att någon vill lära sig det finns mycket som jag är ganska övertygad om att man bara använder utan att veta betydelsen av idag.

    ---

    Hur många volt har förresten en 4cells ack fulladdad och korrekt balanserad?
    Vilken acktyp menar du? Li- Po: 4.2/cell, -Io: 4.1V/cell -Fe: 3.6V/cell, Ni-acke varierar lite, med dagens NiMh kan man få runt 1.4V/cell, nyladdat tom lite mer även om det sjunker snabbt. Ja och blyacke 2.46V/cell...

    Så fulladdat 4cells= 4 gånger lämpligt värde från ovanstående.

    :P
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  12. #12
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av numnutchris Visa inlägg
    Vilken acktyp menar du? Li- Po: 4.2/cell, -Io: 4.1V/cell -Fe: 3.6V/cell, Ni-acke varierar lite, med dagens NiMh kan man få runt 1.4V/cell, nyladdat tom lite mer även om det sjunker snabbt. Ja och blyacke 2.46V/cell...

    Så fulladdat 4cells= 4 gånger lämpligt värde från ovanstående.

    :P
    och du kunde inte hålla dig i 5min... :P
    Superhero

  13. #13

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    och du kunde inte hålla dig i 5min... :P
    que?
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  14. #14


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Utan att kunna svara på frågan var begreppen kommer ifrån så är jag ändå rätt säker på att t ex TX är mera generellt kopplat till begreppet Transmit och RX till begreppet Receive än att det har något med våra kristaller att göra. Det kan nog användas både inom telekommunikation men antagligen även inom andra områden med motsvarande begrepp. Bara mina tankar hälsar
    Roger

  15. #15

    Standard

    Hittade en till version vad x'et står för i Tx och Rx:

    "Adding the x is just common American shorthand.
    An x implies something crossing as in railway xing
    (crossing). Data is crossing or traveling over a cable
    or through a signal in the air."


    Samt:

    "Rx and Tx were common telegraph abbreviation's
    for Receive and Transmit-Out that were carried over
    into computer networking."
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  16. #16

    Reg.datum
    dec 2009
    Inlägg
    322
    Jobb
    Busschaufför/ Lastbilschaufför
    Klubb
    Ingen klubb, dock så verkar det som att det finns några personer som flyger i Lycksele

    Standard

    Det är som du säger att det finns mycket förkortningar som man ej har koll på, nu hade jag en liten känsla över att det var sändare å mottagare. Men frågar man inte så får man inget veta. Jag är inte med i någon flygklubb där man kan fråga sin mer erfarna klubkamrat om något man behöver veta. Så det är ju lite tråkigt att det varken finns fält eller klubb i kommunen.
    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Kul att någon vill lära sig det finns mycket som jag är ganska övertygad om att man bara använder utan att veta betydelsen av idag.

    ESC
    C
    A
    V
    S
    Kv
    rpm/v
    motorbenämningar så som 2210-6
    propeller tex 9x6
    Ghz


    Ja listan kan göras lång

    Hur många volt har förresten en 4cells ack fulladdad och korrekt balanserad?

  17. #17

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    24
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kay.krut Visa inlägg
    Mr J !

    Det ser ut som om du varit med ett tag. För på tidiga sjuttiotalet, innan datorernas intrång i vardagslivet, så benämnde man sändarkristallen TX-tal och mottagaren RX-tal. Dvs kristaller= X-tals. Att det är en kvarlega sedan dess är det nog inget tvivel om och att det hängt med så pass länge beror nog på att det är väl inarbetade begrepp. Att benämna det Receiver och Transmitter i dagens förkortningsvärld är kanske att önska för mycket ! Fast kristallen har ju inte försvunnit helt ännu, så vi får kanske leva med begreppet ett tag till.

    Trevlig helg på Er !
    Kay krut
    Hej på er. Det är faktickt på det viset att det finns fortfarande kristaller som styr frekvensen i våra moderna sändare och mottagare. Men här används kristallen som referens, sedan räknas frekvensen fram av en mikroprocessor. Även datorer har kristaller, liksom alla apparater som innehåller en mikroprocessor.

    //Christer

Liknande ämnen

  1. Dollarn står väll skapligt lågt......
    Av Irokee i forum Allmänt och Tips
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-09-02, 07:57
  2. Lagerstatus på Hobbyking, vad står bk för?
    Av lixxer i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-06-07, 12:33
  3. servo som bara står och fladdrar..
    Av nito i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-11-10, 20:54
  4. Granen står så grön och grann i stugan.
    Av MrJet i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-12-25, 20:35
  5. Hur ser det ut hos en modellfabrikör egentligen?
    Av Slumpen i forum Allmänt och Tips
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-07-12, 18:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •