Reklam

 
Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Batterifråga, nybörjare!

  1. #1

    Standard Batterifråga, nybörjare!

    Hej!

    Jag har precis gett mig in i flygbranschen och har en fråga ang mitt batteri

    Detta batteri har jag, NiMH- 9,6V 650Mah
    senare har jag en laddare enligt denna, http://www.radiostyrda-modeller.se/d...&product_id=74

    efter 1½h laddning och jag mäter batteriet visar det 10.5V, är batteriet "överladdat"? kan detta skada elektroniken i planet?

    Tacksam för svar!

  2. #2
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Nejdå, bara att köra på.
    Vad är det för kärra det ska sitta i?
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  3. #3

    Standard

    jag införskaffa: http://www.radiostyrda-modeller.se/d...product_id=840
    så man kan lära sig att krasha med stil innan man går in på dyra leksaker =)

  4. #4
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Det planet har gammal batteriteknik och gammeldags borstad motor. Inom 40h kommer kraften att sina. Det beror mest på att kolen i motorn är utslitna, men även på att NiMH blir tröttare och tröttare. Vi som flyger använder nästan uteslutande lipo för drivning och borstlösa motorer med speciella borstlösa fartreglage. Det går naturligtvis att byta motor och köpa nya batterier. Ett lipo som ger samma kraft finns tyvärr inte, det blir antigen 7,4V eller 11,1V. Du får antigen 77% av kraften med 7,4V eller 174% av kraften med 11,1V, fast då brinner nog något upp.
    fredrik

  5. #5
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Å andra sidan är chansen minimal att vare sig flygplan eller motor överlever 40 timmar av nybörjarflygning :-) Det gjorde inte mitt första plan i alla fall. Inte det andra, tredje eller fjärde heller faktiskt.

  6. #6
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av dvogonen Visa inlägg
    Å andra sidan är chansen minimal att vare sig flygplan eller motor överlever 40 timmar av nybörjarflygning :-) Det gjorde inte mitt första plan i alla fall. Inte det andra, tredje eller fjärde heller faktiskt.
    Nu ska vi inte avskräcka vår nybörjare och tala om krasher. De blir faktist färre och färre med tiden. Mitt första plan lever ännu, även om jag inte flugit det på länge. Och det beror på att jag är bra på att laga plywood och furu på en ful Blue Stick 20 från Hobbyträ.Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Img_5928.jpg 
Visningar:	131 
Storlek:	36,1 KB 
Id:	31678
    fredrik

  7. #7
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Krascherna blir absolut färre med tiden. Turligt nog upphör de aldrig helt. I annat fall skulle man översvämmas av alla fina plan man bara måste köpa allt eftersom tiden går.

    När du säger det så kom jag att tänka på att jag faktiskt också har kvar mitt första plan: ett Blue Phoenix från Hobbyträ i nyskick. I princip byggde jag upp det från lösvirke två gånger efter "hårda vertikallandningar". Sedan pensionerade jag det till förmån för mer lättlagade foam-plan. Man får aldrig samma känsla för ett gjutet plan som ett som för ett balsaplan man limmat, slipat och klätt med stor möda.

  8. #8

    Standard

    Lånar tråden lite. Jag fick hem min IMAX B6AC-laddare idag. Nu kör jag balance-läget och har ställt in rätt spänning (11.1V) och valt 1 A (vilket blir ca 0.5 C i mitt fall - ville ta det lugnt nu när jag testar). När jag kollar på skärmen som visar individuella cellers spänning så visar de för närvarande 4.03 V och stiger långsamt. Ska de verkligen upp så högt i spänning? 11.1/3 är ju 3.7, borde inte varje cell laddas upp till 3.7 V då, för att sedan stanna? Eller har jag fått något om bakfoten vad gäller laddning/balansering av LiPos?

  9. #9

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    4.20 / cell är fulladdat på en 11.1 acc. lite förvirrande är det allt
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  10. #10
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Jag tycker också att det är förvirrande att man laddar 3,7 volts celler till 4,20 volt. Men så är det.
    När de sedan laddas ut är det en bra idé att stanna vid 3,3 volt. Går man lite lägre så störtdyker spänningen rätt som det är.

  11. #11
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Det är "nominella spänningen" som anges, spänningen då batteriet är i slutet av laddningscykel/livslängd. 1,2V (utan last) för NiMH är ungefär då du ska ladda, 3,7V (utan last) på LiPo är ungefär då du ska ladda.
    fredrik

  12. #12

    Standard

    En annan sak jag funderat på, kan man t.ex. parallellkoppla två likadana ackar t.ex. två 3S med vardera 2200 mAh för att få ett "3S" med 4400 mAh? Eller skadar det ackarna på något vis? Hade tänkt mig lite längre flygtid, men den extra vikten kanske inte gör det värt besväret...

  13. #13
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Ja det går bra. Det enda du MÅSTE kolla är att det är lika många celler i bägge paketen. Du får inte dubbla flygtiden, då det kostar energi att bära mer vikt. När jag byter från litet batteri till stort batteri (+50gram/+10% vikt) i min Techone Tempo 3D går genomsnittseffekten upp cirka 10W (11%) 90W -> 100W.
    fredrik

  14. #14

    Standard

    batteriet råkade ligga några timmar för länge, halvljummet, 11.8V, vågar man köra på det batteriet, (9.6V NiMh)

  15. #15
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    NiMH går bara sönder med rök under laddning ifall en cell har dött. Kör på. 9,6V batteri är 8 celler, 11,8V är 1,475V, ganska optimalt för NiMH. Ladda denna tiden i framtiden i stället så får du bättre flygtid.
    fredrik

Liknande ämnen

  1. Dji naza batterifråga
    Av freno i forum Elektronik-Mjukvara-Hårdvara
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-10-31, 21:53
  2. Airbrushskola - Av nybörjare FÖR nybörjare
    Av Smajly i forum Allmänt och Tips
    Svar: 57
    Senaste inlägg: 2009-11-08, 12:41
  3. Nybörjare
    Av RR1922 i forum Elmodeller
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2009-05-18, 21:33
  4. Nybörjare
    Av blåflyg i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-04-12, 20:25
  5. Nybörjare
    Av jugg i forum FPV Allmänt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2009-02-11, 04:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •