Reklam

 
Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 62

Ämne: Skära frigolit, Hot Wire Cutter

  1. #21

    Standard

    Ska köpa VP rör och testa. Min båge är lite tung för att skära ut vingar med. Ska också koppla om mitt nätagg till 18V istället för 24 och se om det blir finare snitt.

  2. #22

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Synd att inte Transfunks frigolitskärare finns kvar längre att köpa men jag tror det finns en byggartikel i Allt om hobby om den. Skall kolla. Artikeln kan ju ge en del tips.

    /Bo

  3. #23
    mogges avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    377
    Jobb
    Statsanställd
    Klubb
    Växjö-rc

    Standard

    Ja, nu är vi på gång med Viggen-skärning enligt V-P Lipo receptet. Tyvärr så är jag kass på att bif. bilder men det skär otroligt fint o mallarna blev superbra. När detta projektet är färdigt blir det en SU-26-M enligt samma princip. Förstår inte hur svårt det kan vara. Två ledare med vanlig 1.5 kvadrat Fk kabel med pålödda 3,5 mm kontakter kopplade till VP-rör o kanthaltråd. Man bygger det på en timme o är igång. Visst det kanske krävs lite tester men vi kör 53 cm lång skärtråd. 3S Lipo. En styck 80 cm lång skärtråd 4S Lipo. Kanthaltråd 0.5mm. Mätte inte ens motståndet utan provade oss fram. Skär silkesrent. Drar ca. 3A resp 4A. Alla proffsen har ju naturligtvis synpunkter men ärligt talat:Who cares?Mogge

  4. #24

    Standard

    Jag har testat massor med varianter som inte har fungerat. Har en liten och en stor båge. Den lilla ska jag koppla till ett borstat fartreglage och servotestare tillsammans med LiPo nästa gång jag pysslar med det.
    Har testat att skära XPS skivor tunnare och det fungerar rätt så bra men det behövs lite mer modifieringar innan det fungerar perfekt. Några flak blev bra medans några fick kastas. Hade gärna fått lite mindre Angel Hair också så jag ska prova att gå ner till 18V istället.
    Ska prova VP rör men jag har svårt att se hur de ska spänna tråden tillräckligt eftersom glasfiberstavarna jag har nu är väldigt mycket hårdare än mjuka VP rör. I tråden om samma ämne på andra forumet verkar endel av problemen bero på just VP-Rör som båge. Men som sagt jag ska testa.

  5. #25
    mogges avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    377
    Jobb
    Statsanställd
    Klubb
    Växjö-rc

    Standard

    Jaha du Pumpe.som sagt skär vi enligt våran metod som jag anser överlägsen våra första skärningar i början på 70-talet.Har avverkat ca. 4-5 bågar genom åren. Vi upptäckte precis som du att lite bättre spänst i VP-röret vore att föredra. Därför var jag på snicken idag o skar till en fyrkantslist som jag stoppade in i den raka delen av skärbågen. Nu blev den betydligt styvare.Inte för att det var dåligt innan men nu fick VP-böjen ta mera av flexet. I USA kör man med 1 tums plaströr o det är möjligt att dom är styvare. Hur som haver så har vi som tidigare sagts skrotat både servotestare,fartreglage,transformatorer o allt annat än rakt upp o ner 3S-4S Lipos.Sedan är det möjligtvis så att rosa,blå o annat skärmaterial har andra egenskaper. Det blå vet jag är smuligare. Vi beställde cellplast 300 dvs. 30 kg kubikmetern hos XL-bygg o det är det finaste vi använt så långt. Hoppas det går bra för er därför det har blivit lite av a´ha upplevelse att skära igen nu när det blivit så enkelt.Ett rent ut sagt kul sätt att bygga på. Mogge

  6. #26

    Standard

    Har sett bilder på dedär 1tums plaströren tillsammans med grov pianotråd och det verkar vara modellen, lätt båge med bra spänst. Med trälisten jag har nu blir det en ganska tung båge. Fungerar bra när den hänger under skärbordet men den blir lite för tung för att skära efter mall.

    cellplast 300 är det eps eller xps?
    Det jag har skurit ut nu är BLÅ XPS 300.

  7. #27

    Standard

    Är tråden för varm eller matas materialet för snabbt när det blir mycket angel hair?

  8. #28

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,

    Hittade info om Transfunks "termosåg" som den kallades. Det var en byggbeskrivning i Allt om hobby nr 6 1983. Jag skanna in den som PDF och kretskortet i skala 1:1 är nedan i JPG. I PDF filen finns även en annons om termosågen från Aoh nr 3 1983 och beskrivning av sågen från Transfunks katalog 15 (ca 1991). Har för mig jag hade en Transfunk termosåg (antingen har jag byggsatsen kvar eller så byggde jag den, kommer ej ihåg - skall rota lite i källaren).
    Transfunk tog fram termosågen för de tänkte starta egen modellplanstillverkning men som troligen inte blev av men de sålde T-sågen som byggsats istället.

    /Bo
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Transfunk_Termosag_kretskort_skala_1-1.jpg 
Visningar:	237 
Storlek:	76,8 KB 
Id:	40582  
    Bifogade filer Bifogade filer
    Senast redigerat av bem den 2013-08-28 klockan 11:45.

  9. #29

    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    329
    Klubb
    Trelleborgs modellflygklubb

    Standard

    Kan universal laptopladdare fungera?

    typ

    http://www.24.se/laptop-laddare-univ...776-c-755.aspx

    som går att ställa på lite olika spänningar??
    Senast redigerat av flygrc den 2013-08-28 klockan 21:25.

  10. #30

    Standard

    Har testat två olika. En lyckades jag pajja och den andra hade kortslutningsskydd så den stängdes av såfort skärtråden kopplades in.
    Tänker jag rätt att den kan leverera max 5A vid 18V?? 90/18=5 min tråd nu verkar ligga på drygt 3A så det borde fungera.

    Jag lyckades ju hitta två likadana PC nätagg som jag seriekopplat, inget man bör hålla på med eftersom man kopplar bort jorden på den ena men jag ska ändå testa att koppla in den på 18V istället för 24V innan jag kasserar den.
    Det enda rätt är nog att gå över till LiPo om man ändå har laddare till dessa. Strömstyrkan/temperaturen är ändå ganska lätt att reglera genom att göra olika långa bågar. Spänner man upp en lång skärtråd så är det ju bara att flytta kabeln med en krokodilklämma tills man fått lagom temp och sen bygga bågarna efter det.
    Nästa gång jag beställer rc grejjer så slinker det nog med en 4S lipo för detta endamål så slipper jag harva på med nätaggregaten.
    Har ju också två borstade fartreglage som ligger och skräpar så jag ska testa det också.

  11. #31

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,
    Från Transfunks beskrivning av problemen med frigolitskärning nedan, som det blir svårt att lösa om man inte har en nån form av elektronisk styrning av strömstyrkan.

    "Det stora problemet är strömmatningen till trådan. Trådens resistans är nämligen starkt temperaturberoende. När tråden kyls av cellsplasten så behöver den mer ström. En konventionell transformatorreglering eller reglering med förkopplingsmotstånd fungerar rakt motsatt och ger enorma inställningsproblem. Så snart tråden kyls och vill ha mer ström så blir spänningsfallet över Rf större och tråden får istället mindre ström.
    Med triac-styrning [som termosågen har] får man en strömkälla med nästan noll ohms inre motstånd och strömmen kan enkelt ställas in med en potentiometer. Tyvärr ger en enkel triac-styrning fasansfulla störningar på nätet och stör ut radio, TV, slår ut datorter osv. Den är därför förbjuden. Men med mer komplicerad elektronik, s k nollgenomgångsstyrning [som termosågen har], får man en bra lösning - lite störningar och bra reglering med enkel inställning."

    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2013-08-29 klockan 08:55.

  12. #32
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bem Visa inlägg
    Hej,
    Från Transfunks beskrivning av problemen med frigolitskärning nedan, som det blir svårt att lösa om man inte har en nån form av elektronisk styrning av strömstyrkan.

    "Det stora problemet är strömmatningen till trådan. Trådens resistans är nämligen starkt temperaturberoende. När tråden kyls av cellsplasten så behöver den mer ström. En konventionell transformatorreglering eller reglering med förkopplingsmotstånd fungerar rakt motsatt och ger enorma inställningsproblem. Så snart tråden kyls och vill ha mer ström så blir spänningsfallet över Rf större och tråden får istället mindre ström.
    Med triac-styrning [som termosågen har] får man en strömkälla med nästan noll ohms inre motstånd och strömmen kan enkelt ställas in med en potentiometer. Tyvärr ger en enkel triac-styrning fasansfulla störningar på nätet och stör ut radio, TV, slår ut datorter osv. Den är därför förbjuden. Men med mer komplicerad elektronik, s k nollgenomgångsstyrning [som termosågen har], får man en bra lösning - lite störningar och bra reglering med enkel inställning."

    /Bo
    Jag har en sådan som jag byggde för många år sedan, kan starkt rekommendera den om ni har komponentlista och om det går att få tag på komponenterna. Men det fixar säkert en elektronikkunnig.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  13. #33

    Standard

    Hittade instruktionerna för Transfunks termosåg men det ser lite väl avancerat ut för mig även om det hade varit trevligt att ha den.

  14. #34


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Apropå bågar....
    Jag använde förr en pilbåge som ändå låg och skräpade - den gav mycket bra "spänning" på Kanthaltråden.
    Vill också minnas att vissa kompisar använde en sån här gammal "spännsåg" - http://www.solbergahembygd.se/inventarier/spannsag.jpg
    Har du ingen så kolla nån loppis eller nån auktion - kostar säkert inte många kronor och den går ju dessutom att spänna.
    Men alla sätt är bra så VP-rörbågen som Mogge tipsat om är nog den allra enklast att få tag i.
    Roger

  15. #35

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av LIP Visa inlägg
    Jag har en sådan som jag byggde för många år sedan, kan starkt rekommendera den om ni har komponentlista och om det går att få tag på komponenterna. Men det fixar säkert en elektronikkunnig.
    Har du den lilla "hobbyvarianten" eller den större "verkstadsvarianten" (lite större låda med kylflänsarna på) elektronikenheten? Eller den varianten med ännu större låda med inbyggd toriod-transformator?

    Komponentlista finns i bygganvisningen i PDF filen jag posta nedan.

    Gissar det skulle kosta några hundra kr i komponenter att bygga verkstadsvarianten idag. Och till detta en 50 Volt 100VA(voltampere) effekt toroidtransformator. Enda som kanske tar lite tid och krånglar till det för en som skall bygga en idag är att göra kretskortet men det finns flera metoder och kretskortet till denna termosåg är ju inte alltför komplicerat.

    /Bo

  16. #36

    Standard

    Värst vad jag läste snabbt då. Trodde bara att du hade lagt upp bilden på kretskortet.

    Vissa av komponenterna finns inte att köpa på elfa så man får nog leta lite för att få ihop den.
    Måste verkligen kretskortet vara exakt som på ritningen, det viktigaste är väl att rätt komponenter kyls?

  17. #37


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    På min iCharger vill jag minnas att det finns ett särskilt "friggosåg-läge". Men Mogges lösning verkar ju väldigt enkel så varför göra det mera komplicerat....
    Roger

  18. #38

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Pumpe Visa inlägg
    Värst vad jag läste snabbt då. Trodde bara att du hade lagt upp bilden på kretskortet.

    Vissa av komponenterna finns inte att köpa på elfa så man får nog leta lite för att få ihop den.
    Måste verkligen kretskortet vara exakt som på ritningen, det viktigaste är väl att rätt komponenter kyls?
    Du kan säkert bygga på ett s k experimentkretskort.
    Eller så kan du rita ut efter bästa förmåga med en etsfast penna och sen etsa bort kopparn runt om med etsvätska.
    Gjorde jag en gång med et kretskort och det gick fint.
    Såg även att det var nån firma på internet som gjorde kretskort på beställning åt en t ex från tidningsbild. Några hundringar vill jag minnas det kosta.

    /Bo

  19. #39

    Standard

    Det har du nog rätt i, har läst det tidigare. en iCharger har jag ju tänkt att skaffa mig nån gång i framtiden.

  20. #40
    mogges avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    377
    Jobb
    Statsanställd
    Klubb
    Växjö-rc

    Standard

    Nu skickade jag efter en I charger efter en rekommendation av en av våra flitiga medlemmar. Ska bli spännande. Men vad jag däremot kom att tänka på för alla som ska börja med friggoskärning. Det är väl kanske inte givet för alla men att skära själv är nästintill omöjligt. Vi bygger en Viggen och av "spillet" skär jag ensam ut en kropp till en 2x50mm fläktkärra. Det är småbitar men nästintill omöjligt att köra själv. Våra Viggenmallar som naturligtvis är av olika skärlängd från ände till ände. Där märker jag upp mallarnas utsida med ett tuschstreck. Först delar jag upp 90 grader därefter 45 grader sedan 22,5. Det kanske inte är givet om man är nybörjare men det är ju otroligt viktigt att den som har minsta skärlängd kör saktare. DVS. Precis som kamelkaravanerna på sidenvägen, konvojerna över atlanten under WW2, Napoleons krig osv. Den saktaste bestämmer farten. Det är ju för att komma ut i slutet på skärningen samtidigt. Vissa mallar har vi märkt 1-12 eller 22,5 resp 45 osv. Det var iaf så jag lärde mig i tidernas begynnelse.Men OK den som har längst väg att skära må bestämma farten. Akademiskt. Kul är det iaf. Mogge

Liknande ämnen

  1. Klä frigolit med papper
    Av Pumpe i forum Ritningar och Konstruktioner
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2015-06-26, 21:47
  2. Tunn vajer (wire)
    Av Örjan i forum Allmänt och Tips
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2013-02-27, 13:49
  3. CNC fräsa frigolit kropp?
    Av Meshuggah i forum Elmodeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-02-09, 09:26
  4. American Wire Gauge (AWG)
    Av sundqvistjohan i forum Elektronik
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-09-18, 17:39
  5. frigolit yeeh
    Av wesse i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-08-30, 06:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •