Reklam

 
Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 62

Ämne: Skära frigolit, Hot Wire Cutter

  1. #41
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bem Visa inlägg
    Har du den lilla "hobbyvarianten" eller den större "verkstadsvarianten" (lite större låda med kylflänsarna på) elektronikenheten? Eller den varianten med ännu större låda med inbyggd toriod-transformator?

    Komponentlista finns i bygganvisningen i PDF filen jag posta nedan.

    Gissar det skulle kosta några hundra kr i komponenter att bygga verkstadsvarianten idag. Och till detta en 50 Volt 100VA(voltampere) effekt toroidtransformator. Enda som kanske tar lite tid och krånglar till det för en som skall bygga en idag är att göra kretskortet men det finns flera metoder och kretskortet till denna termosåg är ju inte alltför komplicerat.

    /Bo
    Det är varianten med kylaren utanpå lådan, har fungerat mycket bra.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  2. #42

    puggens avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    477
    Jobb
    Statsanställd :)
    Klubb
    Växjö Rc -Klubb

    Standard

    Utan att ha läst alla inläggen i tråden kan jag som skärkompis med Mogge bekräfta att det är superenkelt att använda Lipoceller att driva frigolitsågen med. Vi driver den korta 0,5 m och 0,5 mm kantaltråd med 3s lipo och långa sågen knappt en meter med 4s lipo. Förr använde jag transformator som skulle justeras och donas med . Glöm detta och gör som ovan....

    /Roffe
    Flyg fort och lågt

  3. #43
    mogges avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    377
    Jobb
    Statsanställd
    Klubb
    Växjö-rc

    Standard

    Tur man har någon man kan muta med kaka o The. Nävars hoppas han orkar skicka lite bilder på vårat möte, men bättre än så här blir det inte. Superskärningar,var ordet sa Bull. Vad Bill sade vill jag inte berätta. Heppp

  4. #44

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    mogge,
    Har du fått hem din iCharger och provat "foam" skärarläget på den än?
    Kan den ha nån smart elektronik i sig, nåt liknande som Transfunks termosåg som löser det grundläggande problemet att när tråden kyls av cellsplasten så behöver den mer ström. Finns det nån beskrivning över vad foam läget på iCharger laddaren egentligen gör?

    /Bo

  5. #45
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Här är en trevlig liten film som David Windestål gjort med Flite Test gänget. Skäraren är gjord av VP-rör och det är kanske precis en liknande lösning som Mogge har?


  6. #46
    mogges avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    377
    Jobb
    Statsanställd
    Klubb
    Växjö-rc

    Standard

    Det var faktiskt Mc Regor som rekommenderade I Chargern o den kom hem igår. Paketet innehåll en massa annat godis bl.annat ackar som jag sitter o laddar nu. Verkar vara gedigen konstruktion. Den lilla 106B som jag köpte hade även en liten Cd medskickad. Jag skummade bara igenom den då tiden inte riktigt räcker till. Men den ska som sagt innehålla foam-läge. Det är för stunden inte aktuellt att testa eftersom vi kör med Li-Po. Funkar super. Vi kör som sagt med 0,5 mm Kanthal. Därför så är det beroende på trådens tjocklek o längd som avgör hur många celler man behöver. Vi körde 3S 2250 acke i ca 20 minuter. kvar i acken 50%. Samma med 4S 2200. Man kan ju precis som någon skrev sätta en krokodilklämma på en ledare o testa ut lagom längd.Sedan är det Davids idé som jag kopierat. Däremot upptäckte jag att vid långa skärtider så har lödningen släppt, men det löste jag med lödtenn med mera blyinnehåll.Ska man börja med denna halvt bortglömda teknik så finns det inget enklare än att köra Li-Po. Tar ingen plats,väger inget o är inte ivägen. Däremot så ska man nog göra skärbågen så kort som möjligt beroende på flex. David verkar köra med 1 tums USA rör med något tjockare gods. Det kommer snart en byggtråd gällande just våra Li-Po skärningar. Annars finns som visats väldigt bra info via David m flera.Har fått en ny energi byggandet iom detta Mogge

  7. #47

    puggens avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    477
    Jobb
    Statsanställd :)
    Klubb
    Växjö Rc -Klubb

    Standard

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	13881904664C36EF23.png 
Visningar:	279 
Storlek:	38,1 KB 
Id:	40712Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	1390353154333B1EDE.png 
Visningar:	250 
Storlek:	37,8 KB 
Id:	40713Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSCN1057.jpg 
Visningar:	357 
Storlek:	109,1 KB 
Id:	40714Här skär Mogge o jag kroppssektioner till Viggen med Lipo som strömkälla min kropp snart klar saknas lite i nosen...

    /Roffe
    Flyg fort och lågt

  8. #48

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Jätteintressanta bilder!!

    Finns dom i fullskala??

    (Bilderna, alltså...)
    Retroholic!

  9. #49

    puggens avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    477
    Jobb
    Statsanställd :)
    Klubb
    Växjö Rc -Klubb

    Standard

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC03717.jpg 
Visningar:	339 
Storlek:	128,9 KB 
Id:	40717Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC03716.jpg 
Visningar:	325 
Storlek:	120,8 KB 
Id:	40718

    Större än så här blir dom inte tyvärr...om du klickar på dom kommer en enkel byggtråd senare

    /Roffe
    Flyg fort och lågt

  10. #50

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Tackar!
    Mycket bättre!
    Retroholic!

  11. #51
    mogges avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    377
    Jobb
    Statsanställd
    Klubb
    Växjö-rc

    Standard

    Om ni lugnar er lite så kommer det snart en liten byggtråd. Kanske inte så mycket om bygget av Viggen, för det har ju David med flera så informativt beskrivit. Jag har som faktiskt, blivit, Diplomerad Prototypmästare, bara det. Sant. Jo,vars, brukar göra prototyper mest inom medicinteknik men låter andra förfina mina ideér. I det här fallet kan det inte bli enklare. I stället för att dela mallarna kör vi numera för att få fina övergångar i luftkanaler eller vad som köra så att säga hål rakt igenom. Det innebär i praktiken att i stället för att löda ledarna så kör vi med flatstift. Det i sin tur vad gäller Viggen eller Draken eller vad som är att vi borrar hål med platt borr genom kanalen. Lossar flatstiftet i bortre änden och trär igenom tråden. Kopplar ihop och skär kanalen. Lossar tråden och kanalen är 100% samkörd. Det är synnerligen enkelt, hoppas bara ni fattar hur jag menar. Dels så slipper vi lossade lödningar i och med att vi mekaniskt klämmer flatstiften dels får en fin passning. Men som sagt det kommer mera och detta systemet kommer jag att använda till min blivande SU-26-M med en profil från Goldbergs alldeles ypperliga vinge. Med 300 Cellplasten och utskurna hålrum blir det exempelvis en jättefin vinge. Mogge

  12. #52


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Snygga ynglingar...
    Roger

  13. #53
    mogges avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    377
    Jobb
    Statsanställd
    Klubb
    Växjö-rc

    Standard

    Mc Regor: PFFFFFSSSTTTT.Mogge

  14. #54

    Standard

    Vad tror ni om allt angel hair som blir när jag skär? Är tråden för varm eller för kall? Går det för snabbt eller för sakta.
    Det är rätt mycket jobb att borsta bort allt

  15. #55
    mogges avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    377
    Jobb
    Statsanställd
    Klubb
    Växjö-rc

    Standard

    Skulle tro det beror på hastigheten. Lite osäker eftersom vi labbat med olika fart på skärningen. Du ska nog köra saktare men det innebär ju att skär du för sakta så får du en utbränning som gör spåret mycket grövre än tråden. Testa på lite spillmaterial. Sedan har det säkerligen lite att göra med vilken typ av "cellplast" du använder. I vårat fall har det fungerat alldeles ypperligt. Sedan har Biltema ett Lightspackel som med fördel kan användas. 29:95 tuben. Fungerar perfekt. Puggen ligger ett par ljusår före mig i tillverkningen, vilket passar perfekt, eftersom han gjorde lumpen på F-17 och liksom vet hur det ska vara. Men så här långt så blir det mycket egentillverkat flyg med "cellplast".Mogge

  16. #56

    Standard

    Då blir det nog att jag får leva med det. Eftersom mitt skärbord sluttar och materialet glider själv så blir det svårt att få lägre hastighet, men jag ska prova. Var på jula igår men jag glömde helt bort VP rören...

  17. #57
    mogges avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    377
    Jobb
    Statsanställd
    Klubb
    Växjö-rc

    Standard

    Vi gör så att när vi skär vingar eller kroppshalvor så lägger jag en stor svetsmagnet,1kg eller så, på materialet. då ligger det garanterat stilla och det påverkar inte skärningen såvitt vi kan se. Sedan kan det vara att du har för hög spänning i tråden eller en kombination av hastighet o värme. Våran tråd ryker knappast någonting.... Ska bygga en skärare till men den ska bli väldigt kort ca 30 cm. Då blir förmodligen 3S för varmt, så jag drar kanthaltråden även genom bågen för att öka längden på motståndstråden. Men som sagt det är våra tester då vi uteslutande kör LI-Po....

  18. #58

    Standard

    Mogge och Puggen
    Vart har ni handlat 100mm skivorna och hur mycket har ni betalat.
    Jag köpte två skivor Styrofoam250 idag och fick betala 176kr/kvm, den är falsad också så den det går ju inte att nyttja hela ytan.

  19. #59

    puggens avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    477
    Jobb
    Statsanställd :)
    Klubb
    Växjö Rc -Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Pumpe Visa inlägg
    Mogge och Puggen
    Vart har ni handlat 100mm skivorna och hur mycket har ni betalat.
    Jag köpte två skivor Styrofoam250 idag och fick betala 176kr/kvm, den är falsad också så den det går ju inte att nyttja hela ytan.

    Vi har köpt dom hos XL-bygg , 130:-/skivan när vi köpte en hel bale med 5 st och det är inga fasningar eller något i den stilen.
    Hårdheten är S300 men det går nog lika bra med S200.
    /Roffe
    Flyg fort och lågt

  20. #60

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av puggen Visa inlägg
    Vi har köpt dom hos XL-bygg , 130:-/skivan när vi köpte en hel bale med 5 st och det är inga fasningar eller något i den stilen.
    Hårdheten är S300 men det går nog lika bra med S200.
    /Roffe
    Vad är det för mått på era skivor? Måste kolla med XL bygg när jag har använt upp allt dehär.

Liknande ämnen

  1. Klä frigolit med papper
    Av Pumpe i forum Ritningar och Konstruktioner
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2015-06-26, 22:47
  2. Tunn vajer (wire)
    Av Örjan i forum Allmänt och Tips
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2013-02-27, 14:49
  3. CNC fräsa frigolit kropp?
    Av Meshuggah i forum Elmodeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-02-09, 10:26
  4. American Wire Gauge (AWG)
    Av sundqvistjohan i forum Elektronik
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-09-18, 18:39
  5. frigolit yeeh
    Av wesse i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-08-30, 07:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •