Reklam

 
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Koppla mottager genom fartreglage för att få ström (AR8000 => Starmax J 3 Cub)

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1

    Question Koppla mottager genom fartreglage för att få ström (AR8000 => Starmax J 3 Cub)

    Hej,

    Jag har fått information att jag ska kunna koppla min mottager till fartreglaget för att få ström till den. Men när jag tittar på kablarna som går ut från fartreglaget är det endast den kabel som ska gå till accen och en som ska gå till "Throtel" (ch3).

    Gör Ch3 att mottagaren även får ström? Jag skulle helst vilja slippa ha ett extra batteri till mottageren nämligen.


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	WP_000244.jpg 
Visningar:	188 
Storlek:	87,0 KB 
Id:	31750

    Med vänlig hälsning

    c-o

  2. #2
    bogieboys avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    1 057
    Jobb
    Svetsare, Verkstadstekniker
    Klubb
    Växjö backyard flyers ;-)

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Cok Visa inlägg
    Hej,


    Gör Ch3 att mottagaren även får ström? Jag skulle helst vilja slippa ha ett extra batteri till mottageren nämligen.

    c-o
    Japp har du den inkopplad när du kopplar på batteriet får mottagaren ström!




    Tapatalk 2

  3. #3

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Cok Visa inlägg
    Hej,

    Jag har fått information att jag ska kunna koppla min mottager till fartreglaget för att få ström till den. Men när jag tittar på kablarna som går ut från fartreglaget är det endast den kabel som ska gå till accen och en som ska gå till "Throtel" (ch3).

    Gör Ch3 att mottagaren även får ström? Jag skulle helst vilja slippa ha ett extra batteri till mottageren nämligen.

    c-o

    CH3-kabeln: + (röda) o - (svarta) är ihopkopplade på mottagaren (på de flesta iallafall) så om ditt reglage (ESC) har inbyggd spänningsregulator (BEC) så ja, som bogieboy skriver. Står det OPTO på reglaget så har den inte BEC - men på din står det inget så det är bara att testa
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  4. #4

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Lite off topic kanske men på en AR8000 (och andra JR/Spektrum) sitter trotteln på första kanalen.
    Detta spelar ingen roll då man kan sätta matningen på precis vilken kanal som helst.
    Alla plus är förbundna med varandra på mottagaren liksom alla minus är förbundna med varandra så att servon och vad man nu kopplar in på kontakterna får sin matning direkt från den inkopplade strömkällan.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  5. #5

    Standard

    Tack alla för svaren, ska testa när jag får tag på rätt laddare och acc

  6. #6

    Standard

    En följdfråga då. Min tanke är att koppla in ett 4s acc, men jag har läst att om man har 4s eller mer så bör man ha en extern BEC.

    är det ett måste?

  7. #7

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    det beror mer på vilken setup du har och om du vill ha lite säkerhet med mottagar acc och sådana saker.
    på min helikoptrar kör jag 12s och intern bec.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  8. #8


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    ...och det beror väl kanske främst på om man har en s.k linjär BEC eller en switchad BEC. Med en switchad BEC så brukar det inte vara några problem men en linjär BEC skall nog inte användas med en 4S-setup för då blir det mycket effekt att bränna bort - och det brukar inte gå så bra .
    Hälsningar
    Roger

  9. #9

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    ...och det beror väl kanske främst på om man har en s.k linjär BEC eller en switchad BEC. Med en switchad BEC så brukar det inte vara några problem men en linjär BEC skall nog inte användas med en 4S-setup för då blir det mycket effekt att bränna bort - och det brukar inte gå så bra .
    Hälsningar
    Roger
    Finns det något magiskt sätt man kan lista ut om det är en linjär alt switchad?

  10. #10
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Switchad är det om den är märkt SBEC. Det finns från 40A och upp på hobbywing/Turnigy Plush. På billigare kinareglage brukar det vara SBEC från 80A och upp. Ingen speciell märkning så är det linjär bec. Är det ESC:en i översta inlägget så har den rätt säkert ingen SBEC. Det är ett så bra reglage så jag hade lagrat det i runda arkivet på en gång (soptunnan). Jag kör inget billigare än Hobbywing Funfly/Turnigy Plush.
    fredrik

  11. #11
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Switchad är det om den är märkt SBEC. Det finns från 40A och upp på hobbywing/Turnigy Plush. På billigare kinareglage brukar det vara SBEC från 80A och upp. Ingen speciell märkning så är det linjär bec. Är det ESC:en i översta inlägget så har den rätt säkert ingen SBEC. Det är ett så bra reglage så jag hade lagrat det i runda arkivet på en gång (soptunnan). Jag kör inget billigare än Hobbywing Funfly/Turnigy Plush.
    Har Plush SBEC? Hade uppfattat som att alla Plush med BEC var UBEC, men sett att en del i Trust serien är märkta SBEC, eller missupfattade jag dig här?

  12. #12
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    UBEC står för Universal Battery Eliminator Circuit. Det är separata BEC som är märkta så. Alla turnigy plush är ESC med eller utan BEC. De som har BEC och är över eller lika med 40A har SBEC. Den Turnigy Trust jag provat brann, så jag provar inte igen.


    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...ontroller.html står det:
    bec mode : switching

    Dvs switchande BEC.


    edit tittar på Plush 40A som det står linear på fastän den är switching. Och på Plush 80A står det UBEC fastän det är SBEC. Det är bättre att titta på specifikationerna på hobbywings hemsida, de skriver rätt. http://www.hobbywing.com/index.asp
    fredrik

Liknande ämnen

  1. koppla servo till ys-x4 - ström?
    Av Wilhelm Rejnus i forum Hexa
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-08-08, 21:42
  2. Starmax F-16 med vecktor trust.hur koppla i mottagare??
    Av lennart wiklund i forum Turbin och EDF modeller
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-07-14, 21:12
  3. Hur koppla kablarna motor/fartreglage?
    Av gimbo i forum Elmodeller
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-04-12, 17:45
  4. Beräkning av ström
    Av Sigun i forum Elmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-09-09, 16:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •