Reklam

 
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Filma över öppet hav, med vad?

  1. #1

    Standard Filma över öppet hav, med vad?

    Fick en liten utmaning...

    Om man vill filma nånting ute på havet (ca 1km ut), vad rekommenderar ni då?
    Helst ska det vara vågor på havet då det är ett måste.

    Flyg med gimball... handstarta jo, men landning?
    Multikopter med gimball... om fel -> plums, borta.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Om du skall starta/landa 1km ut på havet är en sak. Att starta och landa vid kusten och sedan flyga ut en kilometer (med FPV) är en annan.

    Om start/landning ute på havet hade jag nog föredragit en Hexakopter med majoriteten elektronik vattentäta samt lite extra frigolitflottörer så att om det dimper ner så kan man plocka upp och rädda det mesta. Hexa för att man skall ha redundans om en motor eller ESC lägger av så är farkosten fortfarande flygduglig.

    Om start/landning vid kusten hade jag föreslagit en Skysurfer eller liknande foamie flygplan med FPV samt en OSD med inbyggd autopilot för sk. RTH "Return To Home" tex RVOSD 5.1. Samma där skydda elektroniken så mycket som möjligt att om den dimper ner av okänd anledning så blir minimalt vattenskadat innan du hinner ut till platsen med båt.

  3. #3

    Standard

    En lokal kompis sänkte sin MikrokopterXL i vattnet

    POFFF!
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  4. #4

    Standard

    Glömde säga, kommer nog starta från båt där ute på havet. Landa med, är det tänkt. =)

    Som du säger Fluf om hexan. Om en motor dör på en quad så är det kört, en hexa klarar av det om man byggt rätt och en octa kostar för mycket. En kines-hexa-ram med tillförlitliga motorer och ESCs samt en Futaba 617-mottagare och ett KK2 skulle nog bli rätt billigt. Antagligen med en GoPro Hero HD 2 eller dylikt under i en enkel 2-axlig gimball. Kan ju sätta frigolitflottörer inne i ramen eller nåt, runt om kanske, vill ju ha fri bild rakt fram så det borde bli en gimball tillräckligt långt under så man slipper armar och proppar i bild. Hm hm... tänkte först på en quad med flottörer. Bägge flyger när de funkar, hur vet man om hexan tappar en motor? Man vill ju inte göra några kraftiga svängar med en motor borta.

    UndCon... huh!!! Ryser!
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  5. #5

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Tog mäklarkort får nån månad sen på en udde. Satte fast frigolitklossar som jag lade i en plastpåse för att hålla ihop det vid ev krasch. 1l frigolit lyfter ca 1kg i vatten. Vill du bara vara vara säker på att kunna bärga grejorna skulle jag inte hänga på för mycket frigolit då maskinen blev rätt vindkänslig. Dela upp klossarna så att en kan lossna utan att den sjunker.

    /Stefan
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	uploadfromtaptalk1346594038788.jpg 
Visningar:	139 
Storlek:	118,2 KB 
Id:	31756  

  6. #6
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av SteffeB Visa inlägg
    Tog mäklarkort får nån månad sen på en udde. Satte fast frigolitklossar som jag lade i en plastpåse för att hålla ihop det vid ev krasch. 1l frigolit lyfter ca 1kg i vatten. Vill du bara vara vara säker på att kunna bärga grejorna skulle jag inte hänga på för mycket frigolit då maskinen blev rätt vindkänslig. Dela upp klossarna så att en kan lossna utan att den sjunker.

    /Stefan
    Juste Y-hexa är det lika stabilt som en stjärn-hexa? Kan tänka mig att man sparar en del vikt på ramen med Y-principen.

    @ Ålänning - Om du skall fota med en GoPro, kör den helt enkelt i sitt vattentäta skal, det är trots allt den dyraste biten. Om två HX900 servon för 3$styck ryker i vattnet är det inte hela världen. HK V2 med mottagre med mera kan du nog få ganska vattensäkrat (trots allt inte U-båt här utan snarare skvätt/snabb dopp i värsta fall).

    Om du har ESC's som inte blir för varma kan du försegla dem i ändarna av krympplasten med smältlim få få dem vattensäkrade, se bara till att inte ha någon ström till motorerna om den går ner, då ryker nog ESC ändå ^^

    Vet inte om det finns överspänningsskydd man kan sätta på LiPo, dvs om något kritiskt strömförande blir blött och kortsluter så skall inte hela schabraket börja brinna. Så länge man bygger efter principen att så när som på motorerna att man skall kunna nödlanda på vatten så är du nog home-safe.

  7. #7

    Standard

    Vilken modell är bäst att filma med då? Är en vanlig tricopter sämst? Octo för dyr anyway? Hexa överkomlig? Quad billigast? Bara man har "pontoner"? Har ju en tricopter, den kostade ju int mycket. Men nu tänker jag på vilken som är bäst att filma med? Alltså inte stillastående utan nog lite smooth flygande. Är det kanske ingen skillnad mellan quad-kors, hexa-stjärna och octa? Vilken nackdel vill man inte ha? Om man hamnar i vattnet så håller väl motorerna om man sköljer dem i sötvatten efteråt och torkar upp osv? Det handlar hur som helst om några hundralappar (euro) om det skiter sig, inte såå farligt. Är ju filmen man vill ha. =) Nämenjomen... hur är det med vindkänslighet?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  8. #8

    Standard

    Alla är vindkänsliga - frågan är bara hur mycket.
    För att isolera kameran från resten av rörelser, antingen från din flygning eller yttre faktorer som vind - så har man en gimbal.

    Utan gimbal blir det mycket sämre.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  9. #9

    Standard

    Sant, om det blåser så är nog en gimbal viktig... Men kasnke man kan filma när det inte blåser och bara är dyningar, då är det ju iaf vågor. =) Jah, måste väl prova flyga i vind på land först. Menar du gimbal som är gyro-stabiliserad eller en gimbal som även är fpv-manövrerad?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  10. #10

    Standard

    På min MultiWii kan jag styra Gimbal själv och den styrs av gyrot.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  11. #11

    Standard

    Blir nog en quad nu, ingen hexa, step by step måste jag ju bara hålla på. =) DJI verkar ha trevliga modeller.... men man kanske ska "satsa" på en billig rackare från HK istället först, vet ej, än...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  12. #12

    Standard

    Jag använder min Gaui 500X för att jaga båtar

    Driver Svenska FPV forumet http://fpv.nu
    Trex 700 Vbar, Trex 500BeastX,
    QAV500 Openpilot Revolution , T8FGS

Liknande ämnen

  1. Öppet meeting i Södertälje 16-17 juni 2012
    Av Steffe i forum Meetings och träffar / Kalendarium
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-06-16, 23:53
  2. Filma från luften
    Av Lancair i forum FPV Allmänt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-09-07, 08:28
  3. FPV över Kalmar
    Av UndCon i forum FPV och Flygfoto - Båda dina egna och andras
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-08-29, 22:23
  4. Zero och P51 över Bredlanda
    Av Kenny i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-07-31, 12:05
  5. Filma från helikopter
    Av mac77 i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-08-10, 19:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •