Tappade radiokontakten med min ESM Spitfire under flygning.

Allt i kärran var nytt, Futaba S3005, S3010, S3003. Futaba orginalon/off och förl. kablar och Y-kablar. Det är extremt osannolikt att någon kabellossade under flygning.

Mottagaren var ny Futaba 617FS, mottagaraccen (instant 6v) var ny ochfulladdad. Sändaren (Futaba T8FG) är 2år gammal. Sändaren har hanterats mycket varsamt och alltid fraktats i enstandard futaba aluminiumväska. Den har aldrig utsatts för hårda stötar ellervatten. Mjukvaran är inte uppdaterad. Jag har kollat kabeln till antennenprecis där den viks och den ser hel ut. Orginalaccen utbytt mot en LIPO 7.4volt, ca 1 år gammal och laddat utan balansering med jämna mellanrum.

Jag hade varit i luften i ca 4 minuter när kontakten brötsoch planet var 150-300 meter från mig. Tyvärr svårt att vara mer exakt.
Analys efter kraschen:
Mottagaren intakt och fungerade.
Rätt modell inställd i sändaren.
Mottagaraccen var fortfarande ny och fulladdad
Alla kablar var intakta och det som hoppat loss gjorde det sannoliktnär vingen och kroppen åkte åt varsitt håll.
Kontakten mellan sändare och mottagare fungerade när jag provade direktefter kraschen.
Sändarens antenn var vinklad enligt manual under flygningen.
Mottagarens antenner var placerade i 90 graders förhållande enligtmanual.
Ingen glappkontakt har upptäckts, då jag kontrollerat alla kablarna.

Efter kraschen gjordes ytterligare rangecheck genom den inställningenpå sändaren. Då bröts kontakten efter ca 35-40 meter om jag skymdesändare/modell. Normalt brukar jag gå ca 60 meter utan att den bryts. Jagprovade på en annan modell som jag tidigare kunnat gå ca 60 meter medbibehållen kontakt och där bröts kontakten mellan sändare och mottagare ocksåvid ca 35-40 meter.

Jag hade gjort 6 flygningar tidigare under kvällen med 2 andramodeller. Vid de flygningarna var jag minst lika långt bort med bibehållenkontakt mellan sändare och flygplan.

Ett par dagar senare gjorde jag ytterligare en rangecheck med accen somjag hade i sändaren vid haveritillfället och medföljande orginal acc. Accen somanvändes vid haveriet visade även denna gång på 8 volt, orginal accen visade7.7 volt. Då nådde haveri-accen en bra bit över 60 meter när kontakten medplanet försvann. Orginalaccen klarade ca 2 meter längre. Alltså borde det intevara accen, samtidigt som den klarade betydligt mer än 25 meter längre då, änvid haveritillfället.

Jag är ganska ny inom detta ochlyckas inte få rätsida vad som orsakat kraschen. Som jag ser det kan det varaLIPO-accen som visar rätt spänning, utan att för den sakens skull ha någon,eller? Det kan också vara så att sändaren på något sätta har en defekt, eller?Båda känns långsökta, men jag vet inte vad jag skall tro eller hur jag skall gåtillväga för att lösa gåtan. Vågar inte använda sändaren igen förrän jag vet.Det är för mig tydligt att felet inträffat på den sidan.

Jag tar gärna emot felsökningsförslag och lösningsförslag från er somär mer erfarna inom området.

mvh Emil