Reklam

 
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 43

Ämne: Haveri pga. tappad kontakt mellan sändare och mottagare. HJÄLP!

  1. #21

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Warben smällde en fin kärra på RCFF:s årsmöte i Horn.
    Ryktet säger att han körde med en Futaba, där mottagaren fick värmefnatt!!

    Kan kanske vara en anledning....
    Retroholic!

  2. #22
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Med en så stor modell skulle jag inte våga köra Instant batterier med hög Ri. Vad drar setupen om du stångar servona i ampere? Det räcker att en cell är dålig så faller spänningen markant.

    btw rangecheck genom människokroppen är värdelöst, räckvidden ungeför en fingerbredd, då kroppen innehåller vatten. Radion har frekvens av vattenatomens självsvänging, jämför mikrovågsugn.

    På din sändare ska du välja knappen rangecheck i stället för att prova genom din kropp.

    Jag har haft liknande problem i en Futaba 7C/FrSky 8-kan FASST setup, Det berodde på ett servo som gick i ändläge och drog häftigt med ström, så att spänningen dippade till mottagaren. Mottagaren gick inte ens i failsafe. Jag hade linjär BEC i en elsetup.
    fredrik

  3. #23
    Matsas avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    617
    Jobb
    UH-Tekniker på Holmen Paper
    Klubb
    Spinn, Söderköping

    Standard

    Hej Emil

    När du säger att du är "rätt så ny inom detta" och modellen är en Spitfire så tänker jag genast på gårdagens flygning
    när en P47'a i 40 storlek slog i asfalten efter en liten krusidull i medvind (ca 5 sekundmeter) på F13 Norrköping.

    Jag menar inte att du är en dålig pilot, för det är lätt gjort att vingen viker sig på en krigsfågel om man tex svänger av
    i medvind och hastigheten inte är så hög, och det kan nog kännas som man tappat
    radiokontakten med planet.

    Hoppas att modellen går att laga.

    Matsa...

  4. #24
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Matsa´s kommentar är intressant.
    Man skall komma ihåg att flygfart och avläst fart över marken är två olika förhållanden.
    Flyg fart är den fart som flygplanet bör ha i förhållande till omgivande luft. Om lufthavet rör på sig i samma riktning som flygplanet, (medvind) och man tycker att det går fort så får man lov att acceptera det och inte sänka farten för att det går fort i förhållande till marken, för då är man illa ute.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  5. #25

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Matsa Visa inlägg
    Hej Emil

    När du säger att du är "rätt så ny inom detta" och modellen är en Spitfire så tänker jag genast på gårdagens flygning
    när en P47'a i 40 storlek slog i asfalten efter en liten krusidull i medvind (ca 5 sekundmeter) på F13 Norrköping.

    Jag menar inte att du är en dålig pilot, för det är lätt gjort att vingen viker sig på en krigsfågel om man tex svänger av
    i medvind och hastigheten inte är så hög, och det kan nog kännas som man tappat
    radiokontakten med planet.

    Hoppas att modellen går att laga.

    Matsa...
    +1 på den; missade själv "ny på detta" - Den kommentaren har man fått ett antal gånger under skolflyg, att: -"den fungerar inte" (dvs radion) när nybörjarn haft full kontroll på alla kanaler via slavsändaren och gått i stall - vanligen i medvind och/eller under lätt stigning
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  6. #26
    ewaldss avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Inlägg
    532
    Jobb
    Tekniker
    Klubb
    Trelleborgs modellflygklubb

    Standard

    Många teorier o faktum kvarstår ju att det KAN fortfarande vara radion som felar.
    Jag har själv haft en sändare som bara tvärdött.. Ingen utsignal, alltså.. Display o allt annat funkade som vanligt. Även denna alltid varsamt behandlad och aldrig tappad. O det hände även mig mitt under flygning. Dock återkom aldrig utsignalen i min.
    Det va visserligen en 35MHz men det kan ju vara dåliga lödningar även i en 2,4. Tänkte på din räckviddskontroll när signalen plötsligt försvann?? Så jag hade nog fått kollat upp den, åtminstone...
    Sen kan det, som redan sagts, vara en himla massa andra orsaker men tyckte ändå det va lite mysko med din räckvidd??

    /Micke

  7. #27

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Emil Visa inlägg
    ---
    Orginalaccen utbytt mot en LIPO 7.4volt, ca 1 år gammal och laddat utan balansering med jämna mellanrum.
    ---
    Och, det är inte så att det är glapp där iom du tar (väl?) ut acken när den laddas? Det brukar ta längre tid än du använt utrustningen men har sett tex. stiften i radio lossna efter längre tids vickande när batterikontakt åkt i och ur.
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  8. #28

    Standard

    Tack för allt engagemang!
    Kärran är tyvärr bortom räddning i min värld. Det går att tadelar om någon behöver...
    Jag har svårt att tro att det har med mottagaraccen attgöra, då kontakten bröts abrupt och aldrig kom tillbaka. Men, vem vet kanske ärdet den ändå. Accen är en ny 6v Instant, som varit laddad 2 gånger. Alla servoni modellen skall klara 6v enligt spec.
    Jag hade inte ställt in någon failsafe. (kommer att göra deti framtiden)
    Allt i modellen var nytt och har inte varit återanvänt.Kärran hade gjort ca 10 korta flygningar. Detta var första flygningen med denkärran för dagen.
    Allt är Futaba original, förutom accen i sändare som är enLIPO 7.4 volts. Original är en NiMh 7.2 volts. Accen är använd i drygt ett åroch laddad ett flertal gånger. LIPOaccen tas alltid ur vid laddning och jagmärker inte något glapp. Sändaren visade på 8 volt under kraschen. Kanspänning/kraft i LIPO accen ändå spela ett spratt??
    Jag är för en gångs skull säker på att det inte var pilotfel.Jag stod tillsammans med mina kamrater och tittade på modellen i 20-30sekunder, medans den flög utan att bry sig om att jag viftade på spakarna såmycket jag orkade. När kontakten bröts ylade min OS-200 på 3/4 gas med en 18x8, gissningsvis runt 7000 rpm.
    Jag hann till och med att prova vinkla antennen i olikalägen precis före kraschen, utan effekt. Under flygningen och när kontakten bröts stodden i 90 graders vinkel i förhållande till sändaren.
    Det var ca 18 grader i luften och det var på eftermiddagendå solen skymde sig bakom molnen. Mottagaren satt med kardborre på undersidanoch var inte inlindad i något. Den borde inte blivit för varm, men vem vet?
    Kontakten mellan sändare och mottagare fungerade direkt närjag provade efter kraschen och sändaren var avstängd medans jag letade uppmodellen.
    Jag har provat att rycka och dra i alla kablar, utan att jagsett någon glappkontakt.
    Batteriet har fortfarande tillräckligt med kräm för att viftamed alla servon samtidigt, utan att spänningsindikatorn går ifrån att visa”mycket bra”.
    Range-test utfördes med ”rangecheck-mode” på radion. Jagville bara beskriva att kontakten dog när min kropp skymde sändare/modell. Omjag inte skymde med kroppen, fungerade kontakten vid 35-40 meter. Detta haraldrig hänt tidigare, utan då har det fungerat även om jag skymde med kroppen.Just den kvällen hade jag sämre räckvidd än jag haft tidigare. När jag testat iefterhand är räckvidden som den skall.
    Det kan vara så att strömbrytaren slagit av sig själv, menjag fattar inte hur. Det var inte ”trångt” runt knappen, så vibrationerna bordeinte ha kunnat åstadkomma det. Sedan har vi det med sämre räckvidd vid testet.Mycket knepigt.
    Eftersom jag inte är så bevandrad inom el/elektronik har jagenligt tips mailat minicars och hoppas att de svarar mig. Leverantören som jagköpt grejorna ifrån har lagt ner sin butik, så jag får lita till importören.Förhoppningsvis tar de in alla grejorna och felsöker. Vi får se vad de sägernär de svarar.

    mvh Emil


  9. #29

    Standard

    Jag har inte Futaba själv, men många i klubben har det.
    Jag har sett exempel på att själva antenn biten (den oskärmade lilla biten) i slutet på sladden hade gått av, den såg ok ut om man inte kollade noggrant.

  10. #30
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Hej igen,det som gör att jag kan tänka mig att elförsörjningen bröts är att jag TROR att din 617 har batterifailsafe från början,denna gör att om spänningen sjunker så dras motorn ner till tomgång.
    Bryts elförsörjningen helt på en gång så är det sista input som gäller d.v.s fullgas..
    Är det så att kärran for iväg "för sig själv" på fullgas så tyder det på att den har varit helt strömlös.
    Sen varför vete sjutton..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  11. #31

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Jag har för mig att default på vanliga failsafe är att servon hålls i senaste läge på alla Futaba (utom gamla PPM förstås) om sändarsignalen försvinner. Det gör att man inte kan utesluta fel på sändaren. Spänningsfailsafe har Futaba ändrat på senare modeller men det är inte troligt att spänningen legat i det intervallet cirka 3-4 V i detta fall. Ihop med resultatet på räckviddstestet gör att någon kunnig bör titta igenom sändaren för eventuell glappkontakt. Annars är ju korrosion i kontakter i flygplanet en klassiker speciellt om det förekommer icke guldplätterade och slitna kontakter där kontakten återkommer efter en krash. Kan bli konstiga avbrott i NIMH ackar men det var en tidigare generation, vet inte hur det är med de nya typerna.

    /Ingemar

  12. #32
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 159
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Är det inte så på Futaba att om kontakten mellan sändare och mottagare bryts så går gasen till tomgång!
    Det är defaueltläge om man inte ändrar på failsafe själv.
    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

  13. #33

    Standard

    Att räckvidden tillfälligtvis var så mycket kortare och dessutom med två olika mottagare monterade i två olika modeller tycker jag pekar mot sändaren. För du använde väl inte samma mottagarack i den andra modellen du gjorde räckvidstest på?

    Jag råkade ut för exakt samma fenomen men då på ett Frsky system. Men där tappade jag fullständigt kontakten med modellen som utan inprogrammerad failsafe gick men fulll spett i backen. Efteråt fungerade allt som det skulle. När jag gjorde räckvidstest var dock räckvidden bara hälften jämfört med en likadan mottagare. felet visade sig vara att ena antennsladden i mottagaren lossnat. Men ett liknande fel är ju otänkbart i detta fall. En kallödning i sändaren som visar sig när den varit påslagen en stund? Även om Futaba är kända för sin kvalitet så måste det ju kunna hända någon gång.

    Håller med om att det vore intressant att skicka sändaren till Minicars för en kontroll. Hittar dom ett fel som kan antas vara en miss vid tillverkningen är dom skyldiga att åtgärda det utan kostnad. Man ska visst även kunna få viss ersättning till skada som felet orsakat. Tyvärr är väl risken att man kan påpeka att en icke originalack använts i radion även om felet inte kan ha orsakats av den.

    Annars har köparen rätt att reklamera varan i tre år. Det är dock köparens ansvar att påvisa att felet funnits från början som t. ex en dålig lödning. Men man är väl rädd om Futabas rykte får man hoppas och vad jag har förstått ska minicars vara bra att ha att göra med.

    /Mats

  14. #34

    Standard

    Många föreslår mottagarantenn eller strömförsörjningen till mottagaren eller andra orsaker som har med mottagaren att göra. Detta förklarar dock inte hur det kunde vara bara halva räckvidden på två olika mottagare i två olika modeller vid olyckstillfället.

    Flög modellen bort ifrån dig och sändaren eller var den på väg emot dig? Var den på väg bort från dig stöder det väl räckvidsproblem. Var den istället på väg emot dig och sändaren verkar det väl mindre troligt.

    /Mats

  15. #35

    Standard

    Jag provade och sätta gasreglaget på fullt och stänga av sändaren. Resultatet var att det inte hände något alls. Alla servon stod still, gasservot likaså. Så bör det väl bli även om sändare och mottagare tappar kontakten? Då borde det vara så att antingen tappade sändare och mottagare kontakten, eller så slog strömbrytaren av på egen hand. Mvh Emil

  16. #36

    Standard

    - Mats, när jag testade räckvidden efter kraschen så hade modellerna olika accar. Det var alltså inte samma.

    Modellen var på väg bort ifrån mig, gjorde en svag högerkurva snett nedåt. Den hann aldrig göra varvet runt och komma tillbaka mot mig förrän framfarten stoppaden pga. jord i spinnern.

    Tack för informationen om att det är 3 år, jag trodde det var 2.

  17. #37

    Standard

    He, känns inte som ett alterantiv i denna felutredningen, men justerade du trimmen på höjdrodret under flygningen?

    En notis fanns nyligen i RCME angående ett "vanligt problem", iofs på HiTec radion, och det var att "På/Av-knappen" satt för nära och var för lik trimmen till höjdrodret. Tydligen har flera flygare (i England antar jag) råkat ut för att man bara ska trimma höjden lite och råkar då slå av sändaren med kända konsekvenser. När adrenalinet flödar så tappar man snabbt reaktionsförmågan och kanske inte kopplar ihop att trimmen "kändes konstig" när man skulle justera. Man är ju fullt fokuserad på att se vilken effekt det fick på modellen och den kan bli helt oväntad...

    Låter inte som något i ditt fall men ändå...

    Är det 7.2V NiMh? Jag trodde de körde med 4-cells ackar numera, dvs ca 6 volt... Nu snackar jag sändare, inte mottagare... Skillnaden mellan 7.2 och 7.4 borde vara minimal... LiPo eller NiMh...

    Hoppas du hittar en godtagbar förklaring vad det lider, alltid trist att inte veta...

    Hälsar,
    Anders Ö
    Habo Hobby - Jönköpings största hobbybutik!

  18. #38

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Emil Visa inlägg
    - Mats, när jag testade räckvidden efter kraschen så hade modellerna olika accar. Det var alltså inte samma.

    Modellen var på väg bort ifrån mig, gjorde en svag högerkurva snett nedåt. Den hann aldrig göra varvet runt och komma tillbaka mot mig förrän framfarten stoppaden pga. jord i spinnern.

    Tack för informationen om att det är 3 år, jag trodde det var 2.
    Men det gäller nog att det verkligen går att hitta ett fel i radion och att det felet kan antas härröra från tillverkningen. Det finns ju så otroligt många möjligheter till felorsaker.

    /Mats

  19. #39


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    För att tala om lite annat än själva orsaken så är det nästan otroligt att en enda kvadd där man kan misstänka radiofel kan generera en så lång tråd numera...
    Det måste väl innebära att vi generellt har väldigt pålitlig utrustning idag för jämför vi med t ex 70-talet så hände ju konstiga saker för nån flygare nästan varje gång man var på fältet - ja, det kallades nästan jämt "radiostörning" även om "pilotstörning" kanske var mera relevant många gånger...
    Hoppas givetvis att du hittar orsaken men för en som var med när anläggningarna inte var lika tillförlitliga och störningsokänsliga som idag så är det inte utan att man verkligen förstår att allt inte var bättre förr...
    Lycka till med problemlösningen hälsar
    Roger

  20. #40

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    För att tala om lite annat än själva orsaken så är det nästan otroligt att en enda kvadd där man kan misstänka radiofel kan generera en så lång tråd numera...
    Det måste väl innebära att vi generellt har väldigt pålitlig utrustning idag för jämför vi med t ex 70-talet så hände ju konstiga saker för nån flygare nästan varje gång man var på fältet - ja, det kallades nästan jämt "radiostörning" även om "pilotstörning" kanske var mera relevant många gånger...
    ---
    Roger
    Ja det var liksom mer förlåtande med analoga saker, alla "ryck" kunde skyllas på radiostörningar, sen kom datamottagare o PCM och plötsligt kunde man få oförklarliga bortfall... Även om utrustningen numera har blivit bra på motverka sådant så går det fortfarande få brownouter mha "dåliga mekanikern" (den brukar jag skylla sena nattmonteringarna på), och även skapa dåliga förutsättningar för mottagaren och övrig utr...
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

Liknande ämnen

  1. Tappad kontakt?
    Av lekman i forum Elmodeller
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-03-28, 12:41
  2. Hjälp med bindning av sändare & mottagare Jamara air jump 3
    Av Rikard i forum Elektronik-Mjukvara-Hårdvara
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-11-09, 00:25
  3. Hjälp med laddning av 3s, JST kontakt..
    Av slaffe i forum Batterier och Laddare
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-10-06, 20:37
  4. Hjälp med köp av 1.2Ghz mottagare/sändare
    Av hurpderp i forum FPV Video Sändare - Mottagare
    Svar: 53
    Senaste inlägg: 2012-05-26, 09:42
  5. Öka räckvidden mellan mottagare och sändare..Hur?
    Av nestergaard i forum Elmodeller
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-09-14, 22:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •