Reklam

 
Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 43 av 43

Ämne: Haveri pga. tappad kontakt mellan sändare och mottagare. HJÄLP!

  1. #41

    Standard

    Nu har sändaren tillsammans med alla annan elektronik varithos Minicars förlängda arm, Futabas serviceverkstad som heter Kajs RC-service.Kaj, som verkar ha mycket gedigen kunskap om elektronik, har kollat igenomsystemet i sin helhet med sändare, mottagare, servo, batterier m.m. Tyvärrhittade han inget uppenbart fel, dock förstärkte han en lödning som inte var100-procentig i mottagaren. Batterier, kablage och servon fungeradeklanderfritt. Sändaren hittade han inget fel på. Dock har han inte tagit urelektroniken ur sändaren, för det är tydligen för svårt att montera tillbakaden igen.
    Eftersom jag hade sämre räckvidd på radion efter krashen,tyckte även Kaj att det var konstigt att han inte hittade något fel. Han sa sigha en obekräftad teori som gick ut på att LiPo-accen i sändaren håller en högrespänning under en längre tid. Eventuellt kunde någon elektronikkomponent isändaren blivit överhettad. Dock hade han inte kunnat simulera fram det.
    Det som jag inte nämnt i tråden innan, var att jag tvåveckor tidigare råkat ut för samma sak, men med en mindre Spitfire modell. På låg höjd kändes det som jag tappadekontakten och kärran dök ner i havreåkern. Den klarade sig hyggligt helskinnadoch efteråt betedde sig höjdroderservot (Futaba3115) lite knepigt. Jag troddedet var servot, bytte det och allt var bra igen. Med facit i hand, vilket jagockså meddelade Kaj, så tror jag det var första gången jag tappaderadiokontakt. Det servot fick Kaj också till sig och det visade sig att drevenhade fått sig en törn, men servot fungerade bra. Skadan uppkom sannolikt vidkraschen.
    Eftersom det gått 24 månader efter inköpet har köparenbevisbördan. Futabas representanter i Sverige ansåg inte att jag bevisat attdet var fel på sändaren. Det om känns bra är att jag mestadels blivit trevligtbemött och fått hjälp att kolla av alla mina saker. Allt utom sändaren vågarjag nu återanvända och jag behövde inte betala vansinnigt dyrt för att få denhjälpen. Dock vågar jag inte använda sändaren igen. Efter att ha frågat, så harjag fått möjligheten att köpa en ny tom radio (bara radion, inga tillbehör) för2000 kr. Jag har valt att gå på det och får den om några veckor.
    Enligt Kaj så får man aldrig något nytt av Futaba, även omett fel inträffar de första 12 månaderna, utan då repareras grejorna.
    Jag har också fått information om att man absolut inte skallanvända LiPo-accar i sändaren. Enligt Kaj så är det av 2 skäl. 1) Elektronikenkan bli överhettad av den högre spänningen, speciellt eftersom en LiPo hållerhögre spänning under en längre tid. 2) Man kan inte ladda en Lipo-acc i sändareoch måste ta ut den vid laddtillfället. Då kan man skada kontakten, då den är direktlödad på elektronikkortet som inte är designat för att kontinuerligt kopplas uroch i. Själv har jag inte åsikt om vad som är rätt och fel, utan vill baradelge den informationen jag fått till mig.
    Tyvärr vet jag inget mer om felorsaken, men sånt är livet.Det jag hoppas på nu är att det finns lite flygväder kvar på året och att minnya sändare kommer snart. Det suger det duktigt i flygtarmen.

  2. #42

    Standard

    Har egentligen inget att tillägga förutom att jag relativt nyligen fick hem en mottagare som tappat kontakten. Lång story kôrt så var en antenn av inne i skärmade delen - häpp - Kompisen hade då redan lånat en kinakopia så jag fick behålla den trasiga och "lagade" antennen (båda faktiskt) genom att korta ner dem, coaxdelen, helt enkelt; har sedan flugit ett antal gånger med den i F22:foamien som finns nånstans på min tubkanal. (Promenerade också fullpower räckviddskoll innan och kom lika långt som den skulle; 617FS)

    Ang ack så säjer inte emot kaj men om 1) så finns i manualen inget om lipo mer än att ställa upp batterivarningen (under SYS-SOUND), kör själv med 2S varvat med NiMh "varannan gång". Och Robbes setup av 8FGS kommer med li-ack... Min är fö. första versionen (utan S och med korta slajdar på sidorna).
    2) kan man motverka med en kort servoförlängning som får sitta permanent i radions kort.
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  3. #43
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 664
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Överspänning är inte bra vare sig för mottagare eller servo. Jag har varit med om att överhettade servon tillfälligt dödar mottagaren. Sen om man koppar ur servot får man åter full kontakt. Angående att skymma antennen med kroppen, du får cirka ingen räckvidd genom vattten eller människokropp, så det är meningslöst att försöka.
    fredrik

Liknande ämnen

  1. Tappad kontakt?
    Av lekman i forum Elmodeller
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-03-28, 11:41
  2. Hjälp med bindning av sändare & mottagare Jamara air jump 3
    Av Rikard i forum Elektronik-Mjukvara-Hårdvara
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-11-08, 23:25
  3. Hjälp med laddning av 3s, JST kontakt..
    Av slaffe i forum Batterier och Laddare
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-10-06, 19:37
  4. Hjälp med köp av 1.2Ghz mottagare/sändare
    Av hurpderp i forum FPV Video Sändare - Mottagare
    Svar: 53
    Senaste inlägg: 2012-05-26, 08:42
  5. Öka räckvidden mellan mottagare och sändare..Hur?
    Av nestergaard i forum Elmodeller
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-09-14, 21:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •