Reklam

Resultat 1 till 18 av 18

mne: Frsking Behver lite hjlp!

Standard Frsking Behver lite hjlp!

Hall dr gott folk!

De r s att jag hller p att tar mig in multikopter vrlden, och har vl kommit en liten liten bit p vg.
    Men behver nu hjlp av er som har koll p detta med motor val, som ja frstot att mnga har problem med att komma fram till vad man kan ha.

Har tittat en del p ecalc och hittar ju ngra kombinationer som funkar, men jag vet nog kanske igentligen om de r den optimala =) tar lite tid att ting ska fastna i skallen =).

Men som sakt jag gr in hrt direkt och bygger ramen i alu en X-quad (Jagos design) + en 2 axlig gimbal (visst kallas de s?) =)
    jag har redan kpt in en Naza enhet + tv servos och mottagare

jag har vgt in alla alu delar, servos, mottagare och nazan och de hamna p 960gram.
    Sen kommer de ju komma till motor, Fartreglage, lipo mm
    sen r tanken att lyfta upp min system kamera p 882 gram, s krran kommer vl vga en del innan de r frdigt tnker ja.
    Om ja ska testa i ecalc, ska jag gra s hr, ta den totala vikten av alu + de andra p 960
    och sen kameran p 882 allts 1842 skriva in de och sen ta whitout drive, fr att kalkulatorn sedan adderar vikten p resten av grejerna automatiskt?

Har sett i ngon trd hr att man ska frska hlla sig till dubbla lyftkraft av vad grejerna vger r de en bra tumregel att hlla sig till?
    Sen lste jag ngon nybrjar trd p rcgroups att man vill kunna hovra vid 50% gas.
    och nn annanstans lste jag i frn 70% gas och nert, blir ju helt snurrig, de kanske har att gra med vad man ska anvnda den till?

Sen flygtid, hur lnge brukar ni kunna flyga p en laddning, sjlv skulle ja vilja ha runt 15min men de kanske r fr mycket begrt av denna tung grip?

propeller r ju ocks en del, r de ngon speciel storlek som jag br hlla mig till vid denna tyngd eller r det bara att testa sig fram i ecalc?

har frskt att ska mig till svar, men r nog fr dlig p ska tror ja =)

de r bara att ta bort detta om ni tycker att de finns alldeles fr mnga av dessa trdar

mvh

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 829
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Hej,
    Generellt, allts oavsett om det gller multikopter eller vanliga krror, s r nog erfarenheten att man lr sig grunderna i flygningen med en enklare modell ven om slutmlet r att kunna flyga med t ex hg last i form av en systemkamera och dessutom klara av att fotografera med bra resultat frn en flygfarkost vilket inte jmt r det lttaste.
    Nu vet jag inte hur stor RC-flygvana du har men om du inte r erfaren RC-flygare redan nu s varfr inte brja med en lite mindre/enklare/billigare kopter och p det sttet lra dig grunderna. Drefter kan du skert bedma sdana saker som effektbehov och mycket annat p ett mycket bttre stt ? Dessutom r det ju rtt ovanligt att man som nybrjare p en ny typ av "farkost" inte kvaddar rejlt ett antal gnger och det vore ju lite synd att sl snder en strre/dyrare kopter i ondan.
    Ja - det var bara lite allmnna reflektioner som vl frmst r tillmpbara om du inte r erfaren RC-flygare redan idag vilket ju inte riktigt framgr. Men ven om man flugit mycket med vanliga krror s r heli eller multikopters nt annorlunda som man nd r nybrjare inom ven om man har en hel del spakvana "gratis" vilket givetvis underlttar och brukar innebra lite frre kvaddar.
    Lt inte detta skrmma dig utan det var bara lite allmnna reflektioner efter ett lngt RC-flygliv och tanken r bara att ge dig en s enkel och bra start som mjligt...
    Lycka till hlsar
    Roger

Standard

Tack s mycket av ditt kloka svar Roger, ingenting jag tar illa upp utan tar mer lra av.

Jag flyger mycket med plan i 1000mm men har aldrig byggt ett sjlv utan stort sett kpt frdiga och drfr aldrig riktigt lrt mig grunden, och har gjort i ett antal r,
    men de r ju ocks som du sger jag blir ju nybrjare p nytt nr de gller den typ av farkost :-)
    Jag har brukar vara den som kastar mig in i saker och lr mig under tiden, men br nog kanske tnka om denna gng och gra som du sger, de r ju lite dyrare grejor som str p spel denna gng n ett foam plan som man kan ha tur att laga ett par gnger innan man lre kpa sig ett nytt fr ngon tusen lapp.

Nu r jag borta p jobb i tv veckor och kan inte gra ntt mer p krran, s jag ska ta mig en rejl funderare. Och kanske skippa kameran med den frsta modellen fr att lra mig.

Tack ska du ha.
    Mvh/Niklas

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 829
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Hej igen,
    OK - d var du i alla fall ingen total nybrjare vilket ju r ganska vanligt nr det gller multicopter- och inte minst FPV-intresset idag men i detta fall s har du ju spakvanan i kroppen vilket inte brukar vara nn nackdel...
    Men fundera grna lite ver om du skall ta det stora steget direkt eller trna p med lite enklare/billigare utrustning frst. Sen kanske du skall testa att flygfota med en enklare kamera innan du frsker dig p att flyga med systemkameran. Jag har i bekantskapskretsen duktiga "flygfotografer" men dom har ftt testa mycket innan det bildmssiga resultatet blivit bra - och det kan man nog lika grna gra med enklare utrustning. Rent krasst s finns det idag relativt billiga och inte minst ltta kameror som antagligen ger dig nstan samma resultat nr du fotograferar frn luften. Min bedmning r m a o att man inte tillfr s speciellt mycket med en tung systemkamera jmfrt med endera en lttare systemare (typ Micro 4/3) eller en bra kompaktkamera. Och dom r som sagt betydligt lttare vilket innebr att du inte mste ha s stor multicopter - i alla fall inte fr att orka kameran.
    Lycka till hursomhelst och nr du kommit igng med fotograferandet s ser vi fram emot fina bilder.
    Roger

freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslv MFK

Standard

Det blir billigare att krasha nr man har en kompaktkamera n med systemkamera. Du behver nd inte telelge fr flygfoto, det blir bst med vidvinkel. Utomhus r ljuset bra, du blir inte s drabbad av brus i bilden nd, trots att sensorn r liten. Det vore bra med en lite mer avancerad kompaktkamera, som t.ex. har HDR (high dynamic range), kan vara bra om det r sol och moln att f med samtliga ljusstyrkor i bilden.
    fredrik

Standard

Hr gr de undan, tack ska ni ha.

Anledningen att jag vela ha system kameran var bara den enkla anlednigen att den redan fanns i min go, men ocks som ni sger de r ju en vldigt dyr pryl att stta i sn risk, s kanske dr ja borde tnka om lite ocks ja, fr ja hade ju inte rknat med att de skulle bli n super bilder till en brjan s d kan jag lika grna satsa p en billigare setup s kanske jag frstter fast om olyckan skulle vara framme :-) n att de skulle kosta multum vid frsta kraschen, fr krascha kommer ja nog gra :-)
    Hehe de dr r nog den strsta felet hos mig att jag oftas gr all in
    Och nr olyckan r framme s suger de fr mycket i plnboken att jag nstan ger upp eller ger upp, och d har jag nog gtt den korta vgen och inte ftt med mig den kunskap jag borde ha haft.
    Men jag vill ju innest inne lra mig och rkna ut sjlv vilken setup som skulle passa mina ndaml Till framtida byggen.

Och de bsta r vl att ta de i sm steg och verkligen knna efter, och kanske gra en miss att kpa ett fr klent ack t.e.x man lr ju sig ganska p mycket av de.

Nu vet inte jag om ni sett jagos design, men tror ni den skulle passa som frsta bygge och skippa kamera delen till att brja med och lra sig hantera en quad?
    Fr den blir ju e hel del lttare utan de.
    Fr d kan jag ju bygga vidare p den vid ett senare tillflle som jag redan ritat upp, och under tiden kanske kommer fram till nya och bttre lsningar.

Frmre armarna r 350 mm och bakre r 300 mm plus ramen i mellan de kanske r en normal storlek fr en quad?
    Kan lgga ut lite bilder i kvll om ni vill se.

Tack ska ni ha fr alla tipsen, de har ftt mig en tankestllare

Mvh

Standard

Hall hall!

kom hem frn jobb fr en vecka sedan, s de har hnt en del p quad bygget.
    Innan ja kte s var de en kompis som hjlpte mig att frsa ut lite delar, s de har bara legat och vntat p mig.

Nu hade ja inga bilder kvar under frsningen, men men hr kommer ett par bilder p byggnadtionen
    plus kommer de en film strax p min tredje flygning, har ju kommit s lngt till och med
    Premiren blev idag =) riktigt kul var de.
    Ingen mrkvrdig film men kanske ni med erfarenhet kan komma med lite tips p instllningar med mera s de beter sig optimalt.
    Men redan nu s tycker jag personligen den flyger som en drm =)
    Ibland str den vldigt stilla nr man slpper spakarna och i bland driver den i vg lite, men detta kanske r normalt?
    gr jag snabba rrelser och slpper spakarna s gungar den lite innan den blir stabil igen, kanske behver ka gain lite?
    ni fr titta och se nr filmen kommer upp
    Kom fram till att kameran fr vnta lite, d de kommer behvas ngra timmars trning innan man knner sig trygg =)
    Gopron kanske kanske ker p, d den tl lite smllar ifall olyckan skulle vara framme =) vi fr se, just nu tycker ja bara de r roligt att se att skapelsen flyger och funkar bra

dlig telefon kvalitet p bilderna

Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	DSC_0094.jpg 
Visningar:	102 
Storlek:	108,0 KB 
Id:	32351Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	DSC_0091.jpg 
Visningar:	96 
Storlek:	92,6 KB 
Id:	32350Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	DSC_0100.jpg 
Visningar:	95 
Storlek:	96,7 KB 
Id:	32352Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	DSC_0101.jpg 
Visningar:	102 
Storlek:	96,6 KB 
Id:	32353

hade gtt

Standard

De blev n konstigt nr ja ladda upp filmen, s den hackar lite =(

Standard Sv: Frsking Behver lite hjlp!

Hall hlla!

Nu har jag flygit en del med quaden.

Men i dag av ngon anledningen s gick de inte att gra kommandot fr att aktivera motorerna.

Flg ett par ackar i gr utan problem.

Och nr ja kopplar in naza i datorn och har radion igng s funkar ju alla spakar och s.

Ngon som har nn id vad de kan vara.

Mvh

Stiffes avatar
    Reg.datum
    Jan 2012
    Inlgg
    999
    Jobb
    Malm
    Klubb
    Rcff

Standard

Du r sker p att kalibreringen r ok dvs alla kanaler r grna i mittlget, hnt mig en gng nr jag justerat hjden p radion under flygning och ndrat mittlget , d ville den inte starta motorerna
    Bor i Malm
    Dji S 900 - Z15 Gh 3 , Futaba 8 S , Phantom 2 - Zenmuse H3 3D - Phantom 3 PRO https://vimeo.com/user9839897

Nr jag titta s var dom grna, men de kan ju hnda att de ligger p grnsen, fr jag justera en del sista flygningen.
    S ska prova de.

Tack s lnge :-)

Mvh

Reg.datum
    Jan 2012
    Inlgg
    3 898
    Jobb
    AutomationsIngenjr
    Klubb
    deshgMFK, Trans Mfk, Mfk Malmen

Standard

Justerade en del sista flygningen ?
    Vad menar du med det ?
    ------------------------Skickat frn min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

Sista flygningen i gr s fick ja trimma in hjd rodret lite fr de blste lite ltt s kanske samma fel som du hade?
    Fast de kanske inte r de nd om kalibreringen visa grnt

Reg.datum
    Jan 2012
    Inlgg
    3 898
    Jobb
    AutomationsIngenjr
    Klubb

Standard

Trimmrarna ska du helst avaktivera , anvnd aldrig dom p en naza d vet de inte hur den har det tillslut.
    ------------------------Skickat frn min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    |FPV4FUN @ Youtube |

Ahaa ja dr ser man, men d tackar jag fr de tipset.
    De hade jag ingen aning om.
    S fr att f den stabil och ej driva s r de att placera naza s nra c.g som mjligt och frska f bort de mesta vibrationer. Har visst en del kvar att lra antar jag :-D

Reg.datum
    Jan 2012
    Inlgg
    3 898
    Jobb
    AutomationsIngenjr
    Klubb

Standard Re: Frsking Behver lite hjlp!

Den har nog lttare att tolka signalerna om den r p korrekt cg men egentligen borde det g nd.
    Vibrationer str helt klart.
    Vet att en del lagt under saker fr att justera vinkeln p nazan fr att psstt f bort driften.

Brja med vibbarna sen kan man brja med annat, innan du ftt ner vibbnivn ( om den r hg) gr inget annat ngon nytta.

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2
    |FPV STUFF|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    |FPV4FUN @ Youtube |

Standard Frsking Behver lite hjlp!

Okej, de r s de gr till allts men d ska ja titta lite p de dr.
    Brja med att f bort de mesta vibrationerna.
    Tack s mycket du

Jag provade att kalibrera om spakarna i nazat och d hoppade maskineriet igng igen :-D

S nu ska jag brja p och fixa i ordning resten lite mer noggranare.

Liknande mnen

1. F4U Corsair - behver lite hjlp med kp
    Av Nyxen112 i forum Nybrjare
    Svar: 9
    Senaste inlgg: 2012-07-23, 16:23
  2. Nybrjare behver lite hjlp.
    Av chulie i forum FPV Allmnt
    Svar: 15
    Senaste inlgg: 2011-06-17, 21:51
  3. Jag behver lite hjlp med mitt projektarbete!
    Av Habbex i forum Elmodeller
    Svar: 12
    Senaste inlgg: 2008-02-02, 00:59

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •