Hallå där gott folk!

De är så att jag håller på att tar mig in multikopter världen, och har väl kommit en liten liten bit på väg.
Men behöver nu hjälp av er som har koll på detta med motor val, som ja förstot att många har problem med att komma fram till vad man kan ha.

Har tittat en del på ecalc och hittar ju några kombinationer som funkar, men jag vet nog kanske igentligen om de är den optimala =) tar lite tid att ting ska fastna i skallen =).

Men som sakt jag går in hårt direkt och bygger ramen i alu en X-quad (Jagos design) + en 2 axlig gimbal (visst kallas de så?) =)
jag har redan köpt in en Naza enhet + två servos och mottagare

jag har vägt in alla alu delar, servos, mottagare och nazan och de hamna på 960gram.
Sen kommer de ju komma till motor, Fartreglage, lipo mm
sen är tanken att lyfta upp min system kamera på 882 gram, så kärran kommer väl väga en del innan de är färdigt tänker ja.
Om ja ska testa i ecalc, ska jag göra så här, ta den totala vikten av alu + de andra på 960
och sen kameran på 882 alltså 1842 skriva in de och sen ta whitout drive, för att kalkulatorn sedan adderar vikten på resten av grejerna automatiskt?

Har sett i någon tråd här att man ska försöka hålla sig till dubbla lyftkraft av vad grejerna väger är de en bra tumregel att hålla sig till?
Sen läste jag någon nybörjar tråd på rcgroups att man vill kunna hovra vid 50% gas.
och nån annanstans läste jag i från 70% gas och neråt, blir ju helt snurrig, de kanske har att göra med vad man ska använda den till?

Sen flygtid, hur länge brukar ni kunna flyga på en laddning, själv skulle ja vilja ha runt 15min men de kanske är för mycket begärt av denna tung grip?

propeller är ju också en del, är de någon speciel storlek som jag bör hålla mig till vid denna tyngd eller är det bara att testa sig fram i ecalc?

har försökt att söka mig till svar, men är nog för dålig på söka tror ja =)

de är bara att ta bort detta om ni tycker att de finns alldeles för många av dessa trådar


mvh