Reklam

Resultat 1 till 19 av 19

mne: Lnsfrskringar har tagit bort modellflyg...

Reg.datum
    May 2008
    Inlgg
    81
    Klubb
    HABO Modellflygklubb

Standard Lnsfrskringar har tagit bort modellflyg...

Tnkte upplysa er om att lnsfrskringar har tagit bort Modellflyg under allriskfrskringen.
    Det gller frn och med din frfallodag detta r.

MattiasPaps avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Inlgg
    57
    Klubb
    Norra Upplands flygklubb

Standard

D r det bara att byta till IF. Dom frskrar modellflyg upp till 50 000kr.
    "Team Pappen" Junior

RCFF - Moderator Siguns avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlgg
    3 961
    Klubb
    Dackeflyers

Standard

Hur fungerar en sdan frskring? Om du stter krran i backen r det vl knappast ngot bolag som vill erstta den? Det r ju vldigt sllan som det r materialfel utan oftast r det vl tankevurpor hos piloten som stller till det. Stld kan jag ju tnka mig men det funkar vl med vanlig hemfrskring.

mvh Martin

MattiasPaps avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Inlgg
    57
    Klubb
    Norra Upplands flygklubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av Sigun Visa inlgg
    Hur fungerar en sdan frskring? Om du stter krran i backen r det vl knappast ngot bolag som vill erstta den? Det r ju vldigt sllan som det r materialfel utan oftast r det vl tankevurpor hos piloten som stller till det. Stld kan jag ju tnka mig men det funkar vl med vanlig hemfrskring.

mvh Martin
    Jo IF tar den fr du tecknar hemfrskring stor, d ingr det drulle. Jag har den och det r sant. Ring dom sjlv och frga om du inte tror mig
    "Team Pappen" Junior

RCFF - Moderator Siguns avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlgg
    3 961
    Klubb
    Dackeflyers

Standard

Vad kostar det tillgget ? utver den vanliga hemfrskringen per r ?

MattiasPaps avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Inlgg
    57
    Klubb
    Norra Upplands flygklubb

Standard

Vi betalade 2000kr om ret fr den vanliga och nu betalar vi 2700kr om ret istllet s en 700 spnn rr det sig om!
    "Team Pappen" Junior

Reg.datum
    Apr 2008
    Inlgg
    4
    Jobb
    Skadereglerare / besiktningsman
    Klubb
    GMFK

Standard

Kolla ditt frskringsvillkor!
    P ifs hemsida kan man lsa i aktuellt villkor att modellflyg r undantaget.
    Det verkar som att det tex gller vid stld och brand men inte om man tex kvaddar.
    Skrivningen r rtt lika i dom flesta villkor s oavsett frskringsbolag br man kolla vad som gller.
    Ring en skadehandlggare p ditt frskringsbolag fr klarhet. Nr det gller Lnsfrskringar s r det ju lokala bolag. Villkoren kan skilja p vilket Lnsfrskringsbolag du tillhr.

MattiasPaps avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Inlgg
    57
    Klubb
    Norra Upplands flygklubb

Standard

Jag fick svaret att det gller om det finns dokumenterat p bild/film att den kraschat. Och att det inte fr vara p tvling. Detta fick jag muntligen p telefon. Hon fick ven en bild mejlad till sig fr att se vad det rrde sig om fr flygplan.
    "Team Pappen" Junior

HS-Racings avatar
    Reg.datum
    Oct 2009
    Inlgg
    207
    Jobb
    Landsvgsriddare
    Klubb
    RFK Utvandrarna

Standard

Jag har frskringen via RCFF och SMFF och ven en extra via mitt fack (transport).. Om du drar en krra i backen finns det inget bolag som tcker.. En del har undantag fr just modellflygplan andra har regler som sger max 1.40 i spnnvidd, andra bolag har max vikt osv...
    Kolla upp exakt vad som gller, och ring grna flera gnger till samma bolag s fr ni ibland olika uppgifter, pga ibland kommer man till en "kundtjnst" som sitter p uppdrag av bolaget ifrga.. d fr man svaret "jo d drulle gller ALLT" ...
    Jag har varit med om att dom va tvungen att kolla med sin "kollega" fr att kunna ge exakt rtt svar...

Man kan lugnt sga att det r en jungel bland bolagen !!

Extrafrskringen som jag har via transport tcker transporter och frvaringen hemma... tex om frugan rkar kra dammsugaren rtt i vingen s gller den...

Men nu tnker ni att det gr ju hemfrskringen, n det fanns riktigt finstilt text som sa att det inte gller flygmaskiner.

s mitt rd r att kolla NOGA !!!
    Fly Low - Hit Hard
    Om det kanske gr - S gr det troligvis..... ....kanske !!!

Standard

...eller om frugan hoppar p planet
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

Standard

Jag fick ett mycket bra erbjudande frn (IF) Audi gare kan tckna en frskring som heter Audi frskringen som gr under if. fr 400kr extra s fr man 0kr i sjlvrisk vid lack skador o.s.v. s man frgade ju om vriga rende ocks!

Nu till mnet. flyttade nte bara bil frskringen utan alla frskringar i hushllet vilket gav mig en frskring p upp till 50000kr p modellflyg prylarna. Som jag fattade det s gller det ven om modellen brakat ner i backen frn luften.

Ska kolla upp det nogrannare!

Standard

Flygplan som kostar flera 10.000-lappar kraschar nog varje vecka hr i landet.
    Jag har sjlv beskdat flera sna krascher.

D stller man sig frgan.
    Har nn av dessa ftt ersttning frn frskringen ?
    S lnge ingen svarat JA p det s r jag skeptisk.

Och finns det flera tolkningsmjligheter till reglerna, vilket den hr trden antyder, s r det bolagets tolkning som gller.
    Hur svrt r det att gissa utgngen av det ?

/Steffe
    Det finns landningar , och s finns det ankomster

LIPs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 291
    Jobb
    Numera statsanstlld med lderns rtt.
    Klubb
    rnskldsviks modellflygklubb

Standard

Jag har ftt ersttning frn mitt frskringsbolag, senast ifjol.
    Men du skall lmna en frklaring om vad som hnt, som i mitt fall t.e.x. Jag hade inte varit uppmrksam nr jag skruvade fast den ena vingstttan p min 1/4 skala cub. Jag hade inte sett till s att skruven som jag skruvade fast stttan med hade kommit igenom skruvhlet utan stttan hade blivit fastklmd mellan fstet i kroppen och kanten p fstet vilket naturligtvis inte hll och stttan slppte och vingen gick av.

Man skall allts sjlv ha klantat till det rent materiellt fr att frskringen skall glla.

Om du pvisar att haveriet var p grund av en radiostrning eller servofel och liknande s gller inte frskringen fr d har du haft fr dlig utrustning. (Viktigt att tnka p nr man kper utrustning).

Sen r det ocks s att om du har byggt en modell efter enbart en ritning s fr du inte ersttning fr nedlagt arbete. Ersttning fr du efter vad du lagt ner i reda pengar. Hgst ersttning fr du om du kpt modellen frdig frn en handlare men du mste kunna visa upp kvitto p de delar som du kpt men kom ihg att det r ldersavdrag ocks.

Jag har kunnat utnyttja frskringen tv gnger sedan 70-talet och d var det en 1/4 skala Tiger Moth som jag hade missat att dra in en skruv i vinginfstningen.
    S tnk p att om det r ngon som kommer och surrar med dig under montage av modellen, kolla montaget en extra gng innan du gr frsta starten fr dagen.
    /Lasse

Modellflygare sedan 1952

Fullskalaflygare ren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

Standard

LIP: Vilken typ av frskring hade du ?
    Hemfrskring, Drullefrskring ..... ?

/Steffe
    Det finns landningar , och s finns det ankomster

LIPs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 291
    Jobb
    Numera statsanstlld med lderns rtt.
    Klubb
    rnskldsviks modellflygklubb

Standard

Frstr inte, jag skrev ett svar till Steffe men det frsvann ngonstans!
    Skriver ett nytt svar.

Jag har en villafrskring med tillgg fr drulle/otursfrskring eller kalla det vad du vill, det r samma typ av frskring med olika namn beroende vilket frskringsbolag.
    /Lasse

Modellflygare sedan 1952

Fullskalaflygare ren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

Standard

Och jag skall kolla om mitt frskringsbolag tar frskringar p RC prylar. Om de gr s skall jag omedelbart byta fr ni fr faktiskt betala Era misshaps sjlva.

HS-Racings avatar
    Reg.datum
    Oct 2009
    Inlgg
    207
    Jobb
    Landsvgsriddare
    Klubb
    RFK Utvandrarna

Standard

Citat Ursprungligen postat av JR Visa inlgg
    Och jag skall kolla om mitt frskringsbolag tar frskringar p RC prylar. Om de gr s skall jag omedelbart byta fr ni fr faktiskt betala Era misshaps sjlva.
    D ska jag kolla om mitt bolag tar sporthoj, sportbil, fallskrmshoppar........ (ironi)
    Fly Low - Hit Hard
    Om det kanske gr - S gr det troligvis..... ....kanske !!!

Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    1 948
    Jobb
    I en annan del av.........Blstorp
    Klubb
    III Aviatrer

Standard

Citat Ursprungligen postat av JR Visa inlgg

Hello Mr smart guy, du skulle kanske startat dig ett eget frskringsbolag och bara frskrat dig sjlv i det s du slipper "betala fr andra"...........Skaplig premie du hade haft...

Standard

Citat Ursprungligen postat av Snickarjveln Visa inlgg
    Hello Mr smart guy, du skulle kanske startat dig ett eget frskringsbolag och bara frskrat dig sjlv i det s du slipper "betala fr andra"...........Skaplig premie du hade haft...
    Ne vill tillhra den stora massan fr det kan ju komma nn jvla snickare och sno mina modeller och d vill jag grna ha lgsta premie och hgsta ersttning. Men som sagt felspakningar och bristflliga "Hobbyking" produkter fr du erstta sjlv.

Liknande mnen

1. Flynano har tydligen tagit ett skutt
    Av sundqvistjohan i forum "Publika lnkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 0
    Senaste inlgg: 2012-07-02, 20:33
  2. Svar: 4
    Senaste inlgg: 2009-10-08, 00:54
  3. Fr jag har tagit examen!
    Av Krille i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 13
    Senaste inlgg: 2009-06-19, 09:48

Behrigheter fr att posta