Reklam

 
Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Futaba sändare

  1. #1

    Reg.datum
    feb 2012
    Inlägg
    19
    Jobb
    Civil Ingenting gör
    Klubb
    Landskrona flygklubb

    Standard Futaba sändare

    Hej,
    Jag har under flera år klarat mig med Futaba 6Ex FASST sändare. Nu har jag på mitt byggbord en något större bensinkärra som har dubbla höjdroderservo. Vad jag läst och provat mig fram till hanterar min nuvarande sändare inte detta på ett bra sätt. Jag är nöjd och fast i FASST-systemet. Vilken Futaba Fasst sändare behöver jag uppgradera till för att hantera dubbla höjdroderservon, räcker det med 7-kanalaren?

    /Johan

  2. #2
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 664
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Till nöds på 7C, men trimmen fungerar inte. Jag föreslår Futaba 8FG.

    På 7C gör man så här:

    mix P-MIX 1 (Sida 53 i manualen) with Master (MAS) CH 2, Slave (SLV) CH 7, Rate (RT) 100, Offset(SET) Center.
    fredrik

  3. #3

    Reg.datum
    feb 2012
    Inlägg
    19
    Jobb
    Civil Ingenting gör
    Klubb
    Landskrona flygklubb

    Standard

    Ok, tack.

  4. #4

    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    316
    Jobb
    Ing
    Klubb
    Eslövs mfk

    Standard

    Hej

    Dubbla höjdroderservo borde man väl klara med en Y-kabel eventuellt plus en servoreverserare beroende på hur servona sitter monterade.

    Hälsar
    Peder Fyhr
    flyger i
    Eslövs mfk.

  5. #5

    Reg.datum
    feb 2012
    Inlägg
    19
    Jobb
    Civil Ingenting gör
    Klubb
    Landskrona flygklubb

    Standard

    Det är riktigt att en Y-kabel kan lösa problemet. Dock undrar jag hur "ingenjörsmässigt" det är och hur det blir med strömförsörjning etc. till servona? Det rör sig om höjdroderservon i en 2,25 m akrobat så det är hyfsat långa kablar direkt från mottagaren.

  6. #6
    ewaldss avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Inlägg
    532
    Jobb
    Tekniker
    Klubb
    Trelleborgs modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Trollet98 Visa inlägg
    Hej,
    Jag har under flera år klarat mig med Futaba 6Ex FASST sändare. Nu har jag på mitt byggbord en något större bensinkärra som har dubbla höjdroderservo. Vad jag läst och provat mig fram till hanterar min nuvarande sändare inte detta på ett bra sätt. Jag är nöjd och fast i FASST-systemet. Vilken Futaba Fasst sändare behöver jag uppgradera till för att hantera dubbla höjdroderservon, räcker det med 7-kanalaren?

    /Johan
    Det räcker med 7:an och det finns ett färdigt program för dubbla höjdservon.. Du behöver, således, inte använda ngn mix. Och trimmen fungerar på båda servona.

    /Micke

  7. #7
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 664
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av ewalds Visa inlägg
    Det räcker med 7:an och det finns ett färdigt program för dubbla höjdservon.. Du behöver, således, inte använda ngn mix. Och trimmen fungerar på båda servona.

    /Micke
    Hur då?
    http://www.futaba-rc.com/faq/faq-7c-q763.html
    fredrik

  8. #8
    ewaldss avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Inlägg
    532
    Jobb
    Tekniker
    Klubb
    Trelleborgs modellflygklubb

  9. #9
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 664
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Ha ha inte ens Futaba vet vad deras sändare kan. Jag antar man sätter AIL till 0% och ELV till cirka +/- 100%
    fredrik

  10. #10
    ewaldss avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Inlägg
    532
    Jobb
    Tekniker
    Klubb
    Trelleborgs modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Ha ha inte ens Futaba vet vad deras sändare kan. Jag antar man sätter AIL till 0% och ELV till cirka +/- 100%
    Just så, om jag minns rätt.. Gjorde det för några veckor sedan o det funkar klockrent!

  11. #11

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Trollet98 Visa inlägg
    Det är riktigt att en Y-kabel kan lösa problemet. Dock undrar jag hur "ingenjörsmässigt" det är och hur det blir med strömförsörjning etc. till servona? Det rör sig om höjdroderservon i en 2,25 m akrobat så det är hyfsat långa kablar direkt från mottagaren.
    Om du inte använder ställ så kan du också använda kanal5 fast du måste mixa bort den inbyggda funktionen. Sändaren har prio på mix 1 så sätt den till ch5 som master o slav o mixa (+-100) bort 5an så att säja (testa med servo i mottagaren). Sen kan du använda mix2 till ch2 master (antar ena höjden är där) o 5 som slav (för andra höjden) Fast det blir väl mekansiskt trimmande; minns inte om/hur man kan ställa ev. offset etc - använder bara min 6a när det är sk*tväder och inte vill få dynga i 8:an
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  12. #12


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Idag finns det väl knappast nån anledning att köpa en 7:a när 8:an är såpass mycket bättre - och inte minst modernare i o m att du bl a kan uppgradera programvaran och enkelt utöka modellminnena. Så oavsett om det går att fixa det ursprungliga problemet med en 7:a så rekommenderar jag absolut 8-kanalaren.
    //Roger

  13. #13

    Reg.datum
    feb 2012
    Inlägg
    19
    Jobb
    Civil Ingenting gör
    Klubb
    Landskrona flygklubb

    Standard

    Ok, tack för all info, vi får se om tomten kommer med den roligaste lösningen. Men hur ställer ni er till den tabubelagda Y-kabeln? Är det för mindre servon/maskiner?

  14. #14
    NickeLs avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    378
    Jobb
    Webbutveckling, IT
    Klubb
    Eskilstuna flygklubb

    Standard

    Jag tycker Y-kabel funkar klockrent i både stora som små kärror, har en 50cc extra med dubbla höjdservon samt till skeven, det lirar fint, Kör med Futaba 8FG

    /Nicke

  15. #15

    Reg.datum
    feb 2012
    Inlägg
    19
    Jobb
    Civil Ingenting gör
    Klubb
    Landskrona flygklubb

    Standard

    NickeL, har du kopplat direkt i mottagaren eller har du en powerbox-tjohejsan för extra kräm emellan? Har du Y-kabel närmast mottagaren eller bak vid höjdrodren? Har du bara Y-kabel eller reverserare också? Är vi RC-flygare i allmänhet överkanaliserade?
    /Johan

  16. #16
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Om det skall investeras i en ny radio, se till att ha lite att växa i. Det finns alltid möjlighet till att använda fler kanaler på ett kreativt sätt.
    1 Throttle
    1 Flaps
    2 Aileron
    1-2 Elevator
    1 Rudder
    1 Gear
    1 Light

    etc, det går att spä på hur mycket som helst, sedan kan man lägga till kamera pan/tilt för FPV eller bara lite filmning och flightstabilisation kontroll.

    Även om man inte är överkreativ så är det lätt att använda en hel näve kanaler, särskilt i större modeller om man skall ha asynkrona skevroder och lite annat godis. Eller om man skall leka med EDF som har vectorthrust.

    Så även om du kanske klarar dig med nöd och näppe på 7 kanaler nu så ta i lite för att vara på den säkra sidan.

    För närvarande använder jag 7 kanaler till min Bixler (med pan/tilt) och det kommer behövas minst en till med OSD styrning och/eller flygstabilisering. Spontant hade jag inte haft något emot en 10-12 radio för att ha lite marginaler (men det går att lösa med en extra sändarmodul som styrs via trainer porten och dubbla mottagare för totalt 16kanaler på Turnigy 9x mouahahah).

Liknande ämnen

  1. Flytta modeller från Futaba 10CG 2,4 Ghz till Futaba FF9 via Campac
    Av mulder i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-11-11, 12:20
  2. Futaba telemitribox+mottagare FASST sändare.
    Av bem i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-08-26, 22:44
  3. Futaba FASST för JR-sändare
    Av Michael i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-08-18, 19:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •