Reklam

 
Resultat 1 till 16 av 16

mne: Skrnkning p dubbeldckare

  1. #1

    Standard Skrnkning p dubbeldckare

    Hej!

    Jag hller p att knpa ihop min frsta dubbeldckare och nu r det dags fr riggning av vingarna vilket inte knns helt ltt. Vingarna har ingen inbyggd skrnkning men eftersom dom inte r srskilt vridstyva r det inga problem att stadkomma lite skrnkning i samband med riggningen. Men d r frgan om det r en fr eller nackdel p en dubbeldckare av oldtimermodell med Clak-Y profil. Hr finns en lnk till konstruktrens byggtrd. http://www.modelflying.co.uk/forums/...s.asp?th=46673

    I byggbeskrivningen str det inte ngot om skrnkning men det kan ju finnas generella erfarenheter. Vad gller anfallsvinkeln verkar den ska vara lika p vre och nedre vingar.

    Jag hller som bst p att trckla dit wirarna p vingarna och komma underfund med hur jag ska strcka och slacka fr att f det hela rtt.

    /Mats

  2. #2
    Modellflygarns avatar
    Reg.datum
    Oct 2006
    Inlgg
    453
    Jobb
    Bygger stora flygplan!
    Klubb
    deshg MFK och numera ven Trans MFK

    Standard

    Hej!

    Jag skulle nog skrnka vervingen lite om jag skulle skrnka nt. D stallar undervingen lite fre vervingen och borde ge bttre stabilitet. Iaf imitt huvud...
    Borde inte vara nt problem p en sn krra men nd.
    Niklas/
    Absolut sndagsflygare
    http://odeshogsmodellflygklubb.freemore.se/

  3. #3

    Standard

    Har ingen dubbeldckare sjlv men vad jag har ftt lra mig s ska vervingen stalla frst
    D viker den sig framt.
    Om undervingen stallar frst s stter krran sig, d har man strre problem.

    vervingen ska allts ha strre anfallsvinkel n undervingen och undervingen borde vara skrnkt eller bda.
    Lite skrivbordsflygning:-)

  4. #4
    Modellflygarns avatar
    Reg.datum
    Oct 2006
    Inlgg
    453
    Jobb
    Bygger stora flygplan!
    Klubb
    deshg MFK och numera ven Trans MFK

    Standard

    Kan ligga nt i det...
    Niklas/
    Absolut sndagsflygare
    http://odeshogsmodellflygklubb.freemore.se/

  5. #5
    LIPs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 291
    Jobb
    Numera statsanstlld med lderns rtt.
    Klubb
    rnskldsviks modellflygklubb

    Standard

    Skulle nog inte satsa p strre anfallsvinkel p vervingen. Det jag har lst mig till nr jag byggt dubbeldckare r att vingarna i princip skall ploga, det betyder att vervingen skall ha ngot mindre anfallsvinkel och s r det p fullskala, det var s i allafall p den fullskala Tiger Moth som jag flg en gng i tiden.
    Det betyder i praktiken att undervingen stallar fr vervingen.
    Skrnkningen anser jag skall vara p bda vingarna.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare ren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  6. #6

    Standard

    Jag vet inte om det kan ha ngon betydelse men undervingen r till ytan mycket mindre n vervingen. Det knns som om att det ska mycket till innan den betydligt strre vervingen ska stalla fre undervingen. Men vingytan kanske inte har ngon betydelse fr hur snabbt den stallar.

    Nu vet jag ju inte om den kommer att vara kritisk verhuvudtaget. Man fr vl se till att ha lite fart vid inflygningen frn brjan tills man har lrt sig var grnsen gr. Jag antar att dubbeldckare kan vara lite lynniga p.g.a. av att dom r lite hgre.

    /Mats

  7. #7

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av LIP Visa inlgg
    Skulle nog inte satsa p strre anfallsvinkel p vervingen. Det jag har lst mig till nr jag byggt dubbeldckare r att vingarna i princip skall ploga, det betyder att vervingen skall ha ngot mindre anfallsvinkel och s r det p fullskala, det var s i allafall p den fullskala Tiger Moth som jag flg en gng i tiden.
    Det betyder i praktiken att undervingen stallar fr vervingen.
    Skrnkningen anser jag skall vara p bda vingarna.
    Tack fr tips med lite erfarenhet bakom. Men om vervingen har strre anfallsvinkel blir det vl tvrtemot en plog. I alla fall om man jmfr men en snplog Det ska vara lite toe out p bilsprk med andra ord.

    Och n har jag inte ftt ndan ur vagnen och kommit frbi med ritningen jag fick lna ...

    /Mats

  8. #8
    LIPs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 291
    Jobb
    Numera statsanstlld med lderns rtt.
    Klubb
    rnskldsviks modellflygklubb

    Standard

    Ls mitt inlgg en gng till, tror du har gjort en tankevurpa.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare ren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  9. #9

    Standard

    hm... Ja hur kunde jag lsa s knasigt ? Fick det p ngot konstigt stt till att vre vingen skulle ha strre anfallsvinkel.

    /Mats

  10. #10
    LIPs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 291
    Jobb
    Numera statsanstlld med lderns rtt.
    Klubb
    rnskldsviks modellflygklubb

    Standard

    Stod s i kommentaren ovanfr min, drfr min kommentar.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare ren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  11. #11

    Standard

    En liten bild p skapelsen s lngt jag har hunnit med bygget. Fantiserar om att hinna med maiden innan snn.


    /Mats
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	cygnet.jpg 
Visningar:	138 
Storlek:	85,5 KB 
Id:	31947  

  12. #12

    Standard

    Jag var nog lite trtt i gr kvll

    /Mats

  13. #13

    Reg.datum
    Oct 2007
    Inlgg
    124
    Jobb
    Vinodlare och kta warbirdfreak
    Klubb
    Vrhulta Air Force

    Standard

    Har byggt och flygit en hel del olika dubbeldckare genom ren och vill fresl att ha - 1,5 -3 grader (negativt) p vervingen och 0 grader p undervingen. Gr grna vervingen justerbar s att det optimala kan testat. Det r lite olika beroende p vilken vingprofil mm som planet har. Sjlvklart ska undervingen stla frst.

    Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	DSC00319.jpg 
Visningar:	100 
Storlek:	73,6 KB 
Id:	31953


    Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	stampe.jpg 
Visningar:	119 
Storlek:	309,0 KB 
Id:	31954


    Tex p min 1/4 skala Stampe s kr jag efter mycket testande numera -3 grader p vervingen och 0 grader p undervingen och lite skrnkning p vingarna dvs att vingspetsen har lite negativ skrnkning. Den har en profil med vldigt platt undersida.

    Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	stamp1.JPG 
Visningar:	83 
Storlek:	19,8 KB 
Id:	31955

    Den har mycket fina lgfartsegenskaper och stlar jttesnllt genom att lugnt och snllt sjnka med nosen och ej ramla ver vingspetsen "huxflux".
    Jag vet att alla drmmer om en P-51 Mustang.

  14. #14
    LIPs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 291
    Jobb
    Numera statsanstlld med lderns rtt.
    Klubb
    rnskldsviks modellflygklubb

    Standard

    Vid en normal ClarkY profil s har den ca 1,5 graders anfallsvinkel nr undersidan av profilen har nollgrader eller samma vinkel som stabilisatorn, (=paralell).
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare ren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  15. #15
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    5 959
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malm Radioflygsllskap

    Standard

    Clark Y r ju en populr profil.
    Observera att "noll-linjen" inte r parallell med den flata delen av undersidan.
    Lgger man den plant, s kommer profilen att f ett par graders anfalls/rigginingsvinkel, som LIP mycket riktigt ppekar.

    Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	Clark Y.jpg 
Visningar:	85 
Storlek:	45,4 KB 
Id:	31966
    Retroholic!

  16. #16

    Standard

    Jo Clark Y r ju ganska vanlig r var vl det frr i alla fall. Men den r vl ganska vindknslig om jag frsttt det rtt.

    Antar att det r spetsen p framkanten som r mtpunkten. Jag har frskt f det s exakt som mjligt utifrn ritningen. Men lite gr det ju alltid att justera genom att palla upp fram eller bakkant p vingen.

    /mats

Liknande mnen

  1. tyngdpunkt i hjled p dubbeldckare?
    Av senmathal i forum Allmnt om flyg
    Svar: 2
    Senaste inlgg: 2012-09-15, 16:21
  2. Tyngdpunkt dubbeldckare
    Av rjan i forum Allmnt om flyg
    Svar: 18
    Senaste inlgg: 2012-02-19, 22:55
  3. Ni med dubbeldckare och 4 skevservon...
    Av lnning i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 9
    Senaste inlgg: 2012-01-29, 18:34
  4. Erfarenheter av GreatPlanes P-6E HAWK dubbeldckare??
    Av Rc-flygare i forum Metanolmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlgg: 2008-06-08, 18:36
  5. Vad vlja fr ldre dubbeldckare?
    Av lnning i forum Metanolmodeller
    Svar: 34
    Senaste inlgg: 2008-01-07, 18:53

Behrigheter fr att posta

  • Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •