Reklam

 
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Futaba t8j + simulator

  1. #1

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    5
    Jobb
    Besiktningstekniker
    Klubb
    Min egen..

    Question Futaba t8j + simulator

    Hej..

    Har gått länge i tankar på att skaffa mig något RC flyg, lite velig på vad det blir dock men det lutar väl mest åt heli.
    Hade tänkt köpa en sändare nu som jag kan använda till en simulator tills man känner sig lite hemma i själva flygandet och sedan köpa mig något riktigt, flygplan eller heli. Vill gärna ha samma sändare till simulator som vanligt flyg, fungerar Futaba T8J med någon simulator? Är den något att ha för en nybörjare? Tyckte priset verkade rätt ok.
    Kom gärna med tips om ni vill.


    Mvh Oskar

  2. #2
    NickeLs avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    378
    Jobb
    Webbutveckling, IT
    Klubb
    Eskilstuna flygklubb

    Standard

    vad jag har lärt mig (den hårda vägen) så ska man iaf inte köra Futaba radios som man sen ska flyga med i Phoenix RC, annars är Phoenix rc en jättebra helisim (enligt mig)
    Köp förresten inte en Futaba T8J, köp en Futaba 8FG eller futaba 10 i stället, vad jag förstått så lirar inte T8J med Fasst utan har något annat, mottagarna är väll lite billigare men...
    Men som sagt Phoenix RC är en jättebra sim (enligt mig) kostar en tusenlapp och ska du köra med futaba sändare så är det bara o köpa en liten skarvsladd för 49 spänn, annars finns ju Realflight men jag tycker inte att den är så speciellt bra för heli...

    /Nicke

  3. #3

    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    35
    Jobb
    bosstabindare
    Klubb
    hässleholms modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av NickeL Visa inlägg
    vad jag har lärt mig (den hårda vägen) så ska man iaf inte köra Futaba radios som man sen ska flyga med i Phoenix RC

    /Nicke
    vad är problemet med futaba och phoenix rc menar du?

  4. #4

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Det problemet vill också veta. Då jag kört min futaba med sim och flygplan,helikoptrar det senaste året.

    Sent from my HTC One X using Tapatalk 2
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  5. #5
    Carls avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    102
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Bollnäs MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av NickeL Visa inlägg
    vad jag har lärt mig (den hårda vägen) så ska man iaf inte köra Futaba radios som man sen ska flyga med i Phoenix RC, annars är Phoenix rc en jättebra helisim (enligt mig)
    Köp förresten inte en Futaba T8J, köp en Futaba 8FG eller futaba 10 i stället, vad jag förstått så lirar inte T8J med Fasst utan har något annat, mottagarna är väll lite billigare men...?




    /Nicke
    Hej!

    Vad är problemet med Futaba T8J?

    Mvh. Roger.

  6. #6

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    5
    Jobb
    Besiktningstekniker
    Klubb
    Min egen..

    Standard

    Med andra ord inget fel på Futaba T8J?
    Tittat lite på Spektrum DX6i också.. Vilken ska man välja? Kan man flyga quadrocopter med 6 kanals?

    Mvh Oskar

  7. #7


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Problemet med T8J är väl att den inte är kompatibel med Futabas "ordinarie" 2,4 GHz-system nämligen Fasst så mottagarurvalet, både original och "pirat", är högst begränsat. Sen är väl också sändaren av lite enklare utförande än t ex 8FG/FGS.
    Sen är det ju som vanligt egna behov och preferenser som avgör. Dock torde ju T8J ha klart mera utvecklad programvara än t ex Spektrum DX6i såvitt man kan se av specarna.
    //Roger

  8. #8

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av ofrisk Visa inlägg
    Med andra ord inget fel på Futaba T8J?
    Tittat lite på Spektrum DX6i också.. Vilken ska man välja? Kan man flyga quadrocopter med 6 kanals?

    Mvh Oskar
    Det räcker med 4 kanaler, inställd som vanligt plan skev höjd sida o gas. Sen beror det på styrkort, ställ frågan om antal kanaler bland multikopter eller fpv flygarna i forumet
    På en del kort kan man tex. ställa gain från sändaren. Ska du flyga multi med kamera kanske den ska kunna snurras. osv.

    Min första (flygande) quad gick med 6J, funkade bra tills piloten drog vilse
    8J däremot påminner mer om Futabas 10:a i programmeringen, men med fler funktioner (i menyerna). Den sänder med annat protokoll över FHSS så det saknas mycket riktigt kloner ("piratmottagare") till den medans futabas "andra", FASST, har billiga mott. alternativ. Men har du begränsad budget så är 8J ett bra val.
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  9. #9

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    5
    Jobb
    Besiktningstekniker
    Klubb
    Min egen..

    Standard

    Tack för era svar. Beställde en DX6i förut, misstänkte den var lite sämre men den är ganska mycket billigare också. Tanken är ju att flyga simulator ett tag. Så får jag väl kanske byta upp mig när jag känner att det inte räcker längre. Inte säkert att jag kommer fastna än heller ju.

    Mvh Oskar

  10. #10
    NickeLs avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    378
    Jobb
    Webbutveckling, IT
    Klubb
    Eskilstuna flygklubb

    Standard

    hej, problemet är bara på Futabas 6a samt 7a kanalare, ID i sändaren raderas tydligen av höga strömmar som skickas genom sändaren och slår ut vissa komponenter som även helt kan förstöra en sändare... därför har Futabas service sagt att man inte skall flyga sim med samma sändare som man flyger med.
    intresserad i mer fakta så ring Kaj på rc-service

    /Nicke

  11. #11

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Futaba Har sagt att man skall undvika att starta datorn med simsladden i då en del usbportar får iväg en liten strömspik vid uppstart .
    Normal användning skall vara ofarlig.

    Sent from my HTC One X using Tapatalk 2
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  12. #12

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    5
    Jobb
    Besiktningstekniker
    Klubb
    Min egen..

    Standard

    Ofan där ser man.. Matnyttigt att ha lite koll på. Även om det inte blev en Futaba så kan man ju kanske försöka undvika det iallafall.

    Mvh Oskar

Liknande ämnen

  1. Flytta modeller från Futaba 10CG 2,4 Ghz till Futaba FF9 via Campac
    Av mulder i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-11-11, 13:20
  2. Phoenix Simulator kopplad till Futaba T14MZ / T18MZ ??
    Av Rc-flygare i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-05-06, 09:02
  3. Futaba T8FG eller Futaba T8FG SUPER, vad är skillnaden, vilken ska man köpa?
    Av Ville i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-06-07, 15:37
  4. Koppla Futaba 6EX till simulator?
    Av drjoshua i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-10-12, 15:36
  5. Simulator
    Av Thomas i forum Segel och Hang
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-11-25, 13:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •