Reklam

Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 31

mne: Huvls i "gummi" var fr man tag i sdana? Om de finns i rc-storlek?

Flahultarns avatar
    Reg.datum
    Jan 2012
    Inlgg
    472
    Jobb
    Mnsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

Standard Huvls i "gummi" var fr man tag i sdana? Om de finns i rc-storlek?

Vill ha tag isdana hr huvls i ungefrlig skala 1:4 men det r inte s blodigt, bara de r mindre n fullskala Ngon med tips? Jag har letat i diverse butiker utan att hitta...

Eller ngot med liknande funktion, det gr lika bra!

Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	32-064_l.jpg 
Visningar:	505 
Storlek:	28,4 KB 
Id:	31976

AnWis avatar
    Reg.datum
    Dec 2014
    Inlgg
    86
    Jobb
    Allsysslare
    Klubb
    FK Gamen

Standard

Fick du tag i ngra? Jag r ocks intresserad.
    Piper Cherokee och Arrow har det p vissa modeller

Anders

Standard

Har Cherokee sna? Har dom inte sm metall-ls man flippar upp, hakar av och ppnar?
    Tnker p en gammal hrk som finns lokalt hr (som jag bygger kopia p):
    http://forum.motorportalen.net/downl...le.php?id=8806
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

AnWis avatar
    Reg.datum
    Dec 2014
    Inlgg
    86
    Jobb
    Allsysslare
    Klubb
    FK Gamen

Standard

Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	detail_arrow_01.jpg 
Visningar:	120 
Storlek:	39,7 KB 
Id:	56485Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	IMG_1749.jpg 
Visningar:	109 
Storlek:	79,5 KB 
Id:	56486
    Lite svrt att se men du har nog rtt. Borde vara enklare att finna i rtt storlek.

Flahultarns avatar
    Reg.datum
    Jan 2012
    Inlgg
    472
    Jobb
    Mnsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

Standard

Nope, hittade inga dylika i tillrckligt litet utfrande... s det fick bli en annan lsning p det hela.

Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    5 947
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malm Radioflygsllskap

Standard

Ingen som har en 3D-skrivare, som kan printa ut sdana??
    Retroholic!

Flahultarns avatar
    Reg.datum
    Jan 2012
    Inlgg
    472
    Jobb
    Mnsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

Standard

Hm, en god tanke, men jag tvivlar p att den jag har skulle gra det bra. Jag har lite problem med s sm saker. Skala 1:5 skulle vl innebra att "gummistroppen" skulle bli ca 20 mm lng. Iofs det kanske fr testas iaf... Fast s elastiskt blir det inte men det funkar kanske nd.

Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    5 947
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malm Radioflygsllskap

Standard

Ska det vara fungerande ls?
    Rcker det inte med dummies??
    Retroholic!

Standard

Leta p nu eller kom p en lsning s jag kan anvnda samma sak p min Cherokee... ;-)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Flahultarns avatar
    Reg.datum
    Jan 2012
    Inlgg
    472
    Jobb
    Mnsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

Standard

Klart det skulle vara fungerande annars frsvinner ju halva njet! Jag ska testa ikvll om ni kan ge mig en hint om storleken. Kan inte riktigt minnas hur stora de r i 1:1 och Biltema hade ingen storlek att g efter...

karstenas avatar
    Reg.datum
    Oct 2012
    Inlgg
    345
    Jobb
    Nringsmidelarbejder
    Klubb
    hangar4800-

Standard

er det ikke mulig at stpe nogle i noget segt silikonemasse. Sikaflex findes i sort og er temmelig segt. Om man lager en form i gips eller tr. Jeg tror det vil virke. og massen koster rundt 125 kr. Det er jobben med formen som er det vanskelige. Her kan man jo lage en atrap i voks og gipse den ind for at smelte den ut nr gipsen har strknet. S fylder man hullet med sikaflex.

kjnis avatar
    Reg.datum
    Nov 2009
    Inlgg
    703
    Klubb
    stersunds Modellflygklubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av Flahultarn Visa inlgg
    Klart det skulle vara fungerande annars frsvinner ju halva njet! Jag ska testa ikvll om ni kan ge mig en hint om storleken. Kan inte riktigt minnas hur stora de r i 1:1 och Biltema hade ingen storlek att g efter...

Hittade en bild med mtt s nu r det bara att skala till rtt storlek och stta igng....

MVH
    Kjell Nilsson

Flahultarns avatar
    Reg.datum
    Jan 2012
    Inlgg
    472
    Jobb
    Mnsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

Standard

Haha, sedr, d finns det inget att gmma sig bakom lngre Det blev dock TV-tittande ikvll, denna fr det mesta meningslsa sysselsttning, men det var en rtt annorlunda och sevrd film.

Men det hr ska bli spnnande och fr mig helt ny teknik. Fr klura lite p hur det ska g till bara. Mitt eget behov r egentligen passerat men det skulle va intressant att testa nd. Lovar att terkomma nr jag ger mig i kast med detta!

Flahultarns avatar
    Reg.datum
    Jan 2012
    Inlgg
    472
    Jobb
    Mnsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

Standard

Gjorde ett frsta printfrsk ikvll med hyfsat resultat. I 1:5 blev de ca 25 mm lnga vilket r fullt printbart. Ska modifiera filen lite och gra nytt frsk. Sen terstr fstena i aluminium men de tror jag ska ordna sig.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	huvlas-1000554.jpg 
Visningar:	119 
Storlek:	65,4 KB 
Id:	56513  

kjnis avatar
    Reg.datum
    Nov 2009
    Inlgg
    703
    Klubb

Standard

Hade lite tid att sl ihjl s jag ritade upp gummidetaljen och en gjutform som jag printade. Gjort en testgjutning i silicone som blev ganska OK. Skulle helst ha en lite hrdare silicone eller kanske polyuretan? Den lilla 2 mm axeln fungerar ocks som styrning mellan formhalvorna och ger ett hl fr faststtning av gummit. Bara metalldetaljerna kvar....
    Skalan r 1/3.

MVH
    Kjell Nilsson
    Senast redigerat av kjni den 2016-01-14 klockan 16:38. Anledning: Lagt till uppgift om skalan.

LIPs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 291
    Jobb
    Numera statsanstlld med lderns rtt.
    Klubb
    rnskldsviks modellflygklubb

Standard

Snyggt jobbat!
    /Lasse

Modellflygare sedan 1952

Fullskalaflygare ren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

Flahultarns avatar
    Reg.datum
    Jan 2012
    Inlgg
    472
    Jobb
    Mnsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

Standard

Men Kjell, det r ju fel skala

Du slutar aldrig att frvna, ser ju vldigt snyggt ut.

Hur gr man? Gr du ett/flera hl som du trycker in gjutmaterialet i? Eller hur fungerar det?

Skulle det fungera med sikaflex som Karstena freslr eller annan silikon "p tub" som jag har tillgng till?

LIPs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 291
    Jobb
    Numera statsanstlld med lderns rtt.
    Klubb
    rnskldsviks modellflygklubb

Standard

D jag har gjutit i silikon eller polyuretan har jag haft formen stende med ett pfyllningshl i botten och ett avluftningshl i toppen och sedan fyllt formen frn botten tills verskottet rinner ut i toppen. Gjutmassan ser d till att trycka luften fre sig hela tiden .
    /Lasse

Modellflygare sedan 1952

Fullskalaflygare ren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

kjnis avatar
    Reg.datum
    Nov 2009
    Inlgg
    703
    Klubb

Standard

Den silicon jag anvnt r tvkomponents RTV 4428 avsedd att gjuta formar. Behver inget skppmedel men r som sagt lite fr mjuk fr att "stropparna" skall spnna starkt.

Vet inte om det fungerar med vanlig byggsilikon - det beror nog mest p om den hrdar instngd i formen. Lite tveksam om det fungerar.

Nr jag gjuter i s hr sm formar blandar jag silikonet och hrdaren i en liten plastmugg eller liknande och lter den sen st s att bubblorna kommer upptill ytan. Det gr sakta p g a viskositeten. Bst r om man kan placera muggen med blandningen i vakuum s att bubblorna expanderar och flyter upp fortare och brister. Sen suger jag upp silikonet i en 2 ml spruta och fyller vardera formhalvan med lite rge och stter frsiktigt ihop halvorna och stter en limklmma som hller ihop under hrdningstiden. verskottet pressas ut t sidorna s det blir ltt lite kladdigt. Snyggast vore frsts att gra som Lasse beskriver med ett ingjt i botten och luftkanaler i stllen dr det finns risk fr luftfickor. Men fr att gra ngra enstaka delar kan man st ut med kladdet.

Vilken skala skulle passa dig?

MVH
    Kjell

Flahultarns avatar
    Reg.datum
    Jan 2012
    Inlgg
    472
    Jobb
    Mnsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

Standard

Citat Ursprungligen postat av kjni Visa inlgg
    Den silicon jag anvnt r tvkomponents RTV 4428 avsedd att gjuta formar. Behver inget skppmedel men r som sagt lite fr mjuk fr att "stropparna" skall spnna starkt.

Vet inte om det fungerar med vanlig byggsilikon - det beror nog mest p om den hrdar instngd i formen. Lite tveksam om det fungerar.

Nr jag gjuter i s hr sm formar blandar jag silikonet och hrdaren i en liten plastmugg eller liknande och lter den sen st s att bubblorna kommer upptill ytan. Det gr sakta p g a viskositeten. Bst r om man kan placera muggen med blandningen i vakuum s att bubblorna expanderar och flyter upp fortare och brister. Sen suger jag upp silikonet i en 2 ml spruta och fyller vardera formhalvan med lite rge och stter frsiktigt ihop halvorna och stter en limklmma som hller ihop under hrdningstiden. verskottet pressas ut t sidorna s det blir ltt lite kladdigt. Snyggast vore frsts att gra som Lasse beskriver med ett ingjt i botten och luftkanaler i stllen dr det finns risk fr luftfickor. Men fr att gra ngra enstaka delar kan man st ut med kladdet.

Vilken skala skulle passa dig?

MVH
    Kjell
    Hej Kjell,

Det var inte en prop om tjnster frn min sida. Jag har inget direkt behov fr tillfllet utan ser det mer som ett "lagom" projekt att testa gjutning. Jag lste behovet till min SuperStol-modell p annat stt s de hr stropparna inte behvdes alls.

Jag tror jag ska testa med vanligt byggsilikon, det kan ju inte annat n misslyckas... men d vet man ju det iaf. Det blir lite mindre n dina, ca 25 mm lnga. En del av problematiken kanske ligger just i litenheten kan jag tnka mig. Det fr visa sig.

Liknande mnen

1. "Nya inlgg" "verst p sidan" "Forum start"
    Av Snickarjveln i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 5
    Senaste inlgg: 2009-01-23, 11:37
  2. "upplsning" p "borstade" fartreglage?
    Av CAD:ar'n i forum Elmodeller
    Svar: 7
    Senaste inlgg: 2007-11-17, 09:22
  3. """""Wesse undrar """
    Av wesse i forum Metanolmodeller
    Svar: 16
    Senaste inlgg: 2007-08-14, 17:07

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg