Reklam

Sidan 2 av 2 FrstaFrsta 12
Resultat 21 till 31 av 31

mne: Huvls i "gummi" var fr man tag i sdana? Om de finns i rc-storlek?

kjnis avatar
    Reg.datum
    Nov 2009
    Inlgg
    707
    Klubb
    stersunds Modellflygklubb

Standard

Hej Per,
    tog det inte som tjnsteprop utan mera som att om jag nd experimenterar kan jag ju testa hur det g att skala filerna till annan storlek. Blev lite sugen att testa bara fr att....

Hr r ngra bilder som skulle platsat i frra posten men kommer nu.

/Kjell

Standard

Svart sikaflex ska vl funka? Annars finns det ngon annan sn dr svart krm man stter fast plastdelar p plastdelar (uretan?) p bilar med. Det biter inte vrme, kyla eller kniv p. Men flexar gr det, sjukt starkt fast rtt bjligt. Jag fick bort det frn min bil med skalpell endast (utan att skada lacken fr mycket bakom).
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Flahultarns avatar
    Reg.datum
    Jan 2012
    Inlgg
    473
    Jobb
    Mnsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

Standard

Citat Ursprungligen postat av kjni Visa inlgg
    Hej Per,
    tog det inte som tjnsteprop utan mera som att om jag nd experimenterar kan jag ju testa hur det g att skala filerna till annan storlek. Blev lite sugen att testa bara fr att....

/Kjell
    Vad bra att jag inte blev missfrstdd d

Jag antar att det finns en grns fr hur sm saker tekniken passar fr och att det sklart beror av hur detaljen ser ut ocks. Om inte annat s blir lagerskarvarna i formprintarna mer framtrdande i helheten ju mindre detaljerna r. I helgen ska jag ge mig p det i skala 1:5 eller mjligen en "dubbelgjutning" med 1:6 ocks.

Det borde fungera med "patronpistol" och byggsilikon om man gr lufthl p strategiska stllen. Fr se hur det hller, det r ju rtt tunnt gods i den hr skalan.

Citat Ursprungligen postat av lnning Visa inlgg
    Svart sikaflex ska vl funka? Annars finns det ngon annan sn dr svart krm man stter fast plastdelar p plastdelar (uretan?) p bilar med. Det biter inte vrme, kyla eller kniv p. Men flexar gr det, sjukt starkt fast rtt bjligt. Jag fick bort det frn min bil med skalpell endast (utan att skada lacken fr mycket bakom).
    Du lyckas inte hitta vad du syftar p fr produkt hr eller?

Vad tror ni om det hr "Packningssilikonet": http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Tat...ur-2000036107/

Standard

Citat Ursprungligen postat av Flahultarn Visa inlgg
    Du lyckas inte hitta vad du syftar p fr produkt hr eller?
    Har frgat han som limmade p det (nr jag monterade en lpp p bilen) och tog bort det mesta t mig (nr jag tog bort lppen), terkommer.

kjnis avatar
    Reg.datum
    Nov 2009
    Inlgg
    707
    Klubb

Standard

Har nu testat att krympa formarna och printat nya i skala 1/4 och 1/5 med hyfsat resultat. De nya formarna r printade med skikttjocklek p 0,025mm i en Form1+

Hlsningar
    Kjell Nilsson

Reg.datum
    Aug 2013
    Inlgg
    296
    Klubb
    Trelleborgs modellflygklubb

Standard

Jag r nyfiken p varfr du stllt formarna p snedden under printningen? (om jag nu frstod rtt...) r det fr att f mindre med "rsringar"?

kjnis avatar
    Reg.datum
    Nov 2009
    Inlgg
    707
    Klubb

Standard

Form1 printar genom att hrda flytande akrylplast med en laser som bygger skikten i botten p behllaren med plast. Varje skikt fastnar d till viss del i botten p behllaren och mste "dras" loss s att det kommer ett nytt flytande skikt mellan det hrdade lagret och den genomskinliga silikonbelagda botten i behllaren. Delen som printas hnger allts upp och ner frn printplattformen och "vxer upp" ur plastlsningen. Genom att placera modellen p snedden blir varje skikts yta s liten som mjligt och krver mindre kraft fr att lossas frn silikonet i botten. Det ger mindre belastning p supporten delen hnger i och ocks mindre belastning inuti sjlva delen.

Bilden i frra posten skall egentligen betraktas upp och ner om den skall visa hur det ser ut under printning.

MVH
    Kjell

Standard

Har frgat han som limmade p det (nr jag monterade en lpp p bilen) och tog bort det mesta t mig (nr jag tog bort lppen), terkommer.
    Wrth Lim & Tt / Limma och tt, Limott ... nt snt.

Flahultarns avatar
    Reg.datum
    Jan 2012
    Inlgg
    473
    Jobb
    Mnsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

Standard

Citat Ursprungligen postat av kjni Visa inlgg
    Har nu testat att krympa formarna och printat nya i skala 1/4 och 1/5 med hyfsat resultat. De nya formarna r printade med skikttjocklek p 0,025mm i en Form1+

Hlsningar
    Kjell Nilsson
    Imponerande m jag sga, ser riktigt bra ut! Och imponerande utrustning du har tillgng till!

Riktigt den tekniken kunde jag inte anvnda i mitt frsk i gr. Jag krde p lagertjocklek 0,15mm vilket r s tunnt jag lyckats printa med bra resultat. Tunnare tenderar att ge ofullstndiga lager och pannkaka... men jag r njd nd. Mina formar i 1:5 blev rtt ok men nr jag testade vidhftningen av det "Packningssilikon" jag lnkade i mitt frra inlgg inser jag att jag inte skulle f loss stroppen ur formen. Krde formarna i PLA s det r vl att glmma. Har inte kommit igng med ABS n, kan hnda att det r annorlunda... Kjell, har du testat de vanliga printmaterialen PLA och ABS (fr oss ddliga ) funkar det 2-komp silikon du anvnder med dessa och slpper ok?

Flahultarns avatar
    Reg.datum
    Jan 2012
    Inlgg
    473
    Jobb
    Mnsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

Standard

Wrth Lim & Tt / Limma och tt, Limott ... nt snt.
    Ok, tack fr infon. Lutar t att jag fr infrskaffa ngot 2-komp gjutsilikon om jag behver gra ngot framgent.

kjnis avatar
    Reg.datum
    Nov 2009
    Inlgg
    707
    Klubb

Standard

Tvkomponents gjutsilkon fungerar bra med ABS, inget skppmedel behvs (och br ej anvndas d de flesta hindrar silkonets hrdning). Har ej provat mot PLA men gissar att det inte r ngra problem dr heller.

MVH
    Kjell

PS: Den lite strre gr formen r i ABS gjord i en printer av FDM-typ. DS

Liknande mnen

1. "Nya inlgg" "verst p sidan" "Forum start"
    Av Snickarjveln i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 5
    Senaste inlgg: 2009-01-23, 11:37
  2. "upplsning" p "borstade" fartreglage?
    Av CAD:ar'n i forum Elmodeller
    Svar: 7
    Senaste inlgg: 2007-11-17, 09:22
  3. """""Wesse undrar """
    Av wesse i forum Metanolmodeller
    Svar: 16
    Senaste inlgg: 2007-08-14, 17:07

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg