Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 31

Ämne: Huvlås i "gummi" – var får man tag i sådana? Om de finns i rc-storlek?

  1. #1

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard Huvlås i "gummi" – var får man tag i sådana? Om de finns i rc-storlek?

    Vill ha tag isådana här huvlås i ungefärlig skala 1:4 men det är inte så blodigt, bara de är mindre än fullskala Någon med tips? Jag har letat i diverse butiker utan att hitta...

    Eller något med liknande funktion, det går lika bra!

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	32-064_l.jpg 
Visningar:	555 
Storlek:	28,4 KB 
Id:	31976

  2. #2
    AnWis avatar
    Reg.datum
    dec 2014
    Inlägg
    87
    Jobb
    Allsysslare
    Klubb
    FK Gamen

    Standard

    Fick du tag i några? Jag är också intresserad.
    Piper Cherokee och Arrow har det på vissa modeller

    Anders

  3. #3

    Standard

    Har Cherokee såna? Har dom inte små metall-lås man flippar upp, hakar av och öppnar?
    Tänker på en gammal härk som finns lokalt här (som jag bygger kopia på):
    http://forum.motorportalen.net/downl...le.php?id=8806
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  4. #4
    AnWis avatar
    Reg.datum
    dec 2014
    Inlägg
    87
    Jobb
    Allsysslare
    Klubb
    FK Gamen

    Standard

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	detail_arrow_01.jpg 
Visningar:	168 
Storlek:	39,7 KB 
Id:	56485Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_1749.jpg 
Visningar:	161 
Storlek:	79,5 KB 
Id:	56486
    Lite svårt att se men du har nog rätt. Borde vara enklare att finna i rätt storlek.

  5. #5

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Nope, hittade inga dylika i tillräckligt litet utförande... så det fick bli en annan lösning på det hela.

  6. #6

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 583
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Ingen som har en 3D-skrivare, som kan printa ut sådana??
    Retroholic!

  7. #7

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Hm, en god tanke, men jag tvivlar på att den jag har skulle göra det bra. Jag har lite problem med så små saker. Skala 1:5 skulle väl innebära att "gummistroppen" skulle bli ca 20 mm lång. Iofs det kanske får testas iaf... Fast så elastiskt blir det inte men det funkar kanske ändå.

  8. #8

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 583
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Ska det vara fungerande lås?
    Räcker det inte med dummies??
    Retroholic!

  9. #9

    Standard

    Leta på nu eller kom på en lösning så jag kan använda samma sak på min Cherokee... ;-)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  10. #10

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Klart det skulle vara fungerande annars försvinner ju halva nöjet! Jag ska testa ikväll om ni kan ge mig en hint om storleken. Kan inte riktigt minnas hur stora de är i 1:1 och Biltema hade ingen storlek att gå efter...

  11. #11
    karstenas avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    383
    Jobb
    Næringsmidelarbejder
    Klubb
    hangar4800-

    Standard

    er det ikke mulig at støpe nogle i noget segt silikonemasse. Sikaflex findes i sort og er temmelig segt. Om man lager en form i gips eller træ. Jeg tror det vil virke. og massen koster rundt 125 kr. Det er jobben med formen som er det vanskelige. Her kan man jo lage en atrap i voks og gipse den ind for at smelte den ut når gipsen har størknet. Så fylder man hullet med sikaflex.

  12. #12


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 793
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Flahultarn Visa inlägg
    Klart det skulle vara fungerande annars försvinner ju halva nöjet! Jag ska testa ikväll om ni kan ge mig en hint om storleken. Kan inte riktigt minnas hur stora de är i 1:1 och Biltema hade ingen storlek att gå efter...

    Hittade en bild med mått så nu är det bara att skala till rätt storlek och sätta igång....



    MVH
    Kjell Nilsson

  13. #13

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Haha, sedär, då finns det inget att gömma sig bakom längre Det blev dock TV-tittande ikväll, denna för det mesta meningslösa sysselsättning, men det var en rätt annorlunda och sevärd film.

    Men det här ska bli spännande och för mig helt ny teknik. Får klura lite på hur det ska gå till bara. Mitt eget behov är egentligen passerat men det skulle va intressant att testa ändå. Lovar att återkomma när jag ger mig i kast med detta!

  14. #14

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Gjorde ett första printförsök ikväll med hyfsat resultat. I 1:5 blev de ca 25 mm långa vilket är fullt printbart. Ska modifiera filen lite och göra nytt försök. Sen återstår fästena i aluminium men de tror jag ska ordna sig.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	huvlas-1000554.jpg 
Visningar:	176 
Storlek:	65,4 KB 
Id:	56513  

  15. #15


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 793
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Hade lite tid att slå ihjäl så jag ritade upp gummidetaljen och en gjutform som jag printade. Gjort en testgjutning i silicone som blev ganska OK. Skulle helst ha en lite hårdare silicone eller kanske polyuretan? Den lilla 2 mm axeln fungerar också som styrning mellan formhalvorna och ger ett hål för fastsättning av gummit. Bara metalldetaljerna kvar....
    Skalan är 1/3.









    MVH
    Kjell Nilsson
    Senast redigerat av kjni den 2016-01-14 klockan 15:38. Anledning: Lagt till uppgift om skalan.

  16. #16
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Snyggt jobbat!
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  17. #17

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Men Kjell, det är ju fel skala

    Du slutar aldrig att förvåna, ser ju väldigt snyggt ut.

    Hur gör man? Gör du ett/flera hål som du trycker in gjutmaterialet i? Eller hur fungerar det?

    Skulle det fungera med sikaflex som Karstena föreslår eller annan silikon "på tub" som jag har tillgång till?

  18. #18
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Då jag har gjutit i silikon eller polyuretan har jag haft formen stående med ett påfyllningshål i botten och ett avluftningshål i toppen och sedan fyllt formen från botten tills överskottet rinner ut i toppen. Gjutmassan ser då till att trycka luften före sig hela tiden .
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  19. #19


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 793
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Den silicon jag använt är tvåkomponents RTV 4428 avsedd att gjuta formar. Behöver inget skäppmedel men är som sagt lite för mjuk för att "stropparna" skall spänna starkt.

    Vet inte om det fungerar med vanlig byggsilikon - det beror nog mest på om den härdar instängd i formen. Lite tveksam om det fungerar.

    När jag gjuter i så här små formar blandar jag silikonet och härdaren i en liten plastmugg eller liknande och låter den sen stå så att bubblorna kommer upptill ytan. Det går sakta p g a viskositeten. Bäst är om man kan placera muggen med blandningen i vakuum så att bubblorna expanderar och flyter upp fortare och brister. Sen suger jag upp silikonet i en 2 ml spruta och fyller vardera formhalvan med lite råge och sätter försiktigt ihop halvorna och sätter en limklämma som håller ihop under härdningstiden. Överskottet pressas ut åt sidorna så det blir lätt lite kladdigt. Snyggast vore förstås att göra som Lasse beskriver med ett ingjöt i botten och luftkanaler i ställen där det finns risk för luftfickor. Men för att göra några enstaka delar kan man stå ut med kladdet.

    Vilken skala skulle passa dig?

    MVH
    Kjell

  20. #20

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kjni Visa inlägg
    Den silicon jag använt är tvåkomponents RTV 4428 avsedd att gjuta formar. Behöver inget skäppmedel men är som sagt lite för mjuk för att "stropparna" skall spänna starkt.

    Vet inte om det fungerar med vanlig byggsilikon - det beror nog mest på om den härdar instängd i formen. Lite tveksam om det fungerar.

    När jag gjuter i så här små formar blandar jag silikonet och härdaren i en liten plastmugg eller liknande och låter den sen stå så att bubblorna kommer upptill ytan. Det går sakta p g a viskositeten. Bäst är om man kan placera muggen med blandningen i vakuum så att bubblorna expanderar och flyter upp fortare och brister. Sen suger jag upp silikonet i en 2 ml spruta och fyller vardera formhalvan med lite råge och sätter försiktigt ihop halvorna och sätter en limklämma som håller ihop under härdningstiden. Överskottet pressas ut åt sidorna så det blir lätt lite kladdigt. Snyggast vore förstås att göra som Lasse beskriver med ett ingjöt i botten och luftkanaler i ställen där det finns risk för luftfickor. Men för att göra några enstaka delar kan man stå ut med kladdet.

    Vilken skala skulle passa dig?

    MVH
    Kjell
    Hej Kjell,

    Det var inte en propå om tjänster från min sida. Jag har inget direkt behov för tillfället utan ser det mer som ett "lagom" projekt att testa gjutning. Jag löste behovet till min SuperStol-modell på annat sätt så de här stropparna inte behövdes alls.

    Jag tror jag ska testa med vanligt byggsilikon, det kan ju inte annat än misslyckas... men då vet man ju det iaf. Det blir lite mindre än dina, ca 25 mm långa. En del av problematiken kanske ligger just i litenheten kan jag tänka mig. Det får visa sig.

Liknande ämnen

  1. "Nya inlägg" "Överst på sidan" "Forum start"
    Av Snickarjävel´n i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-01-23, 10:37
  2. "upplösning" på "borstade" fartreglage?
    Av CAD:ar'n i forum Elmodeller
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-11-17, 08:22
  3. """""Wesse undrar """
    Av wesse i forum Metanolmodeller
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-08-14, 16:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •