Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 31 av 31

Ämne: Huvlås i "gummi" – var får man tag i sådana? Om de finns i rc-storlek?

  1. #21


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Hej Per,
    tog det inte som tjänstepropå utan mera som att om jag ändå experimenterar kan jag ju testa hur det gå att skala filerna till annan storlek. Blev lite sugen att testa bara för att....

    Här är några bilder som skulle platsat i förra posten men kommer nu.







    /Kjell

  2. #22

    Standard

    Svart sikaflex ska väl funka? Annars finns det någon annan sån där svart kräm man sätter fast plastdelar på plastdelar (uretan?) på bilar med. Det biter inte värme, kyla eller kniv på. Men flexar gör det, sjukt starkt fast rätt böjligt. Jag fick bort det från min bil med skalpell endast (utan att skada lacken för mycket bakom).
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  3. #23

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kjni Visa inlägg
    Hej Per,
    tog det inte som tjänstepropå utan mera som att om jag ändå experimenterar kan jag ju testa hur det gå att skala filerna till annan storlek. Blev lite sugen att testa bara för att....


    /Kjell
    Vad bra att jag inte blev missförstådd då

    Jag antar att det finns en gräns för hur små saker tekniken passar för och att det såklart beror av hur detaljen ser ut också. Om inte annat så blir lagerskarvarna i formprintarna mer framträdande i helheten ju mindre detaljerna är. I helgen ska jag ge mig på det i skala 1:5 eller möjligen en "dubbelgjutning" med 1:6 också.

    Det borde fungera med "patronpistol" och byggsilikon om man gör lufthål på strategiska ställen. Får se hur det håller, det är ju rätt tunnt gods i den här skalan.


    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Svart sikaflex ska väl funka? Annars finns det någon annan sån där svart kräm man sätter fast plastdelar på plastdelar (uretan?) på bilar med. Det biter inte värme, kyla eller kniv på. Men flexar gör det, sjukt starkt fast rätt böjligt. Jag fick bort det från min bil med skalpell endast (utan att skada lacken för mycket bakom).
    Du lyckas inte hitta vad du syftar på för produkt här eller?

    Vad tror ni om det här "Packningssilikonet": http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Tat...ur-2000036107/

  4. #24

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Flahultarn Visa inlägg
    Du lyckas inte hitta vad du syftar på för produkt här eller?
    Har frågat han som limmade på det (när jag monterade en läpp på bilen) och tog bort det mesta åt mig (när jag tog bort läppen), återkommer.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  5. #25


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Har nu testat att krympa formarna och printat nya i skala 1/4 och 1/5 med hyfsat resultat. De nya formarna är printade med skikttjocklek på 0,025mm i en Form1+





    Hälsningar
    Kjell Nilsson

  6. #26

    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    329
    Klubb
    Trelleborgs modellflygklubb

    Standard

    Jag är nyfiken på varför du ställt formarna på snedden under printningen? (om jag nu förstod rätt...) Är det för att få mindre med "årsringar"?

  7. #27


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Form1 printar genom att härda flytande akrylplast med en laser som bygger skikten i botten på behållaren med plast. Varje skikt fastnar då till viss del i botten på behållaren och måste "dras" loss så att det kommer ett nytt flytande skikt mellan det härdade lagret och den genomskinliga silikonbelagda botten i behållaren. Delen som printas hänger alltså upp och ner från printplattformen och "växer upp" ur plastlösningen. Genom att placera modellen på snedden blir varje skikts yta så liten som möjligt och kräver mindre kraft för att lossas från silikonet i botten. Det ger mindre belastning på supporten delen hänger i och också mindre belastning inuti själva delen.

    Bilden i förra posten skall egentligen betraktas upp och ner om den skall visa hur det ser ut under printning.



    MVH
    Kjell

  8. #28

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Har frågat han som limmade på det (när jag monterade en läpp på bilen) och tog bort det mesta åt mig (när jag tog bort läppen), återkommer.
    Würth Lim & Tät / Limma och tät, Limotät ... nåt sånt.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  9. #29

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kjni Visa inlägg
    Har nu testat att krympa formarna och printat nya i skala 1/4 och 1/5 med hyfsat resultat. De nya formarna är printade med skikttjocklek på 0,025mm i en Form1+

    Hälsningar
    Kjell Nilsson
    Imponerande må jag säga, ser riktigt bra ut! Och imponerande utrustning du har tillgång till!

    Riktigt den tekniken kunde jag inte använda i mitt försök i går. Jag körde på lagertjocklek 0,15mm vilket är så tunnt jag lyckats printa med bra resultat. Tunnare tenderar att ge ofullständiga lager och pannkaka... men jag är nöjd ändå. Mina formar i 1:5 blev rätt ok men när jag testade vidhäftningen av det "Packningssilikon" jag länkade i mitt förra inlägg inser jag att jag inte skulle få loss stroppen ur formen. Körde formarna i PLA så det är väl att glömma. Har inte kommit igång med ABS än, kan hända att det är annorlunda... Kjell, har du testat de vanliga printmaterialen PLA och ABS (för oss dödliga ) funkar det 2-komp silikon du använder med dessa och släpper ok?

  10. #30

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Würth Lim & Tät / Limma och tät, Limotät ... nåt sånt.
    Ok, tack för infon. Lutar åt att jag får införskaffa något 2-komp gjutsilikon om jag behöver göra något framgent.

  11. #31


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Tvåkomponents gjutsilkon fungerar bra med ABS, inget skäppmedel behövs (och bör ej användas då de flesta hindrar silkonets härdning). Har ej provat mot PLA men gissar att det inte är några problem där heller.

    MVH
    Kjell

    PS: Den lite större grå formen är i ABS gjord i en printer av FDM-typ. DS

Liknande ämnen

  1. "Nya inlägg" "Överst på sidan" "Forum start"
    Av Snickarjävel´n i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-01-23, 11:37
  2. "upplösning" på "borstade" fartreglage?
    Av CAD:ar'n i forum Elmodeller
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-11-17, 09:22
  3. """""Wesse undrar """
    Av wesse i forum Metanolmodeller
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-08-14, 17:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •