Reklam

 
Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: har inte lyftkraft

  1. #1

    Standard har inte lyftkraft

    Hallå,

    Har köpt ett nybörjarplan J3 Cub http://www.skanehobby.se/starmax-pip...arf-gul/2762-0

    Jag har köpt ett acc 3s 2100mah. Vilket jag börjar oroa mig för att det är det som är problemet. Enligt vad det står på sidan så ska det vara ett 4s, men vad jag förstått finns det väl inte 4s som är 11.1v, utan då är det ett 3s man ska köra på.

    Ni som har lite koll kanske kan guida mig, är det ett annat acc jag ska ha eller kan det vara något annat som är fel?

  2. #2
    pgrtss avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    1 629
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Till ett så stort plan bör du köpa ett 4s 14,8 V.
    Det går möjligen att köra med det batteriet du köpt men då får du ha en stor propeller och det kommer att dra många amp så många C behövs på batteriet.
    Sen vet jag förstås inte om ett skalaplan kan betecknas som nybörjarplan förstås.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  3. #3

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    6 825
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Vi kör våra E-Flite Cubbar (1600 mm i spv) på 3S2200 och 3S3300 utan minsta problem. Har 40 A reglage och det räcker även det. Se bara till att proppa kärran så att du får ut vettig ström/effekt. Till en Cub i den storleken bör det räcka med ca:35 A vid en 3S-setup för det är ju inga 3D-maskiner direkt. Våra ligger på flygvikter runt 1700--1800 g.
    Det som kan tala för 4S är främst att det kan bli bekymmer med att få plats med en tillräckligt stor propp vid 3S och ett KV på 700.
    Hälsningar
    Roger

  4. #4

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Vi kör våra E-Flite Cubbar (1600 mm i spv) på 3S2200 och 3S3300 utan minsta problem. Har 40 A reglage och det räcker även det. Se bara till att proppa kärran så att du får ut vettig ström/effekt. Till en Cub i den storleken bör det räcka med ca:35 A vid en 3S-setup för det är ju inga 3D-maskiner direkt. Våra ligger på flygvikter runt 1700--1800 g.
    Det som kan tala för 4S är främst att det kan bli bekymmer med att få plats med en tillräckligt stor propp vid 3S och ett KV på 700.
    Hälsningar
    Roger
    Propellern jag har nu går ju nästan i marken när jag försöker på upp planet, så större propeller känns svårt att testa. Då är det bara att testa 4s antar jag. Och jag antar att fartreglaget kan man inte göra så mycket åt heller då.

  5. #5
    Smajlys avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    364
    Klubb
    Ingen just nu, letar efter lämplig.

    Standard

    Den hade jag nog också kört på 4s.
    Raptor E 620 SE, T-Rex 450 Pro V2, Hubsan X4 H107, Aurora 9 och JR, E-flight ASK21 UMX, 2st Extra300s, Zero40, SB10 (3 meter sp.), Cortina S, Ventus (2,6 meter sp.) ExtremeFlight 48" Extra 300-EXP, Några depron combat, ett par motorseglare. MiniGekko 220mm 5.8 fpv, "SuperCheap500mm" 5.8 fpv.
    Airbrush (glad amatör) och lite blandat: http://moped.clippern.se
    Helikopterbilder från flygfältet: http://helikopter.clippern.se

  6. #6

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    6 825
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Ja, obefintlig frigångshöjd för proppen känns ju som en riktigt bra anledning att köra 4S...
    Hälsningar
    Roger

  7. #7

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pgrts Visa inlägg
    Sen vet jag förstås inte om ett skalaplan kan betecknas som nybörjarplan förstås.
    jag har förstått det som att det är ett ok nybörjare plan. Ju större desto enklare, om man har platsen vill säga

  8. #8

    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    1 277
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Tyvärr är CUB:n inget nybörjarplan.

  9. #9

    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    298
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    (miljonär i tid ) pensionär
    Klubb
    Kungsängens modellflygklubb

    Standard

    Hej Jaka.Har du flugit Starmax Cub,har en själv och jag kan säga dig att den är lika snäll som vilken 40 tainer som helst
    låg vikt, låg vingbelstning
    1,4m mellan spetsarna
    fin gul färg som syns mot alla himlar
    inga vingtips elakheter
    helt ok
    Tobbe

  10. #10

    Standard

    Många nya ARF-cubar gissar jag har fixats till så att de inte lider av de lurigheter som en riktig skalacub har. Sedan tycker jag att det ibland flaggas lite väl mycket varningsflagg för cubar. Dom är högvingade flyger ganska långsamt och med lte diff på skevrodret och sidroder inmixat förstår jag inte vad problemet kan vara. Lite vindkänsliga är dom väl man då får man flyga när det är lugnt.

    Men en tanke som slår mig är om du startat i högt gräs? Då kan det vara svårt att få upp farten på en så pass liten modell med små hjul. Lire större hjul kan hjälpa.

    /Mats

  11. #11

    Standard

    Hej,

    Det är fotbollsplansgräs jag provat på, så underlaget är det nog inget fel på. Har införskaffat ett 4s och bara provat gasen med att hålla i planet, helt klart mer drag nu. Inväntar lugnare väder och återkommer



    Tack för all hjälp hittills

  12. #12

    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    1 277
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Men du är väl med i en klubb...så du kan få hjälp där?
    En fotbollsplan räcker inte till!

  13. #13
    Stig H.s avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Inlägg
    230
    Jobb
    Byggnadsingenjör
    Klubb
    RCFF

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jaka Visa inlägg
    Hej!
    Men du är väl med i en klubb...så du kan få hjälp där?
    En fotbollsplan räcker inte till!
    Bra råd att skaffa lite hjälp. Fotbollsplan kan kanske räcka om den ligger fritt och inte har läktare på sidorna. Såna fotbollsplaner har vi gott om ute i landet !

    Stig
    2,4 GHz - en milstolpe inom RC-tekniken

Liknande ämnen

  1. Falcon 400 Beginner, dåligt med lyftkraft
    Av Matthew i forum Helikopter
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-09-04, 08:24
  2. Beräkna lyftkraft
    Av freak174 i forum Elmodeller
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-04-19, 20:51
  3. sanningen om lyftkraft
    Av senmathal i forum Allmänt om flyg
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2011-03-26, 17:55
  4. Lyftkraft
    Av The rookie i forum Helikopter
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-03-03, 16:34
  5. Inte en dag för sent!
    Av H_enke i forum Allmänt och Tips
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-10-16, 14:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •