Reklam

 
Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 77

Ämne: 3 kanals höjdroder och skevroder i samma spak, var är gasreglaget?

  1. #21

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Jag fick en Hitec 3-kanalare med min första "Parkflyer" som var en Kyosho Ferias.
    Det är ett litet skjutreglage på baksidan för gasen men med den borstade motorn och NiMh-batteriet var det bara fullgas som gällde.
    Spaken styrde förstås höjd och sidroder och planet var väldigt trevligt att flyga. Ryggflygning gick bäst efter en halv bunt från lagom höjd. Med lite modernare motor och batteri var det ännu trevligare att flyga och med en symmetrisk skevrodervinge och 4-kanals radio så var planet riktigt busflyg.

    Jag önskar också att plan som inte går sönder om man störtar ;-)
    Närmast var nog en modell som hette EPP100 - Det gick att böja vingen till ett O eller kröka kroppen 90 grader utan att det gick sönder - ändå fick det limmas efter allt för våldsamma landningar.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  2. #22

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pgrts Visa inlägg
    Jag fick en Hitec 3-kanalare med min första "Parkflyer" som var en Kyosho Ferias.
    Det är ett litet skjutreglage på baksidan för gasen men med den borstade motorn och NiMh-batteriet var det bara fullgas som gällde.
    Spaken styrde förstås höjd och sidroder och planet var väldigt trevligt att flyga. Ryggflygning gick bäst efter en halv bunt från lagom höjd. Med lite modernare motor och batteri var det ännu trevligare att flyga och med en symmetrisk skevrodervinge och 4-kanals radio så var planet riktigt busflyg.

    Jag önskar också att plan som inte går sönder om man störtar ;-)
    Närmast var nog en modell som hette EPP100 - Det gick att böja vingen till ett O eller kröka kroppen 90 grader utan att det gick sönder - ändå fick det limmas efter allt för våldsamma landningar.

    Ja, tänkte något i den klassen, gärna någon form av cellplast och liten lätt elmotor.
    4 kanals på en gång, verkar vara lika bra.

    Nu har det kommit till val av elmotor, ska det vara 180 storlek på motorn med 2 mm axel och en propeller strax över 10 cm i diameter.
    Eller ska det vara 540/560 motor med 3 mm axel.

    Ser ut att finnas adaptrar till dessa motorer för propeller.

  3. #23


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Du skall väl i alla fall välja kärra innan du väljer drivlina....
    Är du seriös i detta eller skämtar du oss aprillo...
    //Roger

  4. #24

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Du skall väl i alla fall välja kärra innan du väljer drivlina....
    Är du seriös i detta eller skämtar du oss aprillo...
    //Roger
    Inge skoj här, fullt allvarlig att få känna hur luften käns under ett par vingar på riktigt.
    Provar hellre ett papperflygplan med elmotor än en akrobatisk räser som går i 150 km/t.
    Segelflygplan med elmotor, helst så tyst som möjligt, hade jag närmast tänkt.
    Behöver inte vara fällbar propeller, den vill jag kunna byta, liksom motor och testa lite olika.
    Variera flygtid osv.
    Någonstans stod det skrivet att 540 motor tror jag det var kunde användas till segelflygplan.
    Får försöka tro på det, om inte någon här säger något annat.

  5. #25

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Pionjären Visa inlägg
    Nu har det kommit till val av elmotor, ska det vara 180 storlek på motorn med 2 mm axel och en propeller strax över 10 cm i diameter. Eller ska det vara 540/560 motor med 3 mm axel. Ser ut att finnas adaptrar till dessa motorer för propeller.
    Det du skriver om är historiska borsmotorer som du nog bör undvika. I dag använder man borslösa motorer med andra benämningar.
    De gamla som du nämner 180 via 400 upp till 750 tror jag hade sitt namn efter hur lång motrn var. En 400 var alltså 40 mm lång och nog den vanligaste i plan på runt metern i spännvidd. Det som motsvarar en sådan är en borslös motor med en vikt på ca 50 gram.
    Exemplet jag berättade om är http://airmedia.se/index.php/modelle...plett-arf.html som inte finns på lager för tillfället. Det är ett vettigt första plan utomhus på grund av att det är lätt att laga även om det är väldigt hållbart. Det finns många andra modernare bra första plan.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  6. #26
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    1) Börja med att bestämma plan.
    2) Skaffa sen setup till det planet.

    I setup avser jag borstlös motor, borstlöst fartreglage, servo, mottagare, batteri, propeller, eventuell propelleradapter.

    Segelflyg går väldigt mycket bättre med fällbar propeller, en flöjlande propeller bromsar planet mycket. För att propellern ska fällas bör man programmera in broms i fartreglaget. Då stannar propellern så den kan fällas.

    Om du vill flyga segelflyg har autopartner m.fl. shoppar en trevlig Multiplex Easyglider Pro.
    Om du vill flyga motorflyg har shopparna en trevlig Multiplex EasyStar II.

    Vill du bygga själv finns trämodeller att bygga från hobbyträ, där många av oss modellflygare har en blue phoenix. Det planet går väldigt långsamt. Se till att vingarna inte kan sära på sig uppe i luften så ska det gå riktigt bra. Jag flyger en sådan med en 85 grams borstlös Keda KDA 2220L. Det är något i överkant av kraft.
    fredrik

  7. #27

    Standard

    Ja det får bli ett hembygge i blue phoenix stil, låter vettigt.

  8. #28


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Om du inte byggt tidigare så välj en byggsats, bygg efter en ritning till en etablerad modell eller köp en färdig modell - t ex Multiplex Easyglider som nämndes ovan. Det är nog den bästa lösningen för den tål en hel del misshandel också i motsats till balsabyggen. Det är lite synd att lägga ner jobb på nåt egenkonstruerat som kanske inte är en så lyckad konstruktion.
    Easyglider kan ju köpas färdig till mycket vettigt pris inkl motor, fartreglage, servon och foldingpropp - det enda du kompletterar med är mottagare, ack och sändare. Samt givetvis en laddare för acken. Och det är en bra segelkärra i sin storleksklass.
    //Roger

  9. #29

    Standard

    Ja det låter vettigt, fick bli en av maximums 4 kanals radio.
    Får hoppas det är mycket kraft i den så flygplanet inte flyger ur sändningen och flyger bort.
    Balsa låter för avancerat att lägga ner kraft på som du säger, som första flygplan, det får bli frigolit av någon välkänd segelflygare.
    Kanske balsa sen när det känns säkert att flyga.Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	sandare_3_kanal.jpg 
Visningar:	120 
Storlek:	20,2 KB 
Id:	32056

  10. #30


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    ...men bilden visar ju en 3-kanalers 35 MHz-sändare av okänt/tveksamt fabrikat....
    Ett alternativ till Easyglider kan vara denna som är komplett med enkel sändare - http://www.mft.nu/?ProdID=352932
    Motsvarande Easyglider komplett-paket - http://www.autopartner.se/multiplex-...899-c-563.aspx
    Om du vill köpa radion separat och i Sverige så kan ju ev detta vara något - http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=1965
    //Roger

  11. #31

    Standard

    Ja den på bilden ser lika ut som maximums 4 kanalaren, har redan beställt grejorna, annars ser den ju trevlig ut den där WFT.
    Som jag förstår är det "" Output power: 100 mW och Förbrukning: <190 mA."" man ska ha så högt som möjligt.
    Vet inte vad för siffror maximus har på output power och förbrukning, kanske går att se hur många volt den förbrukar på batterierna annars.
    100 mW verkar vara rätt klent om man jämför med en comradio. (minst 1 watt)
    Tror jag såg 200 mW på en annan sändare.

  12. #32
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Ska den ha 2,4GHz så är bara 100mW tillåtet i Sverige. EN 300 328 heter normen, och finns t.ex. på etsi http://www.etsi.org/deliver/etsi_en/...28v010801v.pdf
    Om du såg 200mW på en annan sändare så är den möjligtvis godkänd i USA. Om du orsakar att någon annan "trillar ner" och du har olaglig utrustning så blir du ersättningsskyldig.

    mvh //Fredrik
    fredrik

  13. #33

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Ska den ha 2,4GHz så är bara 100mW tillåtet i Sverige. EN 300 328 heter normen, och finns t.ex. på etsi http://www.etsi.org/deliver/etsi_en/...28v010801v.pdf
    Om du såg 200mW på en annan sändare så är den möjligtvis godkänd i USA. Om du orsakar att någon annan "trillar ner" och du har olaglig utrustning så blir du ersättningsskyldig.

    mvh //Fredrik

    Jaha, kanske var det en 27 eller 35 mhz.
    Finns komradio som kör på 27 mhz, sänder med ett par watt, så där finns kanske risk för störningar på lite längre avstånd.
    Ja de var mycket läsa där.
    När det är så mycket elektronik i passagerarplanen, kanske dom är rädda att terrorister tar över spakarna med hjälp av modellflygsändare.
    Där tog då min fantasi slut.
    Senast redigerat av Pionjären den 2012-09-11 klockan 15:16.

  14. #34

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Pionjären Visa inlägg
    Ja det låter vettigt, fick bli en av maximums 4 kanals radio.
    Får hoppas det är mycket kraft i den så flygplanet inte flyger ur sändningen och flyger bort.
    Balsa låter för avancerat att lägga ner kraft på som du säger, som första flygplan, det får bli frigolit av någon välkänd segelflygare.
    Kanske balsa sen när det känns säkert att flyga.Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	sandare_3_kanal.jpg 
Visningar:	120 
Storlek:	20,2 KB 
Id:	32056
    Får jag fråga var du köpte sändaren? var det med mottagare och kristall?

  15. #35


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Idag brukar vi generellt avråda från köp av 27 MHz eller 35 MHz-anläggningar till RC-flyg. Och vill man absolut ha sådana så försök hitta nån lite äldre kvalitets-anläggning i så fall och undvik alla "no name".
    //Roger

  16. #36

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av rcnisse Visa inlägg
    Får jag fråga var du köpte sändaren? var det med mottagare och kristall?

    Tror det var den sista dom hade kvar.
    Fråga får du, nja, det vill jag inte avslöja, om det skulle vara så att den inte är godkänd enligt EU lagstiftningen.

  17. #37

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Pionjären Visa inlägg
    Tror det var den sista dom hade kvar.
    Fråga får du, nja, det vill jag inte avslöja, om det skulle vara så att den inte är godkänd enligt EU lagstiftningen.
    Du behöver inte vara orolig du är knappast ensam om att flyga med olagliga sändare.
    Undrade var du köpte den av den enkla anledningen, att de som säljer detta skräp brukar sälja den utan kristall och mottagare. Vet inte om jag skall ta dig på allvar eller inte. Varför hade du så bråttom att handla sändare och varför inväntade du inte de råd som du skulle fått av alla oss som hållit på i många år. Ett sista råd skall du få. Läs på forum och ta de råden på allvar innan du köper något nytt. Då kommer du att slippa en massa incidenter.

  18. #38


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    För mig känns det mera och mera som att vi blivit en aning förledda i denna långa tråd, tyvärr. Tråkigt i så fall när många anstränger sig för att hjälpa nybörjare. Om mina aningar visar sig vara sanna så medverkar sådana här trådar tyvärr till att man får mindre lust att hjälpa nybörjare och det drabbar som vanligt främst seriösa nybörjare. Det är nog dags att avsluta denna tråd nu känns det som. Om jag misstagit mig ber jag om ursäkt men min magkänsla säger inte det.
    Hälsar en vanligtvis hjälpsam
    Roger

  19. #39
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Den sändaren får väl antingen skickas tillbaks som felköp eller hängas på väggen för misstag.
    Köp en riktig sändare av erkänt märke Futaba/Spektrum/Hitec/Multiplex.
    Köp ett plan sedan
    Köp sist en setup.
    fredrik

  20. #40

    Standard

    Jag har följt rådet att köpa en 4 kanals radio i stället för 3 kanals.
    Och även att inte bygga själv i balsa.
    Vad dom flyger med på flygklubben som ligger en 2-3 mil här ifrån vet jag inte.
    Hade den varit bakom husknuten hade det varit en annan sak.
    Är sändaren dålig menar du, maximumen?
    Hade det varit bättre att ta 3 kanals commandern i alla fall menar du?
    Det stog hela tiden mellan dom, så jag valde 4 kanalaren.
    Är det någon som har erfarenhet om maximumen och kan säga något ont eller gott om den kanske?

Liknande ämnen

  1. ER9X (modifierad Turnigy 9X) med extra spak för kamera P/T
    Av Boopidoo i forum FPV Radio 35 - 2.4 - LRS
    Svar: 43
    Senaste inlägg: 2012-12-16, 21:35
  2. FrSky 8 kanals FASST-mottagare
    Av maccan i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2011-05-05, 18:32
  3. Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-10-13, 08:41
  4. 5 kanals E-Starter!
    Av Bj i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-08-08, 15:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •