Reklam

 
Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Ny bensinare

  1. #1

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard Ny bensinare

    Har precis inhandlat en sån här http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...ine_5_5HP.html
    och då kommer frågan:
    Vad ska man ha för propeller??
    Jo, jag vet, HK rekommenderar ju 20x8-10 till 22x8-10 'or more', men vilket fabrikat rekommenderar menligheten?
    Nu vet jag att det finns sk*t-fina (läs: dyra!) Meizliksnurror och liknande, men det borde väl finnas andra proppar av annat märke som är lika bra??

    Tips mottages tacksamt!
    Retroholic!

  2. #2

    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    242
    Jobb
    Lärarkandidat
    Klubb
    EMFK, Engelholms ModellFlyg Klubb, MRFS Malmöradioflygsällskap

    Standard

    Jag har en DLE-55 som man kan kalla likvärdig med denna. Har även ägt en DL-50 och har testat lite olika proppstorlekar. Beror ju lite på vad du ska ha den till. Jag har ännu inte ägt någon kol-snurra, men detta är mina reflektioner:

    Menz 22-8, inkörningspropp på min DL-50. Funkade bra, men när motorn gått till sig var det nära propeller rip
    Topflite 22-10 blev då valet istället. Funkade helt ok, dock sjukt känsliga spetsar, bara man tittade på dem så blev det flisor.

    Min DL-50 ville inte vara med längre, tappade kompression, såldes som renoeringsobjekt.

    Köpte en DLE-55 och testade med XOAR laminerad propp, 23x8. Fina proppar, styva och bra finish. Klarlackade och vackra att se på. Dock så varvade motorn lite väl mycket med denna snurra, rippade på fullgasrepor, så det fick bli en 22-10. Samma fabrikat och typ, laminerad så att säga.

    Tror jag har hittat rätt. Bra skjuts i vertikaler, bra broms nedåt. Perfekt för mitt ändamål, IMAC flygning.

    Så min rek. blir en 22x10, det kommer blir bra. Autopartner säljer Xoar, kostar runt 200 pix.

    En grej till, köp en killswitch! Funkar bra med rcexels som flera handlare här hemma säljer. Jag en Powerbox spark switch med inbyggd regulator (ville köra lipo, samt att den har en säkerhets feature som inte kinaswitcharna har), dock så fungerade inte denna powerbox sparkswitch tillfredställande och byttes ut på garanti. Så även märkesprylar kan strula.


    Apropå dyra proppar, min nyinköpta DA60 går enligt tillverkaren absolut bäst med mezjlik 24x10... Men de är ganska (läs ganska, 500 för en propp är rätt saftigt) billiga hos lindiger.

    Hoppas du fick lite på fötterna! När det gäller soppa, om du inte har funderat på det, så kan jag bara hålla aspen eller liknande högt. Min DLE-55 har gått 35l i sommar på nämnda soppa utan några som helst problem. Att du sedan får färdigblandad soppa som inte stinker inomhus är en trevlig bonus.

  3. #3
    Matsas avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    617
    Jobb
    UH-Tekniker på Holmen Paper
    Klubb
    Spinn, Söderköping

    Standard

    Håller med Magoozi på storleken 22X10
    Här finns en till som funkar fint hos AirCPRO för 184Kr:

    http://www.aircpro.com/airc/homepage...t&CartID=3655-

    Matsa...

Liknande ämnen

  1. min första bensinare
    Av K-dala Anders i forum Bensinmodeller
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-09-08, 20:02
  2. Ang bensinare.
    Av Diesel i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-03-25, 05:50
  3. Min 120 bensinare
    Av Diesel i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-12-20, 18:04
  4. Nåt som vet vad det här är för bensinare?
    Av ChristerL i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-06-27, 14:18
  5. Vad kör ni för snurror på era bensinare?
    Av Tobbe O i forum Bensinmodeller
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2007-12-23, 11:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •