Reklam

 
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 44

Ämne: Funderar på Patch antenn

  1. #21

    Standard

    Tyvärr är det så att 5.8 inte heller är lagligt...
    bara upp till 10mW om jag inte missminner mig
    (sändaren har en viss styrka och en stor antenn förstärker det hela)

    Byter man tex antenn på sitt WLAN hemma är man väldigt ofta över gränsen för vad som är tillåtet.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  2. #22
    Denkes avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    115
    Jobb
    Instrument & teknikansvarig, Egenföretagare Musike

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av theailer Visa inlägg

    Ah då bor jag en aning närmare sturup
    Din "beam" inom vilken du kan flyga med en riktad antenn beror på hur pass riktad den är.
    En helical beror dB på hur många varv antennen är snurrad, eller turns. Så en 3T(urn) är mindre riktad än en 5T helical.
    Jag som har immersion dual. Kan jag ha två heliaxiala med fördel lr bättre med spw som andra antenn?
    /Denke

  3. #23
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Finnsdet någon lista på hur många grader motsvarande varv alstrar?

    Jag brukar handla på HK är helia samma sak som en Patch antenn?
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  4. #24

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    291
    Jobb
    Vindkraftverkstekniker
    Klubb
    Malmö

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Denke Visa inlägg
    Jag som har immersion dual. Kan jag ha två heliaxiala med fördel lr bättre med spw som andra antenn?
    Njae, det beror väl på. Du kan ju ha två helicals åt varsit håll så du täcker ett större område att flyga i, men du får inte längre räckvidd om du har båda riktade exakt likadant. Oftast så skippar man klövern och kör med just spw som sändarantenn ifall ni undrar.
    Men har du en helical och en klöver kan du flyga långt åt ett håll och 1-2kilometer runt om dig.

  5. #25

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    291
    Jobb
    Vindkraftverkstekniker
    Klubb
    Malmö

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Finnsdet någon lista på hur många grader motsvarande varv alstrar?

    Jag brukar handla på HK är helia samma sak som en Patch antenn?
    Circular wireless helical på 6,5varv motsvarar ungefär 60grader och ca 12dB
    http://www.circular-wireless.com/en/...al-modo-axial/
    Men mer än så har jag inte lyckats hitta.

    Och de antenner hobbyking har så är de enda som är cirkulärt polariserande är fatshark antennerna. Det finns CP patch antenner men de har jag bara sett som en gör det själv guide på fpvlab.com.
    Men ska du köpa en helical kan jag rekommendera circularwireless, deras antenner ska vara några av de "bästa" =)
    Senast redigerat av theailer den 2012-09-12 klockan 20:29.

  6. #26

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    291
    Jobb
    Vindkraftverkstekniker
    Klubb
    Malmö

    Standard

    Hittade det här på rcgroups, skrivet av IBCrazy:
    3 turns - 75 degrees
    6 turns - 55 degrees
    12 turns - 40 degrees

  7. #27
    Denkes avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    115
    Jobb
    Instrument & teknikansvarig, Egenföretagare Musike

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av theailer Visa inlägg
    Njae, det beror väl på. Du kan ju ha två helicals åt varsit håll så du täcker ett större område att flyga i, men du får inte längre räckvidd om du har båda riktade exakt likadant. Oftast så skippar man klövern och kör med just spw som sändarantenn ifall ni undrar.
    Men har du en helical och en klöver kan du flyga långt åt ett håll och 1-2kilometer runt om dig.
    Ok. tusen tack för hjälpen. Då får det bli spw+helical på rx och spw på tx från ovan länk.
    /Denke

  8. #28

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Heliaxial verkar vara det jag söker, men varför finns inga data(dB) på SPW?
    Det är egentligen irrelevant. Som jag sa så används gain (dB) som ett mått på hur riktad antennen är. En SPW är inte riktad utan rundstrålande så gain (dB) är ganska ointressant.

    Oftast så vill man ju inte ha en riktad antenn på modellen. Det finns dock undantag. Alex som har gjort RVOSDn bygger nu en QueenBee med riktade antenner för RC-mottagaren. Dels har varje mottagare diversitet och RVOSD kan utöver detta kopplas till två olika mottagare, det innebär fyra mottagarantenner. På det viset så kan han ha både riktade antenner samt rundstrålande på samma modell.

  9. #29
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Tackar för den förklaringen, jag missade det med dB och rundstrålande.

    Är lite sugen på att prova den antennen Heliaxiel tror jag den kallades som du länkade till, men samtidigt så lockar Patch antennen från HK.

    Vi får se vilken det blir.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  10. #30

    Standard

    Vilken sändarantenn kommer du att använda? Var noga med att du använder antingen linjär polarisation eller cirkulär polarisation, blanda inte!

    Helical/heliaxial är cirkulär medan HK patchen är linjär.

  11. #31
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Det var tur du nämnde det.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  12. #32
    Denkes avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    115
    Jobb
    Instrument & teknikansvarig, Egenföretagare Musike

    Standard

    Lånar tråden lite till...
    Har kommit igång med prylarna men inte beställt de antenner vi diskuterat ännu. Först skulle jag vilja förstå skillnaden mellan clover och Skew-planar. Endel använder nämligen clover på rx och Skew-planar på tx och andra vise versa?

    theailer, orkar du förklara det mer exakt.
    citat: "Oftast så skippar man klövern och kör med just spw som sändarantenn ifall ni undrar.
    Men har du en helical och en klöver kan du flyga långt åt ett håll och 1-2kilometer runt om dig."

    (Det jag har full koll på är iaf att jag ska ha helical på ena rx kanalen
    Med helical och en clover menar du clover på tx eller båda 2 på rx och med skew på tx.
    circular-wireless.com har ju ingen klöver..?
    /Denke

  13. #33

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    291
    Jobb
    Vindkraftverkstekniker
    Klubb
    Malmö

    Standard

    Jag vetärligt talat inte helt hundra, men dom som kör med helical på mottagare brukar köra skew planar wheel på sändaren, jag har provat och har inte märkt någon enorm skillnad.
    Men jag tror att det funkar nog precis lika bra med antingen klöver eller spw på sändaren.
    Kan garantera att det blir ett bra resultat i vilket fall som helst.

    Jag menade om du har diversity och kör en helical och en klöver på mottagarna så kan du flyga långt åt det hållet helicalen pekar åt men samtidigt flyga runt dig upp till 2km eller hur långt nu en klöver antenn fungerar för dig

  14. #34

    Standard

    Det viktigaste är att du har en rundstrålande antenn på modellen, sk omni. Exempel på rundstrålande antenner är cloverleaf, skew-planar-wheel, virevent, fan, turbine etc. Det spelar ingen större roll vilken av dessa varianter du använder så länge som frekvensen är korrekt samt att du har rätt CP, RHCP alt. LHCP.

    På mottagaren kan man ha antingen en rundstrålande antenn aller en riktad antenn. Exempel på riktade antenner är helical/heliaxial, crosshair, open biquad, cp patch etc. Vad man väljer att ha på mnottagaren beror på vad man är ute efter.

    För nybörjare skulle jag starkt rekommendera rundstrålande antenner.

  15. #35
    Denkes avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    115
    Jobb
    Instrument & teknikansvarig, Egenföretagare Musike

    Standard

    Tack för svaren
    Jag ska absolut ha rundstrålande antenner men iom att jag köpte en dual rx så kan jag väl lika gärna koppla på en helical som nummer 2 med en gång (Vill inte vara nybörjare för länge ?

    Den här bilden får mig att fundera över om jag missförstått något.
    http://pitchup.se/index.php?page=det...at=63&group=10
    Där sitter en skew och en linjär pinne. Är det inte just det som inte fungerar mot en klöver på tx som är cirkulär?
    /Denke

  16. #36
    Denkes avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    115
    Jobb
    Instrument & teknikansvarig, Egenföretagare Musike

    Standard

    Hittade den fysiska skillnaden iaf

    "The SPW only was know from the 60s. Alex removed a lobe, readjusted length/angle and named it the cloverleaf. The Cloverleaf is Alex's design, it's a shame we see knock off often."
    /Denke

  17. #37
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Mycket intressant kapad tråd.

    Jag är på väg att beställa nya antenner, men en viss person här på forumet har fått mig att titta på ett 1.2-1.3 system, men frågan är vilket man skall välja, de säger att vissa stör 2.4 bandet., vill nog bara ha ett på max 200mW för att inte störa andra för mycket.

    Har ni en bra beskrivning till 5.8 störningsfilter att installera mellan mottagare och batteri? Av en anledning så råkade jag bryta mitt rör som jag monterat mottagaren på 30cm upp från Trikoptern och nu blev mottagaren installerad på endast 17cm höjd med katastrofala konsekvenser som följd, flyg i blindo inne i en trädunge. det kom direkt. Nu skall jag därför installera ett filter!

    Mvh
    Balsa Regn
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  18. #38

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Mycket intressant kapad tråd.

    Jag är på väg att beställa nya antenner, men en viss person här på forumet har fått mig att titta på ett 1.2-1.3 system, men frågan är vilket man skall välja, de säger att vissa stör 2.4 bandet., vill nog bara ha ett på max 200mW för att inte störa andra för mycket.

    Har ni en bra beskrivning till 5.8 störningsfilter att installera mellan mottagare och batteri? Av en anledning så råkade jag bryta mitt rör som jag monterat mottagaren på 30cm upp från Trikoptern och nu blev mottagaren installerad på endast 17cm höjd med katastrofala konsekvenser som följd, flyg i blindo inne i en trädunge. det kom direkt. Nu skall jag därför installera ett filter!

    Mvh
    Balsa Regn
    Mitt 1,3 ghz 800mw störde ut mitt 2,4 frsky rc system trots att jag flög med lågpass filter. Jag krm nog satsa på Uhf och 2,4 vtx när man får lite slantar över. Så länge uppgraderar jag mitt 5,8ghz system med tbs inbyggnads mottagare samt crosshair antenn. Vilket jag tror för min egen del att jag krm komma ganska långt på, dock är de väl som sagt ingen höjdare bakom saker ...

  19. #39

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Defuncta Visa inlägg
    Mitt 1,3 ghz 800mw störde ut mitt 2,4 frsky rc system trots att jag flög med lågpass filter. Jag krm nog satsa på Uhf och 2,4 vtx när man får lite slantar över. Så länge uppgraderar jag mitt 5,8ghz system med tbs inbyggnads mottagare samt crosshair antenn. Vilket jag tror för min egen del att jag krm komma ganska långt på, dock är de väl som sagt ingen höjdare bakom saker ...
    Hur menar du? Jag kör frsky och 700 mW på 1280 MHz, och får ingen räckvidd alls på videon. Däremot är det inget problem med flyglänken. Är det så du menar det var för dig också? Eller förstördes din 2,4-länk?

  20. #40
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Jag har också dålig räckvidd med min Futaba radio, cirka 350 meter och jag kör då samtidigt 1.3, 5.8 och WiFi. Skall nu också satsa på UHF, men är fortfarande lite skeptisk.

    Balsa regn
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

Liknande ämnen

  1. Patch eller clover?
    Av Denke i forum FPV Antenner
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-09-12, 15:15
  2. patch antenn till 1.3ghz
    Av bjornez i forum FPV Antenner
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-07-23, 10:50
  3. funderar du på en ny kärra
    Av wesse i forum Allmänt om flyg
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-03-24, 21:45
  4. Funderar på ny radio.
    Av Flygis73 i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-05-21, 15:15
  5. Funderar
    Av Hyperboy i forum Allmänt och Tips
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-12-17, 10:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •